Včerejší zveřejnění rekordní jízdy Renaultu Mégane RS 275 Trophy-R (nejrychlejší čas mezi předokolkami) na Severní smyčce německého Nürburgringu vzbudilo nejen mezi fanoušky, ale i mezi novináři a dokonce i zástupci Seatu lavinu reakcí. Většina z nich poukazuje na to, že Leon Cupra, držící rekord před tím, byl vlastně zcela sériový, naopak Mégane byl velmi zasažen nejrůznějšími úpravami.
Nejčastěji se zmiňuje to nejviditelnější – chybějící zadní sedadla, zvuková izolace, klimatizace, rádio a zadní stěrač, lehčí přední sedačky, velké úpravy podvozku nebo lehčí lithium-iontový akumulátor. Vše jde navíc do kontextu s vysokou cenou Méganu, která se v přepočtu pohybuje kolem 1,2 milionu korun (+ příplatek za brzdy s o 10 mm větším průměrem kotoučů nebo již zmiňovaný akumulátor). Naproti tomu Cupra čas zajela v téměř sériovém stavu, kde se vlastně přidal jen jistý balíček Performance (ten má k ceně vozu přidat asi 86 000 Kč) s jinými brzdami, lehčími koly, novými prahy a samozřejmě pneumatikami Michelin Pilot Sport Cup 2, které měl při rekordní jízdě nazuté i Mégane. Cena za Cupru? Bez paketu Performance lze Seat pořídit „již od“ 669 900 Kč… V poměru ceny, výkonu a užitných vlastností tedy jasně vede Seat.
Nyní ale přichází kámen úrazu. Proč totiž španělská automobilka nezveřejnila, že rekordní čas zajelo auto oblepené lepící páskou, která kryje spáry (jak známo ty zhoršují aerodynamiku auta) a bez klimatizace? Nepočítám o 5 koní silnější motor (tady je to zanedbatelné) a jiné povětrnostní podmínky… A pak samozřejmě problém s dostupností – Leon měl totiž být nejrychlejší sériovou předokolkou na Ringu, jenomže do dnešní chvíle (rekord zajet v březnu) se v ceníku auta neobjevil balíček Performance a světe div se ani lepící páska, abyste si mohli zalepit spáry… Naproti tomu 275 Trophy-R lze u prodejce Renault, ve stejné specifikaci s jakou auto zajelo rekord, normálně zamluvit, i když jich tedy bude pouze 250, a nepotřebujete ještě dodatečně flexu na vyříznutí klimatizace a pásku na oblepení karosérie. Ano, s Méganem si nezajedete na nákup, ale za a) tohle od něj nikdo nečeká a za b) ani samotný Renault takto auto neprezentuje… Kdo si jej totiž koupí, musí vědět, že si kupuje hračku na vyblbnutí, na okruh, tak trošku Caterham mezi hatchbacky.
Tímto rozhodně nechci shazovat Leon Cupra, ba právě naopak… Jak již bylo přede mnou napsáno, rekord Méganu ukazuje, jak je vlastně Leon rychlý a kolik je potřeba úsilí k jeho překonání (i když je zde opět „ale“ v podobě rozdílného staří, protože základ Méganu RS pochází z roku 2009 a Cupry z roku 2014)… Řidičsky je to podle všech recenzí (osobně autem nikdo z redakce ještě nejel) jeden z nejschopnějších ostrých hatchbacků, vypadá sakra dobře a stejně se v něm sedí. Tímto článkem, kritikou, útočným nevím čím (nazývejte si to jakkoliv se Vám líbí) jsem chtěl pouze ukázat, že by měla média při kritice či srovnávání časů na legendárním okruhu poukázat na a) tedy úpravy Méganu, avšak jeho relativní dostupnost, ale i na b) tedy na relativní sériovost Leonu, avšak jeho vlastně ještě výraznější a do série nezabudovatelné úpravy…
Nordschleife v podání Méganu RS 275 Trophy-R…
##megane_ring##
… a v podání Leonu Cupra 280.
##cupra_ring##