Jste častým řidičem a rádi si užíváte jízdu za každého počasí? Pokud máte moderní a dobře vybavené auto, pak si zřejmě užijete opravdu každou jízdu. Stále jsou ovšem lidé, kteří mají klasické auto, které je v některých ročních obdobích náchylnější k tomu, že se do něj promítne okolní počasí. Máme tím na mysli horké letní měsíce, při kterých uvnitř auta dosahují teploty mnohdy až extrémních hodnot. V takové horku je pak jízda opravdovým peklem, na které se nikdo netěší. Jenže nasednout musíme, abychom dojeli do cíle. Naštěstí existuje několik metod, které nám pomohou s vychlazením horkého interiéru vozidla, takže si nakonec jízdu možná i užijeme.
Peklo uvnitř vozidla
Jistě nikdo nemá rád okamžik, kdy dojde k rozpálenému vozidlu, otevře dveře a vyvalí se na něj masa horkého vzduchu. To ovšem ještě nic není, protože to nejhorší nastává až po usednutí za volant. V tuto chvíli nastává boj s časem a touhou, co nejrychleji vyvětrat. Za tyto extrémní podmínky může extrémní horké letní počasí, které sice má jisté výhody, nicméně pro většinu řidičů to představuje pravé peklo. Jediné, po čem všichni touží, je vyvětrat auto, které stálo nějakou dobu na slunci.
Stín nebo folie
Existuje celá řada nejrůznějších metod, jak zabránit, aby uvnitř našeho vozidla nedocházelo k hromadění horkého vzduchu. Každá metoda je ovšem jiná a působí jinak na různá auta. Klasickým řešením je parkování ve stínu nebo používání různých fólií, jenže co dělat, když už tam horko je a my se ho chceme rychle zbavit? Folie nám už nepomůže, ale může nám pomoci některá z těchto nabízených metod.
Klimatizace na max
První metodou je jednoduché zapnutí klimatizace a čekání, až se vůz vychladí. Spousta řidičů tak zvolí maximální výkon, aby tím proces ochlazení urychlili. V podstatě na tom není nic špatného, nicméně auto stojí, a pokud chceme, aby výsledek byl, co nejrychlejší, je lepší se rozjet. Pro optimální výkon klimatizace je totiž dobré, aby se vůz pohyboval, čímž dochází k ochlazování klimatizace a odvodu zbytkového tepla.
Nevýhodou je, že čekání s autem na místě, dokud se nevychladí, může zabrat více času, a ne vždy ten čas opravdu máme. V každém případě vždy doporučujeme používat klimatizaci za jízdy, protože její správné fungování je podmíněno náporem vzduchu, díky čemuž dochází k efektivnímu odvodu tepla.
Otevřená okna a klimatizace
Druhou metodou je jízda se staženými okny a současně zapnutou klimatizací. Stačí jen zapnout klimatizaci, vyjet na cestu, stáhnout okýnka a užívat si jízdu. Průzkumy a testy ukázaly, že v takových případech může dojít k poklesu teploty až o 14 °C. Doporučuje se ovšem okýnka zavřít už po dvou minutách, protože jinak by to mohlo poškodit zdraví. V každém případě stažená okýnka pomohou vychladit interiér vozu zaručeně.
Zavřená okna a klimatizace
Třetí metodou je jízda s vytaženými okny a současně zapnutou klimatizací. V takovém případě stačí nasednout do auta, rychle pustit klimatizaci, okýnka nechat zavřené a rychle se dát na cestu. Je dokázáno, že už po 10 minutách může dojít k poklesu teploty až o 18 °C, což je dost. Po dalších 20 minutách pak můžete docílit příjemné teploty kolem 30 °C.
Vyvětrejte si dveřmi
Čtvrtou metodou může být klasické větrání dveřmi, což mnohým může znít až velmi jednoduše. Z hlediska zákonů fyziky se ovšem jedná o nejúčinnější metodu, jak rychle vychladit interiér vozidla. Jednoduše sedněte do vozidla, stáhněte okno u dveří spolujezdce a následně několikrát rychle otevřete a přivřete svoje dveře. Vytvoří se tak podtlak, který doslova vysaje horký vzduch z auta a místo něj do vozidla napumpuje vzduch čerstvý. Vyzkoušejte tuto jednoduchou metodu, až se příště budete snažit, co nejrychleji vychladit vaše auto.
Zdroj: Autorský text