IAA Frankfurt 2013

Frankfurtský autosalon se již tradičně řadí k těm nejvýznamnějším výstavám na světě. Letošní 65. ročník přinesl více než 100 výstavních premiér a téměř všechny významné světové výrobce automobilů.

Hlavním lákadlem z pohledu českého fanouška byla Škoda Rapid Spaceback a modernizovaná podoba Škody Yeti. Spaceback již na první pohled zaujme povedeným designem, který oproti liftbacku nepostrádá nápad. Pokud si ještě pamatujete na můj loňský report z pařížského autosalonu, víte, že největší problém jsem měl v klasickém Rapidu s prostorem na hlavu. Tento problém ve Spacebacku zcela odpadl, hatchback navíc přebral velký prostor na kolena jak vpředu, tak i vzadu. Cena sice není z nejnižších, přesto by měl Spaceback uspět – předpoklady k tomu rozhodně má. Zajímavá byla i druhá novinka Škody – modernizované provedení SUV Yeti se vůbec poprvé bude nabízet ve dvou různých variantách. Na město orientované City mě však bohužel říkáš nezaujalo. Z části to mohlo být způsobené bílou barvou, z části snad absencí kulatých světel. Tu jsem naopak naprosto neřešil u terénní verze Outdoor, která bez kulatých světlometů vypadá snad i lépe.

Ve stejné hale se nacházel také stánek samotného Volkswagenu. Ten lákal především na elektrický Golf a Up!, nezapomněl však ani na praktičnost a trošku toho sportování. Expozice byla navíc pomyslně rozdělena na části, kde jste mohli najít ekologické modely, sportovní modely a klasické modely. K tématu elektromobilů toho obecně bylo napsáno již hodně. Vyjadřovat se k tomu obecně tak prakticky nemá smysl. Pokud bych vzal čistě e-Golf a e-Up!, musím říct, že jsou to snad nejcivilizovanější elektromobily na trhu. Vnější vzhled Vás prakticky ani neupozorní na přítomnost alternativního pohonu. To z jiného soudku je sportovní Golf R, kterému bych mohl za sebe vytknout snad jen jednu věc – automat DSG, který se ke sportovnímu charakteru automobilu moc nehodí. Jinak se Golf R Volkswagenu skutečně povedl. Naopak zklamáním je pro mě „studie“ Golfu Sportsvan, jakožto nástupce Golfu Plus. Nejen, že označení koncept je pro tento automobil zcela zbytečné, ale oproti klasickému Golfu nabízí Sportsvan opravdu velmi nudný design podpořený nevzhlednými koncovkami výfuku.

Porsche se snažilo návštěvníky nalákat na plug-in hybridní supersport 918 Spyder a při pohledu na fronty tvořící se okolo „piedestalu“ s tímto modelem by člověk řekl, že mu to i vyšlo. Navíc 918 je skutečně povedeným automobilem, který právem patřil k nejobletovanějším na frankfurtském výstavišti. Kousek dál stála tak trochu odstrčená 911 Turbo a její sourozenec Turbo S. Věřte však, že i tato dvojice má co nabídnout a po usednutí do interiéru se tato slova jen a pouze potvrdí.

Kdo si nepotrpí na sportovní hrátky, zamíří k Seatu a jeho dynamicky vyhlížejícímu Leonu ST. Na první pohled a dokonce i po usednutí za volant se zdálo být vše OK. Pak jsem zkusil přesedlat na zadní sedadla a zažil jsem zklamání. Oproti Octavii Combi nebo Golfu Variant je v Leonu daleko méně místa. Samozřejmě, že pohodlnost tohoto cestování mohu hodnotit až po delší době v automobilu, první dojem je však rozpačitý.

Již tradičně se koncernovému pavilonu stranilo Audi, které si svůj stánek postavilo na venkovní ploše před pavilonem koncernu, ale i před pavilonem konkurenčního Mercedesu. K hlavním lákadlům se řadily koncepty Sport Quattro a Nanuk Quattro. Zvláště druhý jmenovaný přitahoval velkou pozornost svou nezvyklou koncepcí dvaadvacetipalcových kol, vyšší světlé výšky a karosérie kupé. Na prvních fotkách jsem osobně kroutil nad tímto výtvorem hlavou, v reálu ale Nanuk nevypadá nejhůř. Daleko více mě však upoutala reinkarnace legendárního soutěžního speciálu skupiny B. Z části za to může jistě výrazný žlutý lak a velká kola, z části ale také umění designérského týmu Audi, které se tentokrát skutečně vytáhlo. Nebýt jednoho amerického kupé a dvou francouzských crossoverů, označil bych Sport Quattro za nejkrásnější koncept celé výstavy. Ze sériových modelů se představila především otevřená verze Audi A3. Pravdou však zůstává, že mé sympatie si získala především A3 ve verzi sedan.

Podobně okázalou expozici jako Audi nabídnul i stuttgartský Mercedes. Ten měl pro sebe a svou dceřinou značku Smart rezervovaný ještě větší pavilon, než si postavilo Audi. K vidění byly snad všechny modely, které obě automobilky v současnosti nabízejí. U Smartu zaujal především koncept FourJoy, který by měl ukazovat směr, kterým se vydá budoucí generace modelu ForFour. Za největšího exota Smartu ale stejně lze považovat ForTwo Jeremy Scott Edition. Pro toho, kdo model nezná, tak jen ve zkratce uvedu, že nejvýraznějším prvkem jsou dvě křídla, umístěná vzadu. Mateřský Mercedes vsadil téměř vše na limuzínu třídy S a malé SUV GLA. A sázka mu rozhodně vyšla! Třída S je obrovským kusem automobilu, který se tváří sebevědomě a své posádce nabízí prakticky tu největší bezpečnost a největší luxus, jaký si v dnešní době můžete představit. Na sportovní notu se pak snaží hrát verze S 63 AMG a koncepční kupé Concept S Coupé. K tomu se váže má další poznámka o zklamání – na fotkách vypadalo kupé naprosto fantasticky, v reálu už tak krásné není. Crossover GLA bude sedět především těm, kterým se líbí hatchback třídy A preferují vyšší posaz za volantem. Přesně tuhle kombinaci zvládá GLA s přehledem. K tomu přidává povedený design (pozor na výběr barvy ne každá GLA sluší!), dostatečný kufr a slušné místo na zadních sedadlech.

A do třetice prémiová německá značka. Jak asi správně tušíte, nyní se přesuneme k BMW, které svou expozici postavilo především na elektrické i3plug-in hybridní i8. Lákadlem byla rovněž i dráha ve tvaru ležaté osmičky, na které se proháněly jak zmíněné novinky, tak třeba i sportovní modely divize M. Pokud se však vrátím k i3, nemůžu nepochválit styl, jakým městské BMW disponuje. Vše, od designu až k čalounění a vybavení interiéru působí (a je) kvalitně a přitom velmi čistě a líbivě. Hodně jsem byl zvědavý na otevírání zadních dveří a měl jsem obavy především z nastupování. Naštěstí mé obavy BMW rozmetalo. Tedy abych to uvedl na pravou míru, ke komfortu u pětidvéřových hatchbacků to má ještě hodně daleko, ale třídveřové konkurenty tímto BMW poráží. Výhodou je také velký úhel otevření ať už předních nebo zadních dveří. Jedinou překážkou tak zůstává vyšší práh. Naopak mírně rozčarovaný jsem zůstal ze sportovní i8. Snad to bylo výběrem barvy nebo docela ostrými liniemi přední části, ale i8 na mě zkrátka nezapůsobila tak, jak měla. Klasickým BMW zůstává i ve třetí generace SUV X5, které se bude (nejspíše úspěšně) pokoušet navázat na dva své předchůdce. Zklamáním byla absence konceptu nové M4 Coupé, jako i koncept X5 eDrive. Další dvě součásti BMW Group se příliš nevytáhly. Expozice Mini sice byla velmi nápaditá, mezi novinkami však čnělo číslo 0. Rolls-Royce alespoň zaujal konceptem „výročního“ Phantomu a především kupé Wraith, které je však známé již od ženevského autosalonu.

Mohlo by vás zajímat:  Italská paráda na silnici se jménem Nivola!

Méně prémiovou, přesto stále žádanou německou značkou je Opel. Jeho největší novinkou byl bezpochyby koncept se staronovým jménem Monza. Kdo však čeká sportovní kupé, bude asi zklamán. Monza je totiž moderním křížencem sportovního vozu a kombi, v automobilové hantýrce by se mohlo jednat o shooting brake. I přes mírné zklamání ze jména a následného tvaru karosérie musím kvitovat, že Monza se Opelu nakonec docela povedla. Stejným dojmem na mě působí i modernizovaná Insignia, která se představil rovnou i jako sportovní OPC a „terénní“ Country Tourer, který je snad ze všech nabízených verzí nejhezčí. Zvláště ve vystavené kombinaci s bílou barvou vynikne plastová ochrana blatníků a nárazníků.

To Ford vsadil na luxusní notu. Jeho hlavním tahákem byla totiž dvojice konceptů Vignale na základech Mondea a pak koncept nové generace MPV S-Max, která také vychází z připravovaného Mondea. Nevím, zda-li mají modely Vignale zmírnit hněv zákazníků nad neschopností prodávat nové Mondeo v Evropě, na každý pád Vás tyto modely musely minimálně zaujmout. Vedle stojící S-Max nabízí již ohranou písničku v rámci Fordu – tedy nárazník s velkým nasávacím otvorem. Má poznámka se váže k barvě, která mohla být přece jen trošku veselejší. Vůbec poprvé se mi v rámci Fordu povedlo usednout do malého SUV EcoSport. Pokud překousnete počáteční problémy s orientací v „přetlačítkovaném“ interiéru, dostanete (alespoň v přední části automobilu) velmi pohodlné malé SUV. V zadní části už je to s prostorem trochu horší, konkurenti na tom však nejsou o moc lépe.

Od německé pohádky zpět do reality všedních dnů, kterou nám zprostředkuje francouzský Peugeot. Ten svou hlavní část expozice postavil především na nové generaci hatchbacku 308. A má být na co pyšný! 308 se totiž povedla nejen vzhledově, ale hlavně „interiérově“. Ano, i-cocpit není to, co bych chtěl u podobného automobilu vidět a malý volant v kombinaci s tlustým věncem zakrývající budíky by mě na dlouhé cestě asi velmi iritoval, ale jako balzám na duši působí „uklizená“ středová konzole, kterou charakterizuje především velký displej informačního systému. Nikde žádná zbytečná tlačítka jako třeba ve Fordu Focus…Opodál se navíc hrdě vypínala sportovní verze 308 R, která rozhodně nevypadala jako auto, které ve výrobě neuvidíme. Francouzskému lvíčkovi se povedly i další novinky – modernizace 3008 a 5008, sportovní kupé RCZ R a jediným rozpačitým automobilem tak byla 208 HYbrid FE – především design karosérie a kol je poněkud rozporuplný..

Hned vedle Peugeotu měla svůj stánek i druhá značka koncernu PSA Citroën. A musím říct, že právě dvojitý šíp měl pro mě na letošním IAA designově i architektonicky nejlepší expozici. V první části se objevila řada DS ve speciální výbavě Faubourg Addict, doplněná o sportovní DS3 Racing a DS3 Cabrio Racing a koncepční SUV DS Wild Rubis, u kterého je velká škoda, že se bude nabízet pouze v Číně. Druhou část expozice tvořily klasické sériové modely, z nichž nejzajímavějšími se stala dvojčata C4 Picasso, respektive Grand C4 Picasso. Přes počáteční zděšení z designu byly nakonec oba modely přijaty docela kladně, což dokládá nejen zájem na autosalonu, ale i četné recenze novinářů ze všech koutů světa. Interiér obou modelů je pak tradičně „citroënovsky“ útulný a vzdušný. Třetí část expozice Citroënu patřila jen a pouze konceptu Cactus. A právě ten je jedním ze dvou francouzských crossoverů, které u mě přeskočily Audi Sport Quattro v mém soukromém hlasování o nejlepší koncept výstavy. Podle mého názoru je totiž Cactus přesně modelem, který francouzské automobilce dodnes chyběl. Tedy malý, ale stylový crossover s neotřelým designem i nápady. Za tohle lze automobilce jen zatleskat.

A abychom měli francouzskou legii celou, zůstává nám ještě Renault. Ten se blýsknul především šesti koncepty v novém designérském jazyce automobilky (představované od roku 2010), který už mezitím začalo používat Clio, Kangoo, Mégane a Koleos. Vedle sebe tak mohli návštěvníci spatřit poprvé (a možná i naposledy) sportovní DeZir, MPV R-Space a Friendzy, crossover Captur a malý Twin’Run. Třešničkou na dortu se pak stala světová premiéra MPV Initiale Paris, což je jeden z mých největších favoritů na nejlepší frankfurtský koncept. Fialový model v sobě skloubil prvky typické pro Espace a pak také něco z velmi avantgardního Avantimu ze začátku 21. století. Opodál navíc stála další šílenost z hlav inženýrů RenaultSportu – elektrické Twizy s obřím křídlem, předním spoilerem a názvem F1.

Mohlo by vás zajímat:  Autosalon Brno včera a dnes

K Renaultu se neodmyslitelně váže také rumunská Dacia. Ta si pro německou výstavu připravila modernizaci velmi oblíbeného Dusteru. A je to přesně ta modernizace, jakou by mělo dostat každé auto – decentní zvenku, velká uvnitř. Mírně upravená světla a nárazníky totiž jen podtrhly povedený design modelu, interiér naopak dostal moderní multimediální systém Media NAV nebo nový volant, což rumunské SUV výrazně přiblížilo novějším modelům značky.

Japonské značky se na letošním IAA docela činily. Mnoho premiér přivezl hlavně Nissan. Tou největší je jistě nová generace SUV X-Trail, která na jednu stranu ztratila hodně ze svého off-roadového rázu, na stranu druhou však nabídne daleko více místa cestujícím. Navíc vzhled modelu není vůbec špatný. První dojmy však napovídají, že bude lepší volit světlejší barvy. Kromě X-Trailu se na stánku Nissanu předvedla také nová Micra a především studie Friend-ME, která ukazuje, jakým designován směrem by se v budoucnu mohla ubírat nová Almera. Třešničkou na dortu byla expozice sportovních modelů Nismo, které doplnil i supersport GT-R.

Infiniti chtělo zaujmout, šokovat, protože jinak si neumím vysvětlit velmi komplikovaný vzhled chystaného hatchbacku Q30. Pokud totiž opodál stojící sedan Q50 vypadal poměrně čistě, Q30 s mnoha záhyby a rohy působila až zbytečně rušivě.

Největší automobilka na světě, Toyota, předvedla, že hybridizace jejího výrobního programu nezná mezí. Letošní studií Yaris Hybrid-R se naštěstí trefila skoro do černého, protože dynamický vzhled malému automobilu jednoznačně sedl. Velmi dobře vypadá a neméně dobře se sedí i v nové Corolle, která bude v Evropě nadále nabízena jen jako sedan. Bohužel avizovaný facelift velkého Land Cruiseru se nedostavil, expozice Toyoty tak lákala především na simulátor hry Gran Turismo zabudovaný přímo v jednom kupé GT86 a taky na interaktivní koutky, kde si zákazníci mohli navolit vzhled kol pro jednotlivé modely.

To Lexus se činil víc. Hlavní hvězdou jeho expozice se stalo malé SUV LF-NX, které při živém setkání nepůsobí vůbec tak hrubě a vulgárně jako na fotografiích. Jediný problém shledávám ve ztvárnění přední masky, které je až moc komplikované. Trochu zbytečným prvkem jsou i světla, převzatá ze sedanu IS. Ten stál mimochodem opodál dokonce i ve verzi F Sport.

Suzuki vsadilo především na novou generaci populární SX4, označovanou jako SX4 S-Cross. Ta už byla prezentována i v Ženevě, ve Frankfurtu ale byla první větší příležitost auto pořádně vyzkoušet. A nepůsobí vůbec špatně! Zadní část sice může připomenout Nissan Qashqai, interiér nicméně dospěl a oproti minulé generaci také povyrostl. Jen škoda, že nová SX4 ztratila něco ze svého charakteru… Jak by mohlo vypadat SUV, namířené proti Nissanu Juke nebo Renaultu Captur, ukázala studie iV-4 ve slušivém modrém laku a na velkých kolech. Tímto maskováním se však nenechte zmást, do roka a do dne máme sériový model na trhu!

Subaru nepřivezlo žádnou světovou premiéru a tak se hlavní hvězdou stánku stala studie nástupce dnes již legendární Imprezy WRX STi. Čtyřdveřový sedan v klasické modré barvě, ale ne na zlatých kolech vypadá živě překvapivě dobře. To vedle stojící studie Viziv, která byla prezentována již v Ženevě, je na tom o poznání hůř

O Mitsubishi se snad ani nemá cenu zmiňovat. Maličký stánek v hale 3.1, kde se prezentovaly především díly a doprovodná výstava hvězd frankfurtského autosalonu 1983… To není vhodná scenérie pro takovou automobilku… Nicméně největší novinkou byla německá premiéra Outlanderu PHEV, který byl na stánku doplněn dvěma modely i-Miev… Jinak nic…

To Honda nabídla podstatně zajímavější expozici. Hlavním lákadlem samozřejmě byla praktičtější varianta Hondy Civic s označením Tourer. Ta chce zatopit především koncernovým modelům od VW, Škody a Seatu a na první pohled k tomu má ty nejlepší předpoklady. Kufr s objemem 624 litrů, povedený design, chytrá řešení v interiéru… Jenomže s kufrem to tak žhavé nebude – oněch 624 litrů totiž platí i s prostorem pod podlahou kufru. Bez něj bude objem zhruba o 70 litrů menší. Ani prostor na zadních sedadlech není tak optimální, jako třeba v Octavii Combi. Výhodou tak oproti ní zůstává snad jen jistá „výjimečnost“ a mnohem hezčí design exteriéru i interiéru. V otázce prostornosti však Octavia kraluje. Ještě zajímavějším exponátem byla koncepční podoba Hondy NSX, která už nějaký ten pátek objíždí zámořské výstavy. Velmi kompaktní model hodlá zatopit konkurentům z Německa nebo Itálie. Jestli na to má však budeme muset počkat ještě pěkných pár let.

Hlavním tahounem korejské ofenzívy do Evropy byla tentokrát Kia. Ta se prezentovala novým Soulem, modernizovanou Optimou a konceptem malého SUV Niro. Přestože nový Soul vypadá hodně podobně jako ten starý, věřte, že skutečně úplně nový. Jiný je podvozek, interiér i třeba vstup do zavazadlového prostoru, který je skutečně pocitově větší. Interiér působí hodnotněji než u předchůdce a více se hodí ke svalnatému zevnějšku. Prostornost je taky docela OK, takže jedinou překážkou může být cena a případná kvalita při provozu. To bohužel na autosalonu nezjistím. Moc pěkně vypadá také koncept Niro v černé barvě s křídlovými dveřmi a šedými koly. Navíc má podle zástupců Kie podobný model přijít do výroby „již velmi brzy“. Možná se tedy máme na co těšit!

Sesterský Hyundai vyhlásil, po segmentu nižší střední třídy, válku také v segmentu těch nejmenších vozidel. Malá i10 chce ve své druhé generaci porazit nejen populární Pandu, ale také trojčata New Small Family z dílen koncernu Volkswagen. To jestli na to má nebo ne dokáže jistě až podrobný test, pocitově si však stále tak nějak budete říkat, že VW je kvalitnější a uvnitř i hezčí. Přesto všechno je i10 světelné roky vzdálená od svého předchůdce – zlepšil se design, materiály v interiéru a také prostor na zadních sedadlech. Za atraktivní cenu to může být docela trhák. Jen pozor na výběr barvy!

Mohlo by vás zajímat:  Škoda Octavia Combi se u nás poprvé představí v Brně

Posledním Korejcem, který je vlastně tak trochu Američan, do party je Chevrolet, jež se prezentoval především novou Corvettou a modernizovaným Camarem. A zatímco z prvního modelu jsem byl nadšený, Camaro mě zklamalo. Především interiér evokuje jiné a daleko lacinější modely značky. Corvette je oproti tomu úplně jiná liga – sportovní posaz podtržený sportovním designem celého interiéru, povedený věnují vzhled a pocit, že máte pod kapotou velkoobjemový motor, nikoliv nějaký přeplňovaný šestiválec…

Hned vedle stánku Chevroletu však stálo snad ještě větší lákadlo, než nová Corvette. Cadillac totiž přivezl studii velkého kupé Elmiraj, které se právem stalo jednou z největších ozdob výstavy. Ač to na fotkách možná nevypadá, Elmiraj překvapí svými rozměry i designem. Dlouhá přední kapota, luxusně pojatý interiér a relativně krátká zadní část… Nejeden návštěvník stánku Cadillacu na auto zíral „s otevřenou pusou“. Trochu odstrčený tak stál i nový Cadillac CTS, který vzhledem zaujme také. Jen prostě ne tak hodně. Oproti ATS, který předznamenal budoucí styl interiéru i exteriéru CTS působí vše tak nějak dospěleji. I ovládání na středové konzole, kterému jsem u ATS tak spílal, je najednou daleko propracovanější.

Pokud Elmiraj kandiduje na nejkrásnější koncept celé výstavy, potom Maserati Quattroporte musí zákonitě kandidovat na nejkrásnější sériový model celé výstavy. Sice byly všechny kusy zavřené a Quattroporte se navíc po evropských silnicích prohání již nějaký ten pátek, kouzlo ale neztratilo. Sesterské Ferrari se zase blýsklo sportovní 458 Speciale, která se stává nástupcem 430 Scuderia a zároveň také nejvýkonnějším atmosférickým osmiválcovým Ferrari všech dob. Jako konkurence se o několik hal dál představilo Lamborghini Gallardo Squadro Corsa – jistě poslední speciální verze Gallarda před tím, než přijede zcela nová generace, označovaná Cabrera. To zaujme především rozměrným křídlem, nádhernou barvou a italskou trikolórou.

Kromě stánku Mitsubishi pro mě byla zklamání také expozice Fiatu. Žádná velká novinka italského výrobce totiž nepřijela, spokojit jsem se tedy musel s 500L Living a 500L Trekking. A hlavně druhý jmenovaný model opravdu vynikne a potvrzuje, že design Italové opravdu umějí. To větší Living je na tom o poznání hůř. Nafukování 500 už zde totiž tak nějak překročilo únosnou hranici…

Kdo chtěl ale skutečnou automobilovou krásu, zamířil kousek vedle, na stánek Alfy Romeo. Ta totiž prezentovala malé kupé 4C, což je prostě pastva pro oko. I v záplavě Ferrari, Lamborghini nebo Maserati se nebojím říct, že je Alfa 4C to nejkrásnější italské auto současnosti. Někomu sice může vadit podivuhodný tvar krytů předních světel, ale copak se za takovou maličkost dá na takové auto zlobit? Po prohlídce takového automobilu už ani nemáte potřebnou koncentraci k „prošmejdění“ modernizované Giulietty a MiTa. Design se naštěstí měnil jen v detailech – ani jeden hatchback to totiž nepotřebuje.

Hodně vzruchu způsobil koncept vůbec prvního SUV od Jaguaru. Nepřehlédnete ho ať už díky výrazné barvě nebo prvkům, které jsou známé třeba z roadsteru F-Type. Bohužel C-X17 je jedním z mála auta, které na fotce vypadají lépe než ve skutečnosti. Znova jsem si tak potvrdil, že Jaguar a SUV nebo terénní automobil k sobě prostě nepatří. To je parketou sesterského Land Roveru, který zaujal hybridními Range Rovery, stejně jako modernizovaným SUV Discovery. Hybridní modely určitě uspoří hodně paliva, proč jim ale automobilka nadělila tak „úchylnou“ světle modrou barvu v kombinaci s malými koly… To zůstává rozum stát.

Vedle stojící Volvo vsadilo na velmi prostorný stánek s množstvím automobilů a ústředním motivem v podobě kupé Concept Coupé. To jednak ukazuje budoucí designérské prvky všech nových Volv a jednak ukazuje možnou novou vlajkovou loď automobilky. Osobně však doufám, že se design u sériové podoby ještě změní. Především pak tvar celé karosérie, který až nápadně připomíná Audi A5.

A tím se dostáváme k závěru naší malé prohlídky frankfurtského výstaviště. Za největšího exota totiž lze považovat čínský Chang’an. Ten však dal zapomenout na čínské automobily minulosti, které vypadaly stejně jako některá auta západní produkce a v interiéru navíc příšerně zapáchaly. Ani Chang’an se sice nevyvaroval použití cizích designových „fíglů“, ale jako celek auta působila čistě a elegantně. A ani v interiéru už to nebyla klasická Čína! Plasty sice tvrdší, mnohdy nevzhledná imitace dražších materiálů (například sedan Raeton), ale ve výsledku by se vše dalo označit za lehce nadprůměrné. Velkou šanci na úspěch by mohla mít hlavně SUV CS35 a CS75. První z nich se řadí po bok třeba Nissanu Juke, druhý chce konkurovat třeba Mitsubishi Outlander. Jako lákadlo pak čínská společnost přivezla koncept velkého SUV CS95.

Letošní frankfurtský autosalon tak nabídl mnoho zajímavého a rozhodně vyvrátil slova v úvodníku nejmenovaného časopisu, který hlásal, že se jedná o jeden ze slabších autosalonů. Novinek podle mého bylo více než dost – mnohé z nich předčily očekávání, jiné zase zklamaly (což je v dnešním světě běžnou praxí). Na konec už mi zbývá jen zamyšlení nad tím, co zase za dva roky automobilky v hesenské metropoli předvedou… 

Pozn: Jedná se o autorovi osobní názory, které se nemusí shodovat s vašimi. Prosím, omluvte případnou nižší kvalitu fotek – autor není profesionální fotograf.