Inteligentní naváděcí systém mají všechny evropské metropole. Ten pražský je ohrožen

Magistrát hl. m. Prahy má v plánu odstranit kromě jiného 1 800 informačních a směrových tabulí z důvodu snahy omezit vizuální smog. Mnohdy se ovšem jedná o navigační systém takzvaně „na poslední kilometr“, kdy mohou selhávat navigace v mobilu či autě. Směrové tabule navíc neobsahují žádné reklamní sdělení. Pravděpodobnost, že se v metropoli bez konsolidovaného systému integrovaných směrových zařízení vizuální smog rozmůže, se tímto krokem spíše zvyšuje.

Zdroj obrázku: Směrové Tabule.cz

Informační a směrové tabule jsou přísně regulovány podmínkami umístění i obsahu a provozují se dle pravidel vydaných Prahou. I přesto je tento naváděcí systém v naší metropoli ohrožen. „Chápeme a souhlasíme se snahou města bojovat s vizuálním smogem, který má negativní vliv na kvalitu veřejného prostoru. Konec konců jsme byli již v devadesátých letech jedni z iniciátorů takovéto aktivity. Na základě vyhlášky o odpadech při odstraňování nelegálních tabulí naváděcích do provozoven jsme ve spolupráci s Technickou správou komunikací už tehdy odstranili velké množství černé reklamy. Rádi tedy uplatníme naše zkušenosti a s touto činností opět pomůžeme, říká Jan Eisenreich ze Směrové Tabule.cz.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

Je však důležité odlišit černou reklamu od fungujícího naváděcího systému

Inteligentní naváděcí systém má každá evropská metropole a v Praze funguje už 20 let. Jsou na něj zvyklí jak podnikatelé, kteří ho využívají, tak běžní Pražané, kteří se podle něj orientují. Tyto tabule neobsahují žádnou propagaci produktů a je regulován obsah i forma jejich sdělení. Nalezneme na nich vždy pouze logo firmy, směrovku a vzdálenost do provozovny, jedná se tedy o formu dopravního značení. V porovnání se standartně využívanými nosiči venkovní reklamy v Praze jde o čistě funkční sdělení v dané lokalitě, které je nesvětelné, nereflexní a nepohyblivé. Například při hledání vjezdu do konkrétní provozovny či na parkoviště mnohdy elektronické navigace selhávají a navigační systémy takzvaně „na poslední kilometr“ umožní řidičům lehce se zorientovat.  Jejich zrušení tedy nejenže nesníží vizuální smog, ale naopak může vést k jeho nárůstu formou nelegálních tabulí různých tvarů, rozměrů a barevnosti na pozemcích, plotech a fasádách. Jejich zadavatelé totiž budou hledat cesty, jak do svých provozoven navádět „na vlastní pěst“, dodává Jan Eisenreich.

Zdroj: Směrové Tabule.cz

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora