Historie zajímavé Lady s prvky Porsche

Spolupráce sovětského VAZu se západoněmeckým Porsche se na první pohled může zdát jako totálně nesmyslná. Stačila však jediná schůzka mezi tehdejším prezidentem německé automobilky Ernstem Fuhrmannem a sovětským ministrem automobilového průmyslu Viktorem Polyakovem a i zprvu nesmyslná idea najednou dostala reálné obrátky.

Prvním společným projektem (spolupráce měla trvat 3 roky) dvou dost možná nejrozdílnějších automobilek v tehdejší Evropě se stala přepracovaná verze VAZu 2103, v Česku známější pod přezdívkou Žigul. To se psal rok 1975. O rok později byl do centrály sovětské automobilky doručen prototyp bez chromovaných dílů, zato se čtveřicí kruhových reflektorů, moderně vyhlížející maskou chladiče a plastovým nárazníkem, respektive zpětným zrcátkem. Vzhled karosérie tak předběhl dobu o několik let. To stejné se dá říct také o interiéru, ve kterém asi nejvíc vyniká volant ve stylu tehdejších modelů Porsche (především 928) s výrazným nápisem Lada. Prostor dostaly rovněž nové koberečky a přepracovaný přístrojový panel, respektive středová konzole. O té jsem se mimo jiné dočetl, že připomíná soudobou 911. A nebylo by to Porsche, kdyby si nepohrálo s nastavením podvozku. Projekt však byl ještě tentýž rok smeten ze stolu a místo něj AvtoVAZ představil vlastní modernizaci pod označením 2106. Prý z důvodu ušetření nákladů a větší jednoduchosti na následnou výrobu.

Spolupráce dvou rozdílných světů se však stala trnem v oku Leonidu Iljiči Brežněvovi (ten byl známý svou zálibou v zahraničních luxusních vozech), nejvyššímu představiteli Sovětského svazu. Porsche tak dostalo „nůž na krk“, aby mohla spolupráce pokračovat (v roce 1976 už probíhal vývoj modelu 2108 Samara, který nese podpis německé automobilky, a zároveň též práce na úpravě terénní Nivy), musí ve Weissachu vyrobit druhou 2103 pro Brežněvovu osobní potřebu, tentokrát ovšem s německým motorem. Je až s podivem, že se inženýři Porsche neurazili a spolupráce s AvtoVAZem nezanechali, ale vzali onen příkaz či ultimátum jako velkou výzvu. A protože vůdce SSSR nepodal požadavek na konkrétní motor, měli v Německu relativně volnou ruku. Pod kapotu 2103 se tak nastěhoval dvoulitrový čtyřválec o výkonu 125 koní z modelu 924, která díky koncepci transaxle (motor vpředu a převodovka vzadu) a rozvoru 2400 mm (2103 má 2424 mm) asi nejlépe odpovídala možnostem sovětského sedanu.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Subaru Impreza v rally

Od prvního prototypu VAZ-Porsche 2103 se druhý odlišuje matně černými stěrači, červeně lakovaným nápisem Lada na masce chladiče, gumovým povrchem nárazníků, černým pozadím předních světlometů a decentním zadním spoilerem. Litá kola o průměru 14 palců v bílé barvě s pneumatikami o rozměru 185/70 pocházejí ze speciální série Porsche-Martini 924, oslavující úspěchy automobilky na závodní dráze. Takto upravená Lada byla dokončena na sklonku roku 1977 a do Brežněvových rukou předána v dubnu 1978. Traduje se, že sovětský pohlavár při pohledu na úspěšně vykonané ultimátum jen několik minut nevěřícně mlčel… 

Zdroj: jalopnik.com, sovietauto.over-blog.com, zr.ru