Indické a čínské automobilové značky, které jistě (ne)znáte

Tata Nano 2865322 960 720[1]

Pokud bychom se určitého počtu lidí odchycených na ulici zeptali, koho považují za největší producenty automobilového průmyslu na světě, většina z nich by odpověděla třeba Německo. Určitě procento by svůj hlas dalo Francii, Itálii, USA a pár vlastenců by označilo Českou republiku. Zamířil by ovšem někdo z vás také do asijských zemí? Ačkoli je v Indii nebo Číně mezi průměrnými obyvateli obrovský chudoba, najdou se i tací, kteří právě díky nim výrazně profitují. To se dá říci hned o několika významných společnostech z tamních trhů a automobily v jejich produkci hrají taktéž významnou roli. Znáte alespoň nějaké automobilové značky, které pocházejí z Indie nebo Číny? Pokud si na žádnou nemůžete vzpomenout, určitě směle pokračujte ve čtení tohoto článku, kde se dozvíte vše podstatné.

Indie jako automobilová velmoc? Hindustan Motors to dokázal!

Možná vám to přijde neuvěřitelné, ale dokonce i chudá Indie má ve své historii hned několik velkých automobilek. Pravda, ne všechny se dochovaly až do dnešních dnů. Například nejstarší indická značka vozidel Hindustan Motors, která s výrobou vozidel inspirovaných britským automobilovým průmyslem začala již v roce 1957. Definitivní konec zaznamenala již v roce 2014, o tři roky později ji ovšem odkoupil francouzský Peugeot. Zatím však není jasné, jestli dojde k obnovení výroby slavných Ambassadorů, jelikož rozhodnutí jsme se nedočkali ani s odstupem dvou let.

Mohlo by vás zajímat:  Zájemcům o diesel se hází klacky pod nohy. Koupit a udržovat takový vůz je problém

Hindustan Motors byl na domácí scéně doslova kultem. Vozy Ambassador se největší slávy dočkaly v letech 1960 až 1980, kdy se jednalo o zřejmě jediný luxusní vůz na světě vyráběný ve velkém. Za to mohla zejména levná pracovní síla a dostatek pracovníků, jelikož populace Indie byla vždycky o hodně rozsáhlejší než jinde. Věhlasu se jim dostalo zejména díky prostornému interiéru a zavěšení kol, které bylo pro indické silnice jako stvořené. Na domácí scéně se navíc jednalo o první vůz poháněný naftovým motorem a také již v té době poskytoval klimatizaci.

V době, kterou jsme v předchozích řádcích zmínili, se luxusních vozidel prodávalo na 20 000 ročně. S nástupem dalších firem zabývajících se produkcí vozidle však zájem o ně postupně ochabl. V roce 2013 se prodalo už je 2 000 kusů, což bylo předzvěstí naprostého pádu, který se potvrdil o jeden rok později. Po celou dobu existence Ambassadorů společnost provázely zbytečné hrubky v provedení. Uživatelé si většinou stěžovali na nefunkční ruční brzdu, pochybné údaje kontrolních ukazatelů a také nespolehlivý brzdný systém. Nikdo jim však už neodpáře, že patřily k indickému luxusu a vozili se v nich například i tamní ministři.

Indická Tata Motors funguje dodnes

Největší automobilkou v Indii, která stále funguje a rozhodně stojí za zmínku, je Tata Motors, dříve známá jako TELCO. Aktuálně je absolutním lídrem tabulek prodejů v rámci nákladních automobilů a co se týče osobních vozidel, zaujímá neuvěřitelné třetí místo ve světě! Bombajská společnost přitom začínala jako výrobce lokomotiv, k vozidlům se přesunula až v roce 1954. Poté se jí dostalo takové obliby, že pohltila další automobilku v Indii s názvem Hispano Carrocera. Mezi nejnámější vozidla, které se v dílnách Tata Motors vyrábějí, patří Range Rover, Jaguar XJ, luxusní autobus Hispano Divo, nízkopodlažní autobus MacoPolo či nákladní automobily Novus a World Trucks vyvíjené ve spolupráci s Daewoo.

Mohlo by vás zajímat:  Hyundai Kona Electric boří mýty o dojezdu, ceně, bezpečnosti i nabíjení

Čína je největší velmocí v rámci výroby automobilů

Čína je z hlediska objemu obyvatel na metr čtvereční nejlidnatější zemí planety. Proto se není čemu divit, že tamní automobilky v rámci produkce vozidel na trhu zaručeně vedou. Nejlépe si podle posledních odhadů stojí značka Geely založená miliardářem Li Shufem roku 1986. Tenkrát se společnost zabývala vývojem ledniček, od té doby ovšem ušla poměrně dlouhou cestu. Začala vykupovat již existující výrobce aut a prodávat je pod svou vlastní značkou. První vůz Geely proto vzhledem připomínal Mercedes E, ovšem z hlediska mechaniky byl přirovnáván k Audi 100. Aktuálně společnost spravuje Volvo, Lotus a má majoritní podíl v Daimleru. Za rok 2017 poslal do světa téměř 1 300 000 vozidel.

Druhou příčku v rámci čínské produkce vozidel opanuje společnost Changan Automobile Group. I tato společnost prošla zásadním vývojem, protože na trhu původně v roce 1862 začínala jako dodavatel vojenských komponentů. Poté, co se po světě rozvinul mír, ovšem přišla o značnou část klientely, takže musela začít s novým projektem. První vůz opustil tamní dílny až o sto let později od založení. Společnost nyní spolupracuje s Fordem, Mazdou, Suzuki nebo také Peugeotem a ročně prodá více než jeden milion vozidel.

Mohlo by vás zajímat:  Předejděte mikrospánku za volantem prevencí i osvědčenými triky za jízdy

Na poslední medailové příčce z pohledu čínských automobilek stojí Dongfeng Motor Corporation. Jedná se o jednu z nejstarších automobilek v zemi. Původně začínala jako výrobce nákladní vozidel, později se ovšem rozhodla výrobu rozvinout i na automobily osobní. Aktuálně má platné partnerství s Hondou, Kiou, Infiniti, Nissanem a také Renaultem, což jí zaručuje roční prodej pohybující se na hranici 600 000 vozidel.

Úplně na závěr vám představíme ještě jednu čínskou automobilku, která má roční prodej výrazně vyšší než půl milionu vozidel. Tou je Beijing Automotive Industry Holding Company, kterou dodnes vlastní stát. V Číně jsou zkrátka naprosto jiné poměry, a i takové věci jsou možné. BAIC za rok 2017 prodal bezmála 560 000 automobilů a ačkoli se oproti letům předešlým jedná o pokles, samozřejmě je to stále velmi uspokojivé číslo. Čínská vozidla jsou zkrátka v kurzu, jelikož cenově se zákazníkům opravdu vyplatí.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora