I pneumatiky chtějí být ve formě

Mezi lety 2007 a 2011 se novozélandská vláda rozhodla podrobně zkoumat příčiny všech vážnějších dopravních nehod. A z analýzy vyplynulo, že stejně jako jinde ve světě, karamboly zaviněné technickým selháním vozidla tvoří ze všech kolizí jen marginální podíl. A která z technických závad měla na svědomí nejvíce nehod? Pneumatika ve špatné kondici.

STK? V případě pneumatik jen papír

To, že jste prošli technickou kontrolou, nemusí notně znamenat, že vaše pneumatiky vydrží v dobrém stavu do té další. Pravidlem bývá, že když vaše přezutí nepůsobí přímo dezolátním vzezřením, známku s potvrzením o pravidelné kontrole dostanete bez sebemenších problémů.

Proto si sami, alespoň jednou za tři měsíce, přeměřte hloubku dezénu. Jen pro připomenutí, vzorek zimní pneumatiky nesmí být nižší než 4 milimetru, v případě letní pak 1,6 milimetru. Nutno dodat, že výrobní hodnota je, v případě běžné pneumatiky cirka 8-11 milimetrů, takže při hraničních číslech už má pneumatika z dezénu odježděnu polovinu, respektive tři čtvrtiny. S nižším vzorkem vzniká vyšší riziko nepřilnavosti, jak na suchu, tak na mokru. 

Prasklinky

Aniž byste pneumatiku používali, dochází k jejímu stárnutí. Vzduch způsobuje oxidaci gumové směsi a v kombinaci například s vlhkostí nebo intenzivním slunečním svitem dává pneumatice pořádně zabrat. To se samozřejmě nestává u „funglovek, ale v případě starších pneumatik se můžou na plášti vyskytnout praskliny. Mnohdy nezbývá, než zimní nebo letní pneumatiku vzít, vyhodit a nahradit novým kusem.

Důležitou roli v životnosti a obecně dobrém stavu pneumatiky hraje správný tlak. Dlouhodobě podhuštěný protektor se sjíždí nerovnoměrně. Poznáte jej podle chatrných krajů pláště, zatímco prostředek bude vypadat mnohem nověji. Pakliže kola „foukáte“ přespříliš, situace je zcela opačná – boky nelnou k zemi a veškerou zátěž pak oddře střed pneumatiky.

Mohlo by vás zajímat:  Co bude na Legendách - DTM speciály zlaté éry

Obutí se má opotřebovávat rovnoměrně a pokud to tak není, zjistěte neprodleně, proč se tak děje. Pokud vidíte na pneumatice výrazně rozdílná místa nebo pruhy, kola dost pravděpodobně naznačují, že je na čase seřídit zavěšení, odpružení nebo třeba tlumiče.