Historie Volkswagen Golf

Volkswagen Golf je etalon nižší střední třídy. V Německu této třídě také neříkají jinak než Golf-klasse. A přesto, že VW nikdy neprozradil, zda jméno pochází od Golfského proudu (aby zapadlo mezi větrnné Passaty, BoryScirocca), nebo od sportu Golf (protože jsme zde měli malé vozy PoloDerby), zájem fanoušků o něj neutuchá. Vždyť v loňském roce počet vyrobených vozů dosáhl 30-ti milionů.

První generace

Z interního označení Volkswagen 17 se v květnu 1974 objevil Volkswagen Golf. Ve výrobním programu automobilky, kde skoro všechny vozy vycházely z Brouka, působil jako zjevení. Ostrá hranatá samonosná karoserie z pera Giorgetta Giugiara, vodou clazený řadový čtyřválec vpředu a pohon předních kol z komponentů Audi. Kruhové světlomety a velký C-sloupek předurčily design vozu i pro budoucí generace. A od počátku začal lámat prodejní rekordy a stal se nejúspěšnějším modelem značky. Mohli jste si vybrat mezi tří- a pětidvéřovým hatchbackem. V řijnu 1979 se na Franktfurtském autosalonu objevil sedan Jetta ve dvou- a čtyřdvéřové verzi. V lednu 1980 Golf Cabriolet vyráběný firmou Karmann a užitkový pick-up Caddy. Ve stejném roce také Golfy prošly faceliftem. Úspěch zaznamenal Golf i v USA, kde se vyráběl a prodával pod jménem Rabbit, v Mexiku zase zvolili jméno Caribe. Obě verze měly hranaté světlomety na rozdíl od evropských kulatých a v nabídce byly i sportovní verze Rabbit GTICaribe GT. K postu legendy přispěl i fakt, že se jako pětidvéřový City Golf a pick-up City Caddy vyráběl v Jihoafrická republice až do roku 2009, byť značně modernizovaný. Měl modernější světlomety, nárazníky a přístrojovou desku z první generace Škody Fabia. Na oslavu konce výroby byla uvedena sportovní edice City R s výkonem 90 kW a doplňky z edice GTI. V Evropě se kromě Wolfsburgu Golfy vyráběly v Jugoslávském Sarajevu. Celkem se vyrobilo takřka 7 milionů vozů první generace.

Fanoušky nejvíce potěšila sporotvní verze GTI, která definovala segment hot-hatchů. Její vývoj probíhal bez svolení ředitele pod názvem SportGolf. Automobilka nepovažovala takový vůz za vhodný, protože řešila interní finanční krizi. Koncept GTI byl představen v Paříži a vzbudil velký zájem, takže se začala představovat výroba 5-ti tisíc vozů, které stály dvojnásobek ceny běžného modelu. Díky rekordním prodejům se ale GTI stalo nakonec nedílnou součástí nabídky. Odlišovalo se sportovními sedadly s charakteristickou kostkovanou látkou, hlavicí řadící páky ve tvaru golfového míčku, sportovním volantem, tužšími tlumiči a motorem naladěnm na 110 koní. V roce 2004 se dočkalo ocenění 3. nejlepší sportovní automobil 80. let. Bylo vyrobeno i několik speciálních edic, například GTI Pirelli s ráfky kol, jejichž otvory byly ve tvaru písmene P. Kromě GTI jste si mohli vybrat i přeplňovanou vznětovou verzi GTD.

Druhá generace

Druhý Golf přinesl v roce 1983 zejména velké zvětšení rozměrů a lepší přístup do zavazadlového prostoru díky nižší nakládací hraně. Na tyto změny reagovali zákazníci ještě větším zájmem. Poprvé jste si od srpna 1983 mohli pořídit pohon všech kol Syncro, který automobilka vyvinula se společností Steyr-Puch. V roce 1984 přišla na trh druhá generace sedanu Jetta. U CabrioletuCaddy zůstali stále ve výrobě typy odvozené od první generace. Nový vůz jste si i v USA kupovali pod názvem Golf a jméno Rabbit se na několik desetiletí vytratilo. Americkou verzi ale i nadále odlišovaly hranaté světlomety a jiné nárazníky. Výroba pokračovala stále i v Mexiku. Facelift vozu přišel v roce 1989 a přinesl sebou zejména větší nárazníky. Od prosince 1991 se rozěběhla výroba sedanu Jetta KingČíně a vzhled vozu byl několikrát modernizován dle novějších modelů automobilky. Celkem se vyrobilo 6,3 miliónů Golfů druhé generace.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Asia-Fiatu 124

Ke sportovním verzím GTIGTD přibyla ménně výkonná verze GT s benzínovým motorem. Kromě se objevily i sportovní Jetty GLIGTX s většími koly, tvrdšími tlumiči a kratšími převody. V roce 1990 dosáhl počet vyrobených vozů GTI rovného milionu. Nejvýkonnější verzí byl Golf Rallye G60, což byla homologační série výrazně upravených hatchbacků s pohonem všech kolpřeplňovaným motorem, kterou automobilka vyráběla kvůli účasti v rally. Měly výrazný bodykit s rozšířenými blatníky a hranaté světlomety. V Belgii bylo vyrobeno pouze 5000 těchto vozů, které ve své době stály dvojnásobek ceny běžného GTI. Další exkluzivní edicí bylo pouhých 71 vozů z edice G60 Limited s motorem z verze Rallye. Všechny vozy měly zelenou barvu Gunmetal, patnáctipalcová kola BBS a modrý proužek okolo masky. Pouze dva měly třídvéřovou karoserii. Navíc se v druhé generaci představil i předchůdce dnešních SUV – Golf Country. Výrazně zvýšený vůz s pohonem všech kol se představil v roce 1990. Světlá výška přes 20 cm, ochranné rámy kolem celého vozu a rezerva na víku kufru mu propůjčily značně drsňácký vzhled.

Třetí generace

Třetí generace přišla v roce 1991 s výrazným zaoblením tvarů. poprvě také upustila od klasických kulatých světlometů. A poprvé jste si mohli koupit odvozené kombi Variant. Golf také poprvé získal titul Auto roku 1992. Nový typ sedanu se v Evropě prodával pod názvem Vento, v USA zůstal u jména Jetta. V nabídce byl ale jen jako čtyřdvéřový. Ve výrobě byla nahrazena i první generace Cabrioletu, zcela nový Golf Cabriolet lépe zapadl do portfolia značky a navíc nabízel i tehdy u kabrioletů neobvyklé vznětové motory. Třetí generace hodně dbala na bezpečnost, mnohem častěji se objevovaly airbagy a systém ABS. Víko kufru bylo protaženo až k hraně nárazníku, čímž byla opět snížena nakládací hrana. Nejdéle ve výrobě vydržel kabriolet, jehož přední část dostala v roce 1999 díly shodné s hatchbackem čtvrté generace. Ze čtvrté generace pocházel i volant a vůz se takto prodával až do roku 2002. Celkem se vyrobilo 4,8 milionu vozů v Německu, na Slovensku a v Jihoafrické republice.

Kromě sportovních modelů GTI, které byly více nenápadné, se objevil novým model VR6. Nový vrchol nabídky měl vidlicový šestiválec s úhlem mezi nimi pouhých 15 stupňů. kromě jízdních prožitků se snažil VW zaujmout i vzhledem a výbavou. Možná si vzpomenete na edici Harlequin, která měla všechny díly karoserie lakovány do 4 výrazných pastelových barev. Vozy se dohotovovaly až po dokončení, kdy se jednotlivé karosářské díly hotových vozů prohazovaly mezi sebou. Díky tomu, že VW sponzoroval i turné kapel po Evropě, mohli ste si pořídit Golfy edic Pink Floyd, Rolling Stones a nebo Bon Jovi. Speciální edice se dočkalo i GTI, když vyšla edice ke 20-ti letům výroby. Měla sportovní sedadla Recaro, červené bezpečnostní pásy, kožené doplňky prošívané červenou nití a šestnáctipalcové ráfky BBS RX, jaké používala i verze VR6. Na ekologickou notu hrála edice elektrických Golfů nazvaná CitySTROMer. V letech 1992 až 1996 bylo vyrobeno 120 vozů s rychlosti 100 km/h a dojezdem 70 km v létě a 40 km v zimě.

Mohlo by vás zajímat:  Lancia Thema 8.32

Čtvrtá generace

Poprvé si jí zákazníci mohli koupit v roce 1997, ale už o rok později z ní udělali nejprodávanější vůz ve své třídě. Airbagy, ABSposilovač řízení se staly součástí základní výbavy. Navíc v rámci úspor sdílel podvozkovou platformu s koncernovými sourozenci – New Beetlem, Audinami A3TT, Škodou OctaviíSeaty LeónToledo. Sedan tentokrát nesl v Evropě název Bora, v USA stále  Jetta. Combi zůstalo u označení Golf Variant, pokud jste ale chtěli, mohli jste si zvolit Boru Variant s přední částí shodnou se sadenem. V Kanadě a Jižní Americe se opět přihlásil o slovo jako City Golf, byť s velmi pozměněným designem. Stejně tak jste mohli pořidit i model City Jetta. Celkem se zatím vyrobilo zhruba 4,5 milionu vozů.

Ani ve čtvrté generaci nevymizel kultovní Golf GTI, tato generace však sklízí mezi fanoušky nejvíce kritiky. protože se vzhledově nijak výrazně neodlišuje od klasického Golfu. Do nabídky se v USA vrátila sportovní Jetta GLI. V USA se dočkali edice ke 20-ti letům prodeje GTI. Celkem 4200 vozů pro USA a Kanadu mělo červené štítky GTI, osmnáctipalcová kola OZ Aristo, sedadla Recaro a malý spoiler na zádi. Polovina vozů byla v černé Magic Pearl, zbylé rovnoměrně v modré Jazz a žluté Imola. V Evropě byla na trh uvedena edice k výročí výroby 25 let GTI. Všechny vozy byly ve stříbrné Reflex Silver metalíze, měly osmnáctipalcové ráfky BBS RC, černo-červené pásy a stejně barevná sedadla Recaro, větší brzdy a na karoserii nové podspoilery a nástavce prahů. Byl vyroben i jeden prototyp Golfu Country, ale jeho osud je nejasný. Nejsportovnější verzí byl typ R32vidlicovým šestiválcem 3,2 litru z let 2002 až 2006. Bohatou sportovní výbavu a výrazný bodykit jste si mohli pořídit ve čtyřech barvách karoserie.

Pátá generace

Pátá generace naběhla do výroby v roce 2003 po představení na Frankfurtském autosalonu. V rámci oslav uvedení na trh bylo výrobní město na týden přejmenováno na Golfsburg. Vnější rozměry opět narostly, zvýšila se i tuhost karoserie. Sedan se vrátil globálně k názvu Jetta, naopak u hatchbacku bylo v USA vzkříšeno jméno Rabbit. Golf Variant se zase v USA prodával pod názvem Jetta SportWagen. Z vozu bylo dále odvozeno MPV Golf Plus, z něj pak zase Crossover Cross Golf s předním pohonem. Modely JettaVariant prošly v roce 2009 faceliftem a vzhled se více připodobnil tehdy nové šesté generaci hatchbacku. Podobnou proměnou pršel i Golf Plus.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Tatra 80

Nejvýkonnější verzí zůstal Golf R32 s pohonem všech kol a se stejným motorem jako předcházející generace. Vůz měl horší zrychlení kvůli vyšší váze a omezenou maximální rychlost. Stále tu ale bylo klasické GTI, které se opět navrátilo k myšlence původní verze. Nápadná maska s motivem včelí plástve a červeným orámováním, velká kola, sportovní výfuk a mnoho doplňků v interiéru. V roce 2006 přišla další akční verze Edition 30 k dalšímu výročí výroby GTI. Vůz odlišovala velká řada ozdobných štítků se jménem edice, na výběr jste měli 6 barev a 2 typy kol. Navíc pro tradiční sraz GTI Treffen ve Wörthersee si VW připravil lahůdku: funkční prototyp GTI W12. V podstatě stavebnici z koncernových dílů. Pod mohutně upravenou karoserií Golfu jste našli pomocný rám zadní nápravy a podlahu z Audi R8, nápravu a zadní brzdy z Lamborghini Gallardo, převodovku z typu Phaeton, motor z Bentley Continental GT a přední brzdy z Audi RS4. V roce 2006 přišel na trh typ Eos, což byl kabriolet na základě Golfu s pevnou skládací střechou.

Šestá generace

V roce 2008 se objevila na trhu šestá  generace, i když ve skutečnosti se jednalo jen o mohutně přepracovanou pátou generaci. Světovou premiéru si odbyla na Pařížském autosalonu. Design vozu navrhl Walter de’Silva, který vycházel dle svých slov z původního návrhu Giugiara a třetí generace Scirocca. Důraz byl kladen na snížení výrobních nákladů a tím snížení ceny vozu. Poprvé začal VW nabízet Golfa s pohonem na LPG, vůz nesl název BiFuel a měl současně nádrž na plyn a benzín, majitel si tak mohl vybírat, kterému pohonu dá přednost. Další modelm byl Golf Twin Drive, který kombinoval dvoulitrový turbodiesel s elektromotorem. Nevymizela ani nabídka sportovních verzí, GTIGTD prostě zmizet nemůžou. Nejsilnější verze ovšem dostala přeplňovaný dvoulitr, a název se z R32 změnil na pouhé R. Pohon všech kol zůstal zachován. Hodnoty rychlosti a zrychlení jsou ale lepší než u typu R32. V roce 2009 přišla na trh druhá generace MPV Golf Plus. Od roku 2010 se v nabídce opět objevil i klasický kabriolet s plátěnou střechou.

Sedmá generace

Výroba začala v roce 2012, o rok později se objevilo kombi Variant. Vůz používá novou modulární platformu MQB. Kromě běžných Golfů si můžete vybrat 4Motion s pohonem všech kol, sportovní verze GTI, GTD, R a ekologický e-GolfGolf Plug-in Hybrid. Golfa Plus nahradil u této generace typ Golf Sportvan postavený taktéž na nové platformě MQB. V budoucnu se plánuje výroba kabrioletu a jakéhosi liftbacku se splývavou zádí, také Golf R by měl přijít na trh ve verzi VariantCabrio a také v supervýkonné verzi, která bude mít 400 koní. Nová generace je pravidelně hodnocena jako výborné a univerzální auto ve všech ohledech, navíc se může chlubit mnoha prestižními oceněními, hlavně tituly EvropskéSvětové auto roku 2013.

Takový je tedy Volkswagen Golf. Čtyřicátník, který je stále v té nejlepší formě.

Foto:autowp.ru