V České republice původně korejská automobilka úspěšně vytlačuje tuzemskou Škodovku. Vozy z české továrny této firmy v nedávné minulosti ve velkém objednala třeba policie. Hyundai ovšem boduje hlavně spolehlivostí nebo nízkými provozními a servisními náklady svých aut. Proto vás asi překvapí, že světlo světa nedávno spatřil nový model z dílny Hyundai. Jeho dieselový motor má objem 11,8 litru. Zdaleka však nejde o obyčejný osobák.
Hyundai: více než osobáky
Firma Hyundai je totiž průmyslový gigant, do jehož portfolia spadá více než jen výroba osobních aut. Ve skutečnosti působí společnost založená v roce 1947 jako stavební firma ve více než desítce průmyslových odvětví. Do jejího portfolia v současnosti spadají například:
- Hyundai Powertech
- Hyundai Electronics
- Hyundai Glovis
- Hyundai Heavy Industries
Hyundai HL980A
Zmíněné vozidlo Hyundai s objemem motoru téměř dvanáct litrů je ve skutečnosti kloubový nakladač, jehož výrobcem je Hyundai Contruction Equipment. A ve své kategorii jde opravdového obra. Pokud si pod souslovím kloubový nakladač nic nevybavíte, lidově řečeno se tomuhle typu vozidel říká bagr.
Podobně jako u osobních vozů, i tady korejská firma přichází s celou řadou zlepšováků, které majitelům Hyundai HL980A přijdou opravdu vhod. Vysoce odolná náprava vozidla garantuje, že ať už se bude pohybovat kdekoli, ze souboje s náročným terénem vždy vyjde bagr vítězně. K podobnému účelu slouží také optimalizovaná hnací hřídel velkého bagru.
A i u tohoto typu vozidel hledí Korejci na nízkou spotřebu, podle údajů Hyundai spálí HL980A o 10 % méně nafty než jiné srovnatelně velké stavební bagry. Jeho motor Cummins X17 s výkonem 355 koní totiž splňuje náročné normy emisní třídy Stage V. Svým řidičům vozidlo umožňuje využít hned tři provozní režimy – úsporný, standardní a režim pro těžkou práci.
Zdroj: Autorský text