Historie Toyota Supra Turbo

Ve skupině B sice běžně dominovaly evropské vozy s pohonem všech kol a lehkou karoserií, na těžkých afrických tratích se však lépe dařilo robustním japonským vozům s pohonem zadní nápravy. Nejúspěšnější byla Toyota se svým typem Celica TCT (Twin Cam Turbo). Když ale byla skupina B zrušena, Toyota najednou neměla vhodnou zbraň. Nová generace modelu Celica se totiž teprve připravovala do výroby.

Bylo tedy třeba vybrat na přechodné období nový závodní vůz. Šéf týmu TTE (Toyota Team Europe) Ove Andersson navrhoval malý model Corolla, ale rozhodující slovo mělo vedení japonské automobilky. A ta se rozhodla propagovat novou generaci sportovního modelu Supra. Šlo o třetí generaci vrcholného sportovního kupé s označením 3.0i. Výkonu měl vůz dost, v sériové verzi disponovala Supra řadovým šestiválcem 24V o výkonu 200 koní a točivý moment 300 Nm. Všechno se ale přenášelo na zadní kola a navíc automobil vážil 1440 kg.

Mohlo by vás zajímat:  Získejte jedinečnou kolekci kultovních nákladních automobilů z dob minulých!

Prvním závodem byla Safari rally 1987, kde legendární Björn Waldegaard celou soutěž vedl, než ho porucha diferenciálu a přehřátý motor vyřadily ze závodu. Na třetím místě dojel jeho kolega Lars-Erik Torph. Ve stejném roce Toyota nastoupila i na rally Pobřeží slonoviny, ale bohužel došlo k tragické havárii týmového letadla a TTE ze soutěže odstoupil. Třetí soutěží roku byla rally Hong Kong – Peking, kterou Waldegaard vyhrál.

V roce 1988 byla homologována Toyota Supra Turbo. Přeplňovaný motor měl nyní výkon 400 koní a kroutící moment 480 Nm. Homologace proběhla i přesto, že maximální povolený limit byl 300 koní. Homologační série civilních vozů se celá prodala v Japonsku a dnes de o velmi cenný vůz. Kromě rally se s ním Toyota pokusila prosadit i v japonském šampionátu okruhových vozů. Moc se jí nedařilo ani v rally – Juha Kankkunen vedl na Safari rally 1988, ale pak ho zradilo právě turbodmychadlo. Po jeho odstoupení skončil druý jezdec Kenneth Eriksson na čtvrté pozici.

Mohlo by vás zajímat:  Praga nebyla jen značkou automobilů. Vyráběla i tanky nebo letadla

Pro rok 1989 Toyota nasadila nový typ Celica 4WD ST-165 s pohonem všech kol a dvoulitrem přeplňovaným turbodmychadlem. Tato kapitola byla pro značku mnohem úspěšnější, než meziobdobí se Suprou. Přesto se tým rozhodl Supry Turbo nasadit na Safari rally 1989, protože byly odolnější, než zcela nové Celicy. Waldegaard skončil na čtvrté pozici. Pak už Celica definitivně převzala otěže a odstartovala cestu za prvním mistrovským titulem pro jezdce Toyoty. To už je ale jiný příběh.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Saab 95

Foto: KHRallyTeam, Solorallymundial, ft86club, 2000gt, toyotatumblin, panoramio, borneomotors