Hledíte na testy pneumatik? Ne vždy jsou zcela objektivní

Když se vybírá pneumatika, nehledí se pochopitelně jenom na volbu správného rozměru. Hledět se musí také na to, jaké má vlastnosti. Několik informací může přinést povinný štítek který vypovídá o hlučnosti, vlivu na spotřebu a o dalších parametrech. Nutno ale říci, že více než toto všechno zajímá mnohé hlavně to, jak se dané pneumatice daří v reálném provozu.

Když se podíváme na popisky pneumatik, tak jsou vesměs stejné. Každý výrobce se neustále snaží o to abys svou pneumatiku vychválil do nebe. Aby zveřejnil všechny její unikáty, ale aby zmínil i to, že je za všech okolností dokonalá. Pokud by byl výběr pneumatik založený výhradně na daných popiscích, tak to může budit dojem, že jakákoliv pneumatika na trhu je špičková. Proto je třeba jít cestou jinou.

Pomocníkem jsou testy

Ty dnes dělá hlavně řada prestižních autoklubů. Jak u nás, tak třeba i v Německu. Princip e celkem jednoduchý. Koupí se vybrané sady pneumatik, nasadí se a auto vytvoří se standardizované podmínky a testuje se. A to stejné se děje u každé sady. Výsledky se zapíší, vyhodnotí a následně je test pneumatik spojený s vyhlášením výsledkům. A ty jsou jedním z dobrých vodítek, jak vybrat ty pravé.

Testy mají i své kritiky

I když jsou všechny testy standardizované, pravdou skutečně zůstává to, že nemusí být zase až tak úplně přesné. Proč? Jelikož je testována jenom nová pneumatika, se kterou se ujedou desítky, v náročnějších testech maximálně stovky kilometrů. To je hodnota dobrá tak na to, aby se pneumatiky zajely. A ze získaných dat testy pneumatik publikují výsledky.

Kdo si danou pneumatiku podle daného testu koupí, má jistotu, že na prvních trasách bude dokonalá. Jak to ale bude vypadat dále? Po prvních několika tisících kilometrech? Nebo po prvním létě či po první zimě? To dnes nikdo neví.

Mohlo by vás zajímat:  Audi představuje v Las Vegas laserové světlomety

Ojeté pneumatiky mohou být lepší a horší

Že se s každým kilometrem mohou vlastnosti daných pneumatik měnit, to není nic výjimečného. Nutno je ale říci, že se mohou měnit pozitivním, i negativním směrem. Když se podíváme na obecná fakta, tak obvykle platí, že když je pneumatika již ojetá tak se moou zlepšit vlastnosti, které má na suché vozovce. Dokonce může docházet i k tomu, že bude mít vůz o něco nižší spotřebu. Pokud se naopak s ojetou pneumatikou vyrazí na mokrou silnici, tak její výsledky budou samozřejmě horší, než v případě pneumatiky nové. To je jasný fakt.

Změny nejsou přímo úměrné

Zastánci současného testování samozřejmě tvrdí, že když má pneumatika určité vlastnosti a samotném počátku, tedy když je nová, dochází k úměrným změnám se stářím, ale i s průměrným nájezdem. Tvrdí tedy, že když konkrétní model dominuje jako nový, bude dominovat i jako ojetý, a rozdíly mezi ostatními budou vesměs stále stejná.

Tato argumentace však není založena na pravdě. Právě to, že jsou pneumatiky již ojeté, může výrazně zamíchat tím, který model bude lepší a který horší. Jelikož každý výrobce může používat různé směsi, technologie, prvky a další věci, rozhodně se nedá říci to, že by se jenom měnily hodnoty a rozdíly by byly vesměs stejné.

Snaha o zavedení nových testovacích standardů

Odpůrci současného testování pochopitelně nejenom argumentují tím, že to současné není úplně přesně vypovídající, ale také jasně navrhují to, že by se měly objevit nové standardy testů. A to z důvodu že by mohly mít pro řidiče mnohem lepší vypovídající hodnotu. Reálné to určitě být může. Pokud výrobce pneumatik přijde s novým modelem, tak ho vyrábí podle stejných postupů třeba několik let. V daném průběhu by tak již mohly být k dispozici vzorky ojeté, které by přinášely nová data, odpovídající reálným podmínkám.

Mohlo by vás zajímat:  Chcete nové auto? Nechce si ho vytisknout

Nutno ale říci, že nové modely jednotliví výrobci představují různě. Dané testování by tak nemuselo být ideální z hlediska výsledků a porovnání. Například pneumatika testovaná po 2 letech, která se stále ještě prodává, by byla porovnávána s modelem stejně starým, který však ve své sérii končí. Byl tedy nahrazen a pořídit ho již nelze.

Ozývá se třeba i Michelin

Nutno říci, že mezi odpůrci současného testování, se nacházejí i dokonce někteří výrobci pneumatik. A mezi ně patří i společnost Michelin. Ta dlouhodobě patří mezi kvalitní volbu která v současných testech s řadou pneumatik vítězí. Na první pohled tak nemusí mít důvod si stěžovat. Reálně daný důvod však má. Je spojený s tím, že z interních testů jasně vyplývá, že špičkové vlastnosti mají i její jeté pneumatiky. Kritikou testování tak může docílit toho, že jasně potvrdí svou dominanci. Zvláště, pokud má v rukou i data, která jasně říkají, že hlavním konkurentům se po několika letech a několika tisících kilometrech už nedaří tolik, jako když se porovnávaly pneumatiky nové.

Současné testování odpovídá zhruba desetině nájezdu

Je na místě, abyste se jako motoristé znepokojovali? Na jednu stranu ano, jelikož když se podíváme na testy nových pneumatik, tak jejich hodnoty odpovídají zhruba tak desetině nájezdu, který s pneumatikou realizujete. Zde je tedy na místě pociťovat určité riziko.

Na druhou stranu vývoj současných pneumatik je na takové úrovni, že když sáhnete po některých z dobře hodnocených, které navíc pocházejí od velké a kvalitní firmy, tak se dá očekávat, že rapidní změna vlastností by nastat přece jenom neměla. K tomu může dojít spíše u různých méně kvalitních modelů. Hlavně potom u takových, které mají až pochybně nízkou cenu, pocházejí z Číny a jiných zemích, a velmi často jsou prodávány v supermarketech, než u solidního prodejce.

Komentáře