Hysterie kolem AdBlue je zcela zbytečná. Pouze ukazuje, jak jsou čeští řidiči manipulovatelní mediální masáží, která neustává

AdBlue zdražuje, močoviny je nedostatek, hrozí zastavení dieselových aut. Všechny tyhle informace prolétly za posledních několik dní českými médii. A majitele naftových automobilů pochopitelně nenechaly klidnými. V tu ránu následovala další vlna novinových titulků, že Češi kupují AdBlue do zásoby. To zneklidnilo i ty řidiče, které první informace ještě ponechaly v klidu. A nyní jsme svědky doby, kdy se mediální masáž rozjíždí naplno. Kdy majitelé naftových aut pomalu ale jistě začínají okupovat čerpací stanice a doplňují do svého vozidla AdBlue. Ti, kteří se bojí nejvíce, raději čerpají tuto tekutinu i do zásoby.

Vzpomínáte na prázdné regály?

Je to mu zhruba 1,5 roku zpět, kdy se podobná hysterie konala kvůli covidu. Stačilo několik novinových titulků, že se lidé zásobují jídlem. A v tu chvíli vzali snadno zmanipulovatelní Češi obchody útokem. A v nich skutečně krátkodobě došla rýže, těstoviny a řada trvanlivých potravin. Na podobný, a hlavně nenadálý nápor prostě nemohly být obchody připraveny.

Zdroj obrázku: Freepik

Stejný scénář s AdBlue?

Pokud bude hysterie Čechů podobná i v případě AdBlue, skutečně se může krátkodobě stát, že tato tekutina někde dojde. Je to logické, protože to co na stanici vydrží týdny či měsíce, bude do pár dní vykoupeno těmi, kteří mají obavy z toho, aby vůbec svým novějším dieselem mohli i nadále jezdit. A média krátkodobého výpadku tekutiny využijí a obavy některých ještě vzrostou. A spirála se roztočí. A zastaví se v době, kdy budou mít všichni ve svých autech nádrže na močovinu plné a doma pár PET lahví. V tu chvíli bude i na čerpacích stanicích této tekutiny pro zlepšení ekologie dostatek.

Je důvod se obávat? Rozhodně ne!

Je vlastně důvod se znepokojovat? Opravdu je na místě vyrazit k čerpací stanici a doplnit si tuto tekutinu? A vzít ji i do zásoby? Samozřejmě, že nikoliv. Stačí počty na úrovni základní školy a každému musí být jasné, že obavy jsou zcela zbytečné.

Mohlo by vás zajímat:  Ministr dopravy popsal změny ohledně výměny řidičáku. Půjde to online, na pár kliknutí

Průměrná nádrž na AdBlue má objem mezi 10–20 litry. A průměrné auto si vezme zhruba jeden litr této tekutiny. Nikoliv na sto, ale na tisíc kilometrů. Co to znamená v praxi? Že plná nádrž močoviny hravě vystačí na 10–20 tisíc kilometrů, dle velikosti nádrže. Průměrný roční nájezd Čechů je přitom 10–20 tisíc kilometrů ročně. A co to znamená? Že potřeba dolít AdBlue může, v případě že máte v tuto chvíli plnou nádrž, za 1–2 roky. V případě poloviny nádrže za 6–12 měsíců. A v případě její čtvrtky za 3–6 měsíců. Je to skutečně tak málo, že je nutné začít okupovat čerpací stanice?

Zdroj: Autorský text, https://cs.m.wikipedia.org/wiki/AdBlue, https://www.denik.cz/z_domova/cesi-najedou-autem-nejcasteji-10-000-az-20-000-kilometru-rocne-20131114.html, https://www.ceskenoviny.cz/zpravy/nedostatek-adblue-ohrozuje-provoz-kamionu-o-situaci-bude-jednat-stat/2106524

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora