Jak si proti sobě stojí dva nové japonské sedany?

Toyota CorollaMazda3 Sedan. To jsou dva nové sedany z japonské produkce. Co mají tyto dva automobily společné? Kromě japonské příslušnosti také karosérii typu sedan, stejné místo premiéry – zářijový frankfurtský autosalon nebo podobnou cílovou skupinu zákazníků. Jak si oba stojí proti sobě? 

Design

Velmi subjektivní záležitost. Někomu se může líbit dynamická Mazda, jinému zase spíše usedlejší Toyota. Faktem zůstává, že oba automobily se oproti svým předchůdcům vzhledově hodně posunuly. Mazda nyní vypadá jako zmenšená „šestka“, která platí za jedno z nejhzečích aut segmentu D, Toyota kontruje dynamickými prvky z nového Aurisu, RAV4 nebo Yarisu. 

I přes veškerou snahu Toyoty je to Mazda, která by měla designový souboj vyhrát. Ve všech směrech je elegantnější, dynamičtější a zadní partie působí lehčím dojmem, než u sokyně od konkurence. Jedinou vadou na kráse Mazdy může být umístění přední SPZ, které nemusí být všem po chuti. Jak už jsem řekl v úvodu, Toyota zaujme spíše konzervativní klientelu. 

Interiér

Zde bohužel zatím mohu odkazovat jen na oficiální fotografie. Osobně zatím nikdo z redakce nevyzkoušel interiér jednoho či druhého automobilu. Vše však bude napraveno na frankfurtském výstavišti, kde samozřejmě nebudeme chybět. 

Co lze vyčíst z fotek? Třeba to, že Toyota je notně inspirovaná hatchbackem Auris a Mazda pro změnu větším modelem 6. Co je ergonomicky lepší ukáže až osobní kontakt. Designově (a subjektivně) však opět vede Mazda, především díky optické lehkosti, kterou Toyota „zabijí“ masivní středovou konzolí s lesklou barvou a velkou plastovou plochou před spolujezdcem. Na Toyotě se mi osobně nejvíc líbí přístrojový štít, který vypadá jasně a přehledně. 

Rozměry

Disciplína, kde jako první zazáří Toyota. Alespoň papírově. Délkou 4620 mm překonává Mazdu o plných 40 mm (Mazda3 má na délku 4580 mm). Otázka je, kolik z těch 40 mm dostanou cestující vzadu, neboť rozvor mají oba sedany stejný – 2700 mm. Oproti Toyotě nabízí Mazda o 20 mm širší (1795 mm vs 1775 mm) a o 15 mm nižší (1450 mm vs 1465 mm) karosérii. Toyota kontruje větším kufrem s objemem 452 litrů (Mazda pouze 419 litrů). 

Mohlo by vás zajímat:  Toyota a BMW postaví spolu kromě Supry také novou Z4

Motory

Motorová paleta obou modelů je zaměřená spíše na příznivce benzínových než naftových motorů. Toyota je k dispozici jedním dieselem a čtveřicí benzínových motorů, Mazda má prozatím v nabídce pouze trojici benzínových a jeden naftový motor. 

Začněme u Mazdy. Základní jednotkou je zážehová 1.5  SKYACTIV-G o výkonu 100 koní, která v kombinaci s šestistupňovým manuálem spotřebuje jen 5 l/100 km a vypustí 118 g CO2/km. Další zážehovou jednotkou je dvoulitr SKYACTIV-G o výkonu 120 nebo 165 koní. Slabší verze spotřebuje 5,1 l/100 km a vypustí 119 g CO2/km, silnější verze spotřebuje o 0,7 l/100 km víc a vypustí o 16 g emisí více. Tyto hodnoty platí pro manuál, s automatem se spotřeba zvedne o 0,5 l/100 km a emise o 10 g/km. Vznětová větev je zastoupena pouze jediným motorem – 2.2 SKYACTIV-D o výkonu 150 koní. Ta v kombinaci s manuálem spotřebuje pouze 3,9 l/100 km a vypustí do vzduchu 104 g CO2/km. 

Toyota nabízí jako základ zážehovou jednotku 1.33 Dual VVT-i o výkonu 99 koní, která si v kombinaci s šestistupňovým manuálem nárokuje 5,6 l/100 km. Silnější je šestnáctistovka Dual VVT-i o výkonu 122 koní, která si v kombinaci s šestistupňovým manuálem řekne o 6,6 l/100 km. Pokud zvolíte převodovku Multidrive S CVT, klesne spotřeba o 0,3 l/100 km. Druhou šestnáctkou v nabídce je Valvematic s výkonem 132 koní. Průměrná spotřeba s manuálem je přitom 6 l/100 km. Nejsilnější zážehová jednotka 1.8 Dual VVT-i má výkon 140 koní a je standardně dodávána s automatem Multidrive S. Průměrná spotřeba je 6,4 l/100 km. Jediným dieselem v nabídce je 1.4 D-4D o výkonu 90 koní, který si v kombinaci s šestistupňovým manuálem nárokuje jen 3,8 l/100 km. Jednotka je dostupná také s převodovkou MultiMode. 

Resumé

Jaký je tedy výsledek „tabulkového porovnání“? Jako vítěz vychází Mazda a to nejen díky lepšímu designu, ale i silnějším a úspornějším motorům. Na druhou stranu Toyota by mohla zaujmout konzervativněji smýšlející zákazníky, kteří hledají klasický sedan. Jako bonus pak berte širší nabídku motorů a o 33 litrů větší zavazadelník. Relevantní srovnání Vám však můžeme podat až po zářijovém frankfurtském autosalonu, kdy by měly být známé i ceny obou automobilů. 

Mohlo by vás zajímat:  Toyota představila novou generaci SUV Highlander

Zdroj: Mazda, Toyota