Jak vybrat ten nejlepší zvedák?

Běžný uživatel osobního auta si s pojmem zvedák (lidově hever) spojuje především tu divnou malou věc z kufru, kterou používal při výměně píchlé pneumatiky. Každý profesionální servis, ale také ti, kdo se věnují údržbě svého auta osobně – alespoň tam kde to zatím ještě jde – si ale s malým heverem, který je součástí výbavy většiny vozů, rozhodně nevystačí. Jak takový zvedák do garáže či do dílny vybírat?

Typy zvedáků

Zvedáky se dělí na několik základních typů podle principu jejich fungování. Z tohoto pohledu rozeznáváme tyto základní typy:

  • Pneumatické zvedáky: u nich poskytuje potřebnou práci kompresor stlačující vzduch, jedná se málo obvyklý typ využívaný např. hasiči
  • Hydraulické zvedáky: v tomto případě se využívá místo vzduchu hydraulického oleje, hevery jsou robustní, používané většinou v dílnách a větších garážích
  • Mechanické zvedáky: představují klasické řešení a patří mezi ně třeba zmíněný hever, který máme v autech, podle konkrétního typu se dělí na hřebenové, pákové nebo nůžkové
  • Sloupové zvedáky: Nejčastější řešení pro profesionální servisy či pneuservisy, fungují na principu elektrohydrauliky, rozlišovat je lze podle počtu sloupů

Sloupové zvedáky

Jak již bylo řečeno, pro autoservisy je nejlepším řešením sloupový zvedák. Jejich výhodou je, že zvedají auto jako celek, tedy nikoliv jen jeho část jako při použití nůžkového zvedáku při domácí výměně pneumatiky. Jakákoliv oprava či výměna na spodní části auta je tak mnohem jednodušší. Nosnost zvedáků, které jsou v servisech běžně k vidění, je podle konkrétního typu zhruba 3-5 tun. Dostupné jsou ale samozřejmě i zvedáky s vyšší nosností.

Nejčastěji se setkáváme s dvousloupovými zvedáky, které představují nejspolehlivější řešení zvedání těžkých břemen (v servisech automobilů). Pro domácí dílnu se jedná asi o příliš nákladné a nerentabilní řešení, pro profesionály ale naopak o řešení nejlepší.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora