Honda HR-V 1,5 i-VTEC je dobrý parťák do města, ale i mimo něj. Čím vším umí zaujmout?

Img 3346

Model vozu Honda HR-V má celkem velkou tradici, jelikož úplně první generace spatřila světlo světa již v roce 1998. Po osmi letech přišla automobilka s generací druhou. Právě nyní je na trhu 3. generace tohoto modelu, který jsem měl tu čest otestovat. K dispozici jsem dostal model se zážehovým motorem 1,5 i-VTEC. Nabídka motorizací má být během letošního roku doplněna také vznětovým motorem 1,6 i-DTEC a dále sportovnější verzí zážehové motorizace s označením VTEC TURBO.

Výbava Elegance splnila očekávání

Testovaným automobilem byl model HR-V 1,5 i-VTEC ve výbavovém stupni Elegance. Jde o zlatou střední cestu, která dokáže nabídnout vše, co si moderní řidič žádá. Celkem má Honda k dispozici 3 stupně výbavy, a to základní Comfort a nejvyšší Executive. V mnou testovaném modelu zaujala třeba dvouzónová automatická klimatizace, vyhřívané přední sedačky, stejně jako automaticky spínaná dálková světla, nebo systém varování před čelní srážkou – včetně aktivního brzdění ve městě. Zaujal i systém čtení dopravních značek, včetně možnosti využití omezovače rychlosti.

Zajímavý byl metalický lak v modrém odstínu, který se doslova měnil jako chameleon. Ve slunečním svitu vynikly krásné nádechy modré, zatímco při pošmourném počasí vůz směřoval spíše k černému barevnému nádechu. Zajímavé mají být i další barevné varianty, na které Honda sází. Celkem jich má být 8 a včetně Midnight Blue Beam Metallic jde o varianty Milano Red, Platinum White a Crystal Black v perleťovém provedení, a metalízové odstíny Lunar Silver, Modern Steel, Brilliant Sporty Blue a Ruse Black.

Nechybí inovace a vylepšení

Díky vylepšení karoserie má toto malé SUV velmi elegantní vzhled, který umí přitáhnou pozornost okolí. Zajímavě robustně působila přední část vozu s hlubšími průřezy, které jsou doplněny kulatými mlhovkami. Přepracované světlomety samozřejmě nabídnou denní LED svícení. K vylepšení elegantního designu karoserie patří výraznější vyjádření charakteristického tvaru křídla vozů Honda s novým, tmavým chromovaným panelem s vysokým leskem, který nahrazuje kombinaci černé barvy a chromu nad mřížkou.

Testovaný výbavový stupeň Elegance byl doplněný také sadou Robust. Ta výrazně vylepšuje celkový design vozu, jelikož součástí sady je dobře vypadající spodní a zadní chránič, chránič prahů a dále kryt zrcátek. Vše doplňuje stylově vyhlížející spojler umístěný nad zadním oknem. Toto všechno nabízí Honda za ceníkovou cenu 40 000 Kč, která je v aktuálně probíhající akci ponížena o 15 000 Kč, na částku 25 000 rovných.

Mohlo by vás zajímat:  Mitsubishi Eclipse Cross, 1.5 TURBO – schopný univerzál

Interiér nabídne pohodlí i praktičnost

Přesuňme se do interiéru. Jaké možnosti nabízí prostřední výbavový stupeň jsem již zmínili. Proto náš pohled zaměříme hlavně na pohodlí a praktičnost. Bezproblémové nastupování a vystupování, vyšší posed umožňující dobrý výhled, nebo dobře provedené boční vedení, které vás udrží na svém místě. Sedačky byly oproti předchozí generaci vylepšeny jak tvarově, tak i materiálově. To jsou jistoty, které Honda HR-V svému řidiči přinese.

Samozřejmý byl i dostatek odkládacích prostor jak ve dveřích, v loketní opěrce, stejně jako na středovém panelu, kde byla možnost upravit velikost přihrádky přímo na kelímek s nápojem. Trochu hůře se věci odkládaly do prostoru v přední spodní části středového panelu, který byl přístupný jenom z boku. Zde se nacházejí i konektory zapalovače, HDMI nebo USB, u kterých je jakékoliv jednoduché a bezpečné připojení během jízdy v podstatě vyloučeno.

Zavazadelník nabídne objem o velikosti 470 litrů Kdo potřebuje více, má možnost sklopit zadní sedačky a získat celkem 1 533 litrů. Jelikož je vůz dodáván bez rezervy, pouze se sadou na opravu kol, nabídne dostatek prostoru i pod podlážkou zavazadelníku.

Ovládací prvky v interiéru jsou na dosah

Hlavní a nepřehlédnutelnou části je rozhodně multimediální systém, kde nechybí klasika v podobě hands free, navigace, rádia, volba přehrávání vlastní hudby a řada možných nastavení vozu. Níže se nachází oddělený prvek pro nastavení teploty ve voze, který má celkem zajímavě řešené ovládání, které je dotykové.

Další várka tlačítek je pochopitelně na volantu, kdy je možné realizovat základní pokyny spojené s přehráváním hudby a s její hlasitostí, lze ovládat funkce spojené s voláním skrz spárovaný telefon, stejně jako nastavit vlastnosti tempomatu. Volant také disponuje ovládacími tlačítky pro nastavení zobrazovaných hodnot palubního počítače.

Třetí a poslední várka tlačítek se nachází u levého kolena řidiče, kde je možné zapínat a vypínat ekonomický režim s názvem ECON, hlídač jízdních pruhů, parkovací čidla, či se zde nachází možnost seřízení světel. Jedná se o prvky v podstatě nejhůře přístupné, ale jejich zapínání a vypínání je vzhledem k charakteru minimální.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 2008 1.6 e-HDi STT 2-Tronic -

Motor zvládá město, dálnici i okresky

Pod kapotou jsem měl motor 1,5 i-VTEC s výkonem 96 kW, který papírově zvládne stovku za 10,7 sekundy a jeho maximálka činí 192 kilometrů v hodině. Ve městě vás motor potěší svou kultivovaností, stejně jako tichým chodem. Na semaforech či při stání v kolonách o sobě dá vědět systém start-stop, který naštěstí nesepne při zcela studeném motoru. Logicky se omezí i výkon topení, čímž v zimě nepotěšíte zimomřivou manželku sedící na sedadle vedle vás. Samostatně umístěné tlačítko na středovém panelu vám však umožní být pánem situace a nad systémem hladce vyzrát.

U motoru i-VTEC byla použita metoda pokročilého „plateau honování“, která vytváří velmi hladký povrch a tím snižuje úroveň tření mezi písty a vložkami válců. Vedení rozvodového řetězu je rovněž opatřeno novou vrstvou pro snížení tření, což dále napomáhá snižovat dlouhodobé opotřebení a zlepšuje úspornost motoru.


Ani při jízdě mimo město jsem nebyl zklamán, ale je pravdou, že v plně naloženém autě jsou blížící-se kopce jasným signálem pro podřazení a využívání spíše vyšších hodnot otáčkoměru. Díky manuální šestistupňové převodovce, která byla součástí tohoto testovaného modelu, lze najít optimální kompromis.

Uvnitř vozu je jak při vyšších rychlostech, tak při jízdě po ne úplně ideální silnici minimální hluk. Tím Honda potvrdila, že přidala další protihlukovou izolaci, mimo jiné kolem přední oddělovací přepážky a podběhů kol, zavazadlového prostoru a panelů předních i zadních dveří, čímž došlo ke snížení hluku v interiéru. V budoucnu můžeme očekávat využití technologie aktivního odhlučnění ANC (Active Noise Cancellation). Technologie ANC sleduje pomocí dvou kabinových mikrofonů nízkofrekvenční hluk a poté ho skrze reproduktory potlačuje přesně načasovanými signály v opačné fázi.

Se správnou rychlostí pomůže Honda

Zajímavým prvkem výbavy byl systém čtení dopravních značek, který zobrazoval jejich podobu na přístrojové desce. Vůz dokázal upozornit na značky zákazu předjíždění, i na značky související se snížením rychlosti. To vše s možností nastavit omezovač a tak nechat vůz, ať nutnost zpomalení pohlídá sám.

Nechybí možnost využití tempomatu, který kromě režimu kombinovaného právě s detekcí značek nabídne i režim pevného nastavení maximální rychlosti. Vše doplňuje funkce klasická, která se deaktivuje výhradně brzdou (nebo tlačítkem na volantu). Lze s předstihem nastavit požadovanou rychlost a poté jednoduše dořazovat jednotlivé stupně bez nutnosti neustálého zapínání.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Ioniq Plug-In Hybrid – babí léto s pluginem

Jaké jsou jízdní dojmy? Vesměs pozitivní

Opomenout nelze velmi přesné a rychlé řazení. Krátká řadicí páka umožní sázet rychlosti bleskově jednu za druhou. Hlavně při rozjezdech ve městech je to velké plus. Už jenom proto, že při dbaní na doporučení vozu na správnost řazení budete mít šestku na svém místě už při rychlosti atakující 60 kilometrů v hodině.

Na silnicích auto drží velmi dobře a jakékoliv zatáčky zvládá bez výraznějších náklonů, s vynikající přesností. Systém varování před čelní srážkou vás naučí nechávat si větší rozestupy. Zatímco při vyšších rychlostech se pouze rozezní varování, ve městě se spustí i nouzové brzdění, což může překvapit hlavně v situacích, kdy máte stále vše pod kontrolou, ale vzhledem k menší mezeře si vůz myslí opak. Velmi praktickou funkcí jsou automaticky spínaná dálková světla. Zapínání i vypínání fungovalo během testování zcela spolehlivě.

Zajímavým prvkem je také zelené osvětlení kolem budíku rychloměru, který váš informuje o tom,  nakolik je vaše jízda ekonomická i ekologická. Jako další vodítko můžete využít indikátor správného řazení, který je decentně umístěný v budíku otáčkoměru a šipkami upozorní na správný čas pro zařazení vyššího nebo nižšího rychlostního stupně.

Spotřeba se během testování nijak výrazně nevymykala normálu a objektivně mohu říci, že ji lze držet v rozmezí 6 – 7 litrů v závislosti na tom, kde jezdíte, kolik jezdíte, jak máte těžkou nohu a nakolik posloucháte a sledujete zelené lemování kolem rychloměru. Udávaná papírová spotřeba vozu činí 5,3-5,8 l/100 km, což se od reálných hodnot až tak výrazně neliší.

Za kolik?

Cena vozu Honda HR-V v provedení Elegance s motorem 1.5 i-VTEC s manuální šestistupňovou převodovkou činí dle ceníku 569 900 Kč. Tento testovaný model byl doplněný také o zmíněnou sadu Robust v ceníkové ceně 40 000 Kč. Nutno však upozornit, že aktuálně probíhající akce Hondy dává možnost získat zvýhodnění 20 000 na samotný automobil a dalších 15 000 na stylové doplňky Robust.

[rl_gallery id=“10558″]

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora