Honda Civic 4D 1,6 i-DTEC Elegance MT – úspornost, kultivovanost a dynamický projev, to jsou atributy této naftové motorizace

Honda Civic aktuální desáté generace je vozem, který v naší redakci již dobře známe. Naším testem prošel Civic jak v provedení 4D (sedan) tak i 5D (hatchback), dále také v benzínové litrové nebo jeden a půl litrové motorizaci.

Tentokrát tu ale máme novinku, kterou si pro nás japonská automobilka připravila, a to provedení se vznětovým turbem přeplňovaným motorem 1,6 i-DTEC, společnost nám tedy v minulém týdnu dělal Civic 4D, který disponoval právě touto motorizací v kombinaci s manuálně řazenou šestistupňovou převodovkou.

Vnější provedení této desáté generace se jednoznačně povedlo, Honda zde vsadila na odvážný, dynamický design a vytvořila tak opravdu pohledné, originální a nezaměnitelné vozidlo.

Dynamické rysy a striktní horizontální proporce jsou na voze všudypřítomné. Jeho přední partie je z celého vozu nejdynamičtější, výrazná chromovaná maska s logem automobilky přechází a překrývá horní část předních světlometů. Naproti tomu v jejich spodní části máme linku, která probíhá a tvoří hranu celého předního nárazníku, ze kterého elegantně přechází do předních blatníků a celé boční partie vozu. Zakončena je až v místě zlomu zadních koncových světel.

Boční partie vozu je příjemně kontinuální, střecha postupně klesá a velmi plynule přechází ve víko zadního kufru. Velmi efektní prvek tvoří dvojice zalomení, které vychází od přední masky přes přední kapotu a následně navazují na áčkové sloupky. Kapota je díky těmto hranám po krajích zalomena a dostává tak velmi zajímavý tvar.

Zadní koncová světla jsou vytlačena až do bočních částí vozu, jejich zalomený tvar pak přechází až do hrany víka kufru. Zadní partie sedanu disponuje velmi robustními a opticky stabilními proporcemi.

Vnější design tohoto čtyřdveřového sedanu Honda jednoduše vybrousila do nejmenšího detailu. Jeho sportovní charakter je jasně čitelný, navíc bez jakékoliv újmy na úkor vnitřnímu prostoru.

Interiér desáté generace, to je nová širší a delší platforma vozu, která nabízí opravdu velký vnitřní prostor. Dynamika v interiéru, i když o poznání decentnější než v exteriéru, je patrná nejvíce v rámci palubní desky.

Kaplička přístrojů je přehledná s maximem informací. Jejímu středu dominuje otáčkoměr s digitálním rychloměrem, dále pak údaje z přepínatelného palubního menu. V levé části je umístěn ukazatel teploty v pravé potom palivoměr, vše opět v přehledném „lehce digitálním“ pojetí.

Mohlo by vás zajímat:  První jízda: Škoda Octavia III

Střední část palubní desky je vybavena dotykovým displejem ovládající palubní infotainment. Dotykový displej je do ní velice vkusně integrován. Na displej dále navazují ovladače klimatizace a topení.

Středový tunel je vybaven voličem manuální šestistupňové převodovky, s velice přesným chodem, který při přeřazení klade takový velmi příjemný mechanický odpor.

Prostor na předních i zadních sedadlech je bohatě dimenzovaný a opravdu dostačující. Zvláště pak na zadních sedadlech, tam se cítíte velmi příjemně, sedáky jsou totiž poměrně hluboké a posed je velice komfortní a prostorný.

Objem zavazadlového prostoru u testované verze sedan činí 519 litrů. Karoserie sedan nese samozřejmě jistá omezení v přístupu do zavazadlového prostoru. Samozřejmostí je potom možnost sklopení opěráků zadních sedadel pro převoz delších, nikoliv však objemnějších předmětů.

Jak jsem Vás již informoval, testovaný Civic byl vybaven naftovou motorizací. Pojďme se tedy na tento motor více zaměřit, protože právě on nás v rámci redakčního testu nejvíce zajímal. Samotná automobilka ho prezentuje jako komplexně přepracovaný (ano, známe ho již z minulých generací vozidel Honda) a vynikající v kombinaci výkonu a spotřeby paliva. Tento čtyřválec o obsahu necelých 1,6l dosahuje maximálního výkonu 120k (88 kW) při 4000 ot./min. Civic pak s tímto motorem zrychlí na stovku za 10,5 sekundy.

Inženýři tento agregát museli připravit na přísnější měření spotřeby a emisí. Motor se aktuálně skládá z lehké hliníkové hlavy válců, která je spojena s otevřeným celohliníkovým blokem odlévaným pod vysokým tlakem, vše z důvodu minimalizace hmotnosti motoru. Dále byla vylepšena vnější konstrukce motoru, k povrchu bloku válců byla přidána další litá žebra, zvyšující konstrukční tuhost, která vede k nižšímu přenosu hluku a vibrací. Písty této motorizace jsou nově vyrobeny z oceli namísto hliníku, předchází se tak úniku tepla do bloku motoru a zvyšuje se jeho tepelná účinnost.

Dalším velkým úkolem vývojářů bylo snížení tření mezi písty a vložkami válců, a to na úroveň, kterou obvykle vykazují zážehové motory. Nižším třením vzniká méně tepla a to přispívá ke snížení maximálního spalovacího tlaku ve válcích. Snížení teploty a tlaku během spalování vede pak ke snížení spotřeby paliva.

Mohlo by vás zajímat:  Na Hyundai Ioniq Hybrid zásuvku nepotřebujete. Co nabídne varianta klasického hybridu?

Přepracovaná jednotka dále nově disponuje novým turbodmychadlem, které vyniká vysoce účinnou konstrukcí s proměnlivou geometrií lopatek a jeho rychlost otáčení je přesně řízena elektronikou vozidla. Jednotka dále využívá solenoidový systém vstřikování paliva, ten je schopen provozu při vysokém tlaku až 1 800 barů. Spalování paliva je tak mnohem čistší a účinnější, to pomáhá dosahovat nízkých hodnot emisí a spotřeby paliva. Vznětové hnací ústrojí je také vybaveno novým systémem se zásobníkovým katalyzátorem s vyšší hustotou článků, což umožňuje rychlejší přeměnu a snížení emisí. Filtr pevných částic s tenkou vrstvou stříbra dále zlepšuje účinnost spalování částic a prodlužuje životnost výfukových součástí.

Jak je tedy patrné, přepracovaná pohonná jednotka doznala značných pozitivních změn. Já jí zcela jistě musím pochválit za kultivovanost jejího projevu, sametový chod, skvělé odhlučnění do interiéru a v neposlední řadě dynamický projev. Výkon 120 koní a 300 Nm točivého momentu jsou pro Civic naprosto dostačující. To vše se spotřebou, která se v rámci týdenního testu pohybovala okolo 5,2 l / 100 km.

Kombinace této pohonné jednotky a šestistupňové manuální převodovky se jeví jako dobře odladěná. Převodovka prošla také jistou modernizací, při které došlo k vylepšení synchronizačních kroužků a ke snížení tření při řazení. Mechanický chod a přesné dráhy řazení chování celého ústrojí jen pozitivně podporují.

K dalším pozitivům tohoto vozu dále patří také jeho pořizovací cena. Sedan v základní výbavě Comfort s motorem 1,5 VTEC TURBO a šestistupňovým manuálem pořídíte již od 589 900 Kč včetně DPH. Námi testovaný model, který disponoval výbavou Elegance, manuální převodovkou a naftovou jednotku i-DTEC stojí dle ceníkové ceny 629 900 Kč včetně DPH.

Honda Civic aktuální desáté generace, to je vůz, k jehož největším přednostem patří líbivý dynamický design, velký vnitřní prostor a sportovní charakter jeho pohonných jednotek, a to včetně námi testované dieselové šestnáctistovky i-DTEC. Stejně jako dříve testované benzínové motorizace, mohu i tuto naftovou s klidným svědomím všem doporučit.

Komentáře