Honda CB125R: Model z prémiové řady Neo Sports Café získává více výkonu i točivého momentu

2021 Honda Cb125r

Existuje seznam vlastností, které každý jezdec na začátku své motocyklistické kariéry od svého prvního stroje požaduje: podvozek s dobrými jízdními vlastnostmi, pružný motor vhodný pro každodenní provoz, či snadná ovladatelnost. Pokud však tyto základy zabalíte do atraktivního a vytříbeného kabátu a přidáte prémiovou výbavu, získáte mimořádný stroj, se kterým můžete směle vstoupit do života na dvou kolech.

Právě pro začínající jezdce hledající takovýto stroj Honda v roce 2017 představila zcela nový model CB125R. Jakožto nejmenší člen minimalistické a obnažené rodiny „Neo Sports Café“ byla CB125R představena vedle CB300R a vlajkové lodi CB1000R, aby zastávala roli nového, prémiového přírůstku v nejnižší objemové kategorii strojů Honda.

Pro rok 2021 CB125R získává zcela nový motor a významné vylepšení předního odpružení, díky čemuž se posouvá na úplnou špičku v daném segmentu, a zároveň na první místo v seznamu přání mnoha mladých jezdců.

  1. Informace o modelu

Zatímco nepřehlédnutelný vzhled CB125R zůstal zachován, nový čtyř-ventilový motor DOHC disponuje o 1,2 kW vyšším výkonem a o 1,2 Nm vyšším točivým momentem – spolu s vylepšenou odezvou v celém rozsahu otáček.

Jako první motocykl objemové kategorie 125 cm3 na světě je od nynějška součástí standardní výbavy 41mm inverzní vidlice Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)* umožňující nastavení míry odpružení a tlumení – stejná, jako u modelů CBR650R a CB650R pro rok 2021.

Model CB125R pro rok 2021 bude k dispozici v následujících barevných provedeních:

perleťová šedá Pearl Smoky Gray **NOVINKA pro 2021**

matná černá metalíza Matt Gunpowder Black Metallic,

červená Candy Chromosphere Red

matná modrá metalíza Matt Jeans Blue Metallic

*Celý název: Showa Separate Function front Fork Big Piston (SFF-BP)

  1. Hlavní vlastnosti

 3.1 Motor

  • Nový čtyřventilový, kapalinou chlazený DOHC motor
  • Nárůst výkonu o 1,2 kW a točivého momentu o 1,2 Nm
  • Plní emisní normu EURO5

 Dvouventilový motor použitý u CB125R v roce 2018, jenž byl původně odvozen od SOHC motoru z CBR125R, byl živý agregát vyladěný s důrazem na dynamiku v každodenním provozu.

Mohlo by vás zajímat:  Seat snížil ceny nového Toleda

Pro rok 2021 model CB125R získává svůj vlastní 125 cm3 čtyřventilový DOHC motor, který se vyznačuje vyšším výkonem i točivým momentem – 11,0 kW při 10 000 ot./min. a 11,6 Nm při 8 000 ot./min. (oproti původním 9,8 kW při 10 000 ot./min. a 10 Nm při 8 000 ot./min.). Díky vyššímu výkonu se hodnota maximální rychlosti zvýšila ze 101 km/h na 105 km/h, přičemž vzdálenost 0–200 m stroj překoná za 11,3 s. Převodovka zůstává šestistupňová.

Vrtání a zdvih jsou 57,3 × 48,4 mm, kompresní poměr dosahuje hodnoty 11,3 : 1 (oproti 58 × 47,2 mm a 11 : 1 u předchozího motoru). Vzduch je do systému vstřikování paliva PGM-FI přiváděn revidovaným sacím potrubím, spojovací trubkou od vzduchového filtru a rezonátorem. Stejně jako dosud je výfuk podvěšený a je zakončen dvoukomorovým tlumičem.

Motor modelu CB125R nově splňuje emisní normu EURO5.

3.2 Podvozek

  • 41mm inverzní vidlice Showa se samostatnými velkými písty (Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP)
  • Radiální 4pístový brzdový třmen a 296mm plovoucí přední kotouč bez středového upevnění
  • Systém ABS spolupracuje s jednotkou pro měření setrvačných sil (Inertial Measurement Unit – IMU)

Minimalistický design modelu CB125R je zdůrazněn minimalistickým příhradovým rámem z ocelových trubek a lisovaných ocelových profilů, který zůstává pro rok 2021 nezměněn. Kyvné rameno je vyrobeno z ocelového plechu a má nepravidelný průřez. Oba prvky jsou zkonstruovány tak, aby se vyznačovaly vysokou podélnou tuhostí a odolností proti výkyvům kol, aniž by však byly příliš tuhé nebo zbytečně těžké.

Silnou stránkou podvozku jsou především lisované ocelové desky kyvného spoje a vlastní kyvné rameno, díky kterým se rám vyznačuje stabilitou a zpětnou vazbou; sklon přední vidlice a závlek dosahují 24,2° / 90,2 mm.

Rozložení hmotnosti v poměru 51,6 % přední / 48,4 % zadní kolo zlepšuje přilnavost předního kola a spolu s nízkou hmotností 129,8 kg (s náplněmi) a kompaktním 1345mm rozvorem 1 342 mm usnadňuje jezdci řízení. Řídítka ze silných trubek jsou zahnutá pod úhlem 40° a průměr otáčení s hodnotou 2,3 m jsou zárukou obratnosti i v hustém městském provozu. Výška sedla je 816 mm.

Mohlo by vás zajímat:  Suzuki do Ženevy přiveze nový model Celerio

Významný pokrok představuje inverzní 41mm vidlice Showa Separate Function Big Piston (SFF-BP); je to vůbec poprvé, kdy byla tato vidlice u stroje objemové kategorie 125 cm3 použita. Tlumič s rozdělováním tlaku v jedné trubce vidlice a pružinový mechanismus ve druhé zajišťují vynikající účinnost tlumení při nižší hmotnosti. Společně s využitím většího pístu je výsledkem lepší ovladatelnost, pohlcování rázů a kontrola nad strojem. Zadní centrální tlumič disponuje možností nastavení předpětí pružiny.

Zbývající technická řešení zůstávají nezměněna. Přední 296mm plovoucí kotouč bez středového náboje je ovládán radiálně upevněným 4pístovým třmenem Nissin, zatímco zadní 220mm kotouč je spojen s jednopístovým třmenem. Oba jsou modulovány 2kanálovým systémem ABS. Tento prvotřídní systém je propojen s jednotkou pro měření setrvačných sil IMU (Inertial Measurement Unit), jež je zárukou přesného rozdělení působení ABS mezi přední a zadní kolo v závislosti na chování stroje.

Zadní radiální pneumatice o rozměru 150/60R-17 sekunduje přední radiální pneumatika o rozměru 110/70R-17.

3.3 Vzhled a výbava

  • Industriální minimalistický styl vytváří výrazný vizuální dopad
  • Kompletní LED světla a LCD přístrojový panel
  • 10,1litrová palivová nádrž umožňuje dojezd 470 km

 Unikátní styling modelu CB125R rovněž zůstává nezměněn. Odkazuje na nezaměnitelný minimalistický retro styl kombinovaný s moderními prvky „Neo Sports Café“ modelu CB1000R a přináší do vstupní kategorie značky Honda nový, vyhraněnější charakter. Zkrácená záď je extrémně minimalistická a slouží k upevnění zadního blatníku, který je oproti dosavadnímu nylonovému provedení ocelový. Stupačky jezdce i spolujezdce a zadní madla jsou z hliníku.

Tenký (23,5 mm) a lehký (230 g) LCD přístrojový panel zobrazuje údaje o rychlosti, otáčkách motoru, množství paliva a informaci o zařazeném rychlostním stupni. Kontrolky jsou seřazeny v jeho horní části. Osvětlení tvořené kompletně z LED diod (včetně ukazatelů směru) zdůrazňuje prémiový charakter stroje a napomáhá centralizaci hmoty. Přední světlomet obsahuje světelný vzorec tvořený dvěma čarami, z nichž horní slouží pro potkávací a dolní pro dálková světla. Zadní světlo je nejtenčí, jaké kdy bylo u motocyklu značky Honda použito.

Mohlo by vás zajímat:  Subaru WRX STI 2014 se představí ve Frankfurtu

10,1litrová palivová nádrž je skryta pod ostře řezanou kapotáží a bočnicemi a její víčko je inspirováno leteckým stylem. Se spotřebou 2,1 l/100 km (v režimu WMTC) dosahuje dojezd modelu CB125R na plnou nádrž až 455 km.

  1. Technické parametry
MOTOR 
TypKapalinou chlazený, 4taktní, 4ventilový jednoválec DOHC
Zdvihový objem (cm³)124,9 cm3
Počet ventilů na válec4
Vrtání × zdvih (mm)57,3 × 48,4 mm
Kompresní poměr11,3 : 1
Maximální výkon11,0 kW při 10 000 ot./min.
Max. točivý moment11,6 Nm při 8 000 ot./min.
Olejová náplň1,5 l
PALIVOVÝ SYSTÉM 
KarburaceElektronické vstřikování paliva PGM-FI
Objem palivové nádrže10,1 l
Spotřeba paliva2,1 l/100 km (režim WMTC)
ELEKTRICKÁ SOUSTAVA 
StartérElektrický
Kapacita baterieYTZ6V 12V 5Ah MF
Výkon alternátoru180 W / 5 000 ot./min.
HNACÍ ÚSTROJÍ 
Typ spojkyMokrá, lamelová s vinutými pružinami
Typ převodovky6stupňová
Stálý převodŘetěz s těsnicími O-kroužky
RÁM 
TypKosočtvercový rám s vnitřním čepem (Inner Pivot Diamond Frame)
PODVOZEK 
Rozměry (D׊×V)2 015 × 822 × 1 055 mm
Rozvor kol1 342 mm
Úhel přední vidlice24,2°
Závlek90,2 mm
Výška sedla816 mm
Světlá výška140 mm
Pohotovostní hmotnost130 kg
Poloměr otáčení2,3 m
ZAVĚŠENÍ KOL 
Typ vpředu41mm inverzní vidlice (SFF-BP)
Typ vzaduCentrální tlumič s nastavením předpětí
KOLA 
Velikost ráfku přední17M/C x MT3,00
Velikost ráfku zadní17M/C x MT4,00
Pneumatika vpředu110/70R17M/C 54H
Pneumatika vzadu150/60R17M/C 66H
BRZDY 
Systém ABS, TypVpředu i vzadu nezávislý systém ABS s IMU
Typ vpředu296mm plovoucí kotouč bez středového náboje. Radiálně upevněný 4pístový třmen Nissin
Typ vzaduJeden 220mm kotouč s jednopístovým třmenem
PŘÍSTROJE A ELEKTRONIKA 
Přístrojový panelLCD displej
SvětlometLED
Zadní světloLED
Zdroj: Honda
Tomáš Dunajčík

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora