Hyundai překvapuje unikátním motorem. Žádný downsizing, ale skoro 12 litrů

1

V České republice původně korejská automobilka úspěšně vytlačuje tuzemskou Škodovku. Vozy z české továrny této firmy v nedávné minulosti ve velkém objednala třeba policie. Hyundai ovšem boduje hlavně spolehlivostí nebo nízkými provozními a servisními náklady svých aut. Proto vás asi překvapí, že světlo světa nedávno spatřil nový model z dílny Hyundai. Jeho dieselový motor má objem 11,8 litru. Zdaleka však nejde o obyčejný osobák.

Hyundai: více než osobáky

Firma Hyundai je totiž průmyslový gigant, do jehož portfolia spadá více než jen výroba osobních aut. Ve skutečnosti působí společnost založená v roce 1947 jako stavební firma ve více než desítce průmyslových odvětví. Do jejího portfolia v současnosti spadají například:

  • Hyundai Powertech
  • Hyundai Electronics
  • Hyundai Glovis
  • Hyundai Heavy Industries
Mohlo by vás zajímat:  Současná rodinná auta jsou pro svůj účel nepoužitelná. Automobilky dělají stále ty samé chyby
Zdroj obrázku: Hyundai

Hyundai HL980A

Zmíněné vozidlo Hyundai s objemem motoru téměř dvanáct litrů je ve skutečnosti kloubový nakladač, jehož výrobcem je Hyundai Contruction Equipment. A ve své kategorii jde opravdového obra. Pokud si pod souslovím kloubový nakladač nic nevybavíte, lidově řečeno se tomuhle typu vozidel říká bagr.

Podobně jako u osobních vozů, i tady korejská firma přichází s celou řadou zlepšováků, které majitelům Hyundai HL980A přijdou opravdu vhod. Vysoce odolná náprava vozidla garantuje, že ať už se bude pohybovat kdekoli, ze souboje s náročným terénem vždy vyjde bagr vítězně. K podobnému účelu slouží také optimalizovaná hnací hřídel velkého bagru.

Mohlo by vás zajímat:  Ponechat v létě otevřená okénka u auta není dobrý nápad
Zdroj obrázku: Hyundai

A i u tohoto typu vozidel hledí Korejci na nízkou spotřebu, podle údajů Hyundai spálí HL980A o 10 % méně nafty než jiné srovnatelně velké stavební bagry. Jeho motor Cummins X17 s výkonem 355 koní totiž splňuje náročné normy emisní třídy Stage V. Svým řidičům vozidlo umožňuje využít hned tři provozní režimy – úsporný, standardní a režim pro těžkou práci.

Zdroj: Autorský text
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora