Honda Beat

Jedním ze symbolů kei cars devadesátých let je bezesporu Honda Beat. Kapesní roadster, kterým Honda v roce 1991 šokovala svět stejně, jako o několik let před tím supersportem NSX.

Na vývoji Hondy Beat pracoval tým inženýrů, jejichž průměrný věk byl 30 let, čímž byla tak nějak předurčena cílová skupina, pro kterou byl kei roadster stvořen. Design je původním dílem Pininfariny, od kterého japonská automobilka designové návrhy koupila. Zajímavostí je, že Pininfarina údajně ty stejné návrhy později prodal také britské automobilce MG, která z nich stvořila roadster F. Ať už je pravda jakákoliv, v roce 1991 představil Soichiro Honda (jeho poslední model před tím, než zemřel) konečnou podobu Hondy Beat, která díky svým kompaktním rozměrům přepsala historii roadsterů (ve své době nejmenší auto této kategorie s motorem uprostřed na světě) a co víc, stala se vůbec prvním kei carem v kategorii sportovních aut. Později toho roku do ní přibylo ještě Suzuki Cappuccino a o rok později Autozam AZ-1. Tato trojice je tak někdy označována jako Sporty Kei Cars ABC.

Jako kei car musela Honda Beat splnit rozměrové limity, takže byla skutečně kompaktní – délka 3295 mm, šířka 1395 mm, výška 1175 mm a rozvor náprav o délce 2280 mm. Již zmíněný design se vyznačoval hravými tvary, zajímavě řešenými předními světlomety, která z části tvořily blatník, velkými zadními světlomety a plátěnou stahovací střechou. Od začátku byly dostupné pouze čtyři barvy karosérie – žlutá, červená, stříbrná a bílá. Interiér pojme dva lidi a podle dostupných informací je na tak malé rozměry až překvapivě prostorný. Kufr je nicméně i díky stahovací střeše a vpředu umístěnému náhradnímu kolu značně omezen. Tvary jak středového panelu, tak i přístrojové desky, jsou geniálně jednoduché. Přístroje jsou samozřejmě analogové a před drobounkým volantem (za příplatek vybavený airbagem) najdete samostatně tří bíle podbarvené budíky – rychloměr, otáčkoměr a ukazatel stavu paliva, teploty vody v motoru a dalších důležitých informací. Středový panel je tvořen dvěma výdechy ventilace, jejím ovládáním, ovládáním standardně dodávané klimatizace a velkou odkládací schránkou (v některých verzích nahrazen příplatkovým rádiem). V jednoduchosti je síla!

Mohlo by vás zajímat:  Honda Ridgeline - Nástupce nakonec bude!

Stejně jako rozměry, i motor musí splňovat přísné limity kei cars a tím pádem maximální objem 0.66 litru a výkon nejvíce 64 koní. Honda Beat má pod kapotou uprostřed uložený atmosférický tříválec o objemu 0.656 litru se čtyřmi ventily na válec a systémem MTREC (Multi Throttle Responsive Engine Control), což značí individuální škrtící klapku pro každý ze tří válců. Na tu dobu nevídaná věc! Výkon je samozřejmě na hranici limitů, tedy 64 koní při 8100 ot./min. Točivý moment 60 Nm vrcholí při 7000 ot./min a je na vozovku přenášen přes zadní kola a pětistupňovou manuální převodovku. I přes nízkou hmotnost, pouze 760 kg, dokázala Honda Beat jet díky omezovači pouze 135 km/h a zrychlení na 100 km/h trvalo asi 13 sekund. To bylo, především v přímém porovnání s Cappuccinem nebo AZ-1 s turbodmychadlem, pomalé. Kde se naopak Honda cítí jako doma, to jsou klikaté silničky. Tam díky nízké hmotnosti, preciznímu řízení a výborně agilitě zkrátka kraluje.

V roce 1992 přišly na trh první dvě speciální verze – Version F (vyrobeno 800 kusů) se zelenou karosérií Aztec Green Pearl a litými koly, respektive Version C (vyrobeno 500 kusů) s modrou karosérií Captiva Blue Pearl a litými koly. Rok 1993 pak přinesl Beat Version Z s metalickým lakem Blade Silver nebo nemetalickým lakem Evergrade Green, zadním spoilerem, novou koncovkou výfuku, litými koly a černým přístrojovým štítem. Za příplatek bylo možné objednat ABS nebo diferenciál s omezenou svorností. Ani kei roadster se nevyhnul pozornosti Mugenu, dvorního úpravce Hondy. Jeho Beat dostal kompletní bodykit karosérie, centrální dvojitou koncovku výfuku, litá kola, zadní spoiler a v některých modelech taky sportovní volant a sedačky Recaro.

Jakkoliv zaznamenala Honda s Beatem v prvních letech výroby prodejní úspěch, postupem času však zájem i díky ekonomické recesi, do které se Země vycházejícího slunce dostala, opadal až v roce 1996 donutil Hondu výrobu kei roadsteru zastavit. Celkem bylo vyrobeno 33 635 aut a je jistě dobrou zprávou, že už příští rok má na trh přijet nástupce s označením S660.

Mohlo by vás zajímat:  Honda Fit Twist - Jazz nazul pohorky

Zdroj: Honda, wikipedia.org. autozine.org, honda-beat.info

Komentáře