Jak závodní jezdci CUPRA vyvíjeli elektromobil CUPRA Born

Ydray Desarrollo Born 06 Small

Dva profesionální jezdci, více než 3000 kilometrů testování a jeden společný cíl: zajistit, aby model CUPRA Born poskytoval ryzí potěšení z jízdy. „Závodní vozy jsou inspirací pro všechny modely CUPRA a nejlépe je řídí závodní jezdci,“ říká Marta Almuniová, ředitelka technického vývoje modelu CUPRA Born. Závodní jezdci značky CUPRA, Jordi Gené a Mattias Ekström, přispěli k vývoji prvního 100% elektromobilu značky následujícím způsobem.

– Vynikající ovladatelnost. „Chceme, aby vozy CUPRA byly precizní, dynamické a poskytovaly optimální kontakt s vozovkou,“ vysvětluje Almuniová. A dodává: „To je něco, co tito profesionální jezdci dokážou skvěle rozpoznávat, takže využíváme jejich zkušenosti a rady v oblastech, jimž se musíme věnovat, abychom mohli tyto pocity nabízet zákazníkům.“ Tento přístup se poprvé uplatnil při vývoji modelu CUPRA Formentor a značka CUPRA se na něj spolehla i při zvyšování úrovně provozních vlastností svého prvního 100% elektromobilu. Podle Ekströma je jeho úkolem v tomto procesu „řídit vůz na limitu, aby bylo patrné, jak reaguje, testovat jeho charakter a předávat tyto podrobné informace inženýrům“. Pro Geného je tato týmová práce nejcennější. „My jezdci žijeme ve světě, v němž nic není nemožné,“ říká Gené, „takže můžeme přijít s odlišným způsobem myšlení a definovat smyslové vjemy, díky nimž bude vůz pro naše zákazníky zajímavější a nabídne jim lepší zážitky.“

Mohlo by vás zajímat:  Ford sází na elektrifikaci - důkazem jsou i tři verze nového modelu Kuga

– Ze zamrzlého jezera na závodní okruh. V časných fázích vývoje testovali jezdci vůz v nejnáročnějších podmínkách. „Suchý, mokrý a zledovatělý asfalt, šotolina, sníh, polní cesty a kluzké povrchy… chtěli jsme zajistit, aby vůz fungoval kdekoli,“ vysvětluje Ekström. Proto se vydal do Laponska, kde vůz testoval na povrchu zamrzlého jezera. Cílem bylo dosáhnout stavu, kdy bude vůz zprostředkovávat řidiči všechny potřebné vjemy. „CUPRA Born je tak všestranným vozem, že se hodí pro kohokoli, od nejopatrnějších řidičů až po zájemce o maximální potěšení z jízdy,“ říká Ekström. Tuto všestrannost umožňuje dynamická regulace podvozku DCC (Dynamic Chassis Control). Řidič si tak může okamžitě měnit charakter vozu podle svých požadavků volbou režimů Range, Comfort, Performance, Individual nebo CUPRA.

Mohlo by vás zajímat:  Dojet k moři elektromobilem se dá z Prahy i na jedno nabití. Stejné je to v případě dalších evropských měst

– Rychlost, výkon a emoce. Díky pomoci závodních jezdců při vývoji modelu CUPRA Born bylo možné vytvořit velmi odvážný vůz. Například „v bezpečných podmínkách, jako je uzavřený závodní okruh, je možné u modelu CUPRA Born vypnout ESC pro zážitek ničím neomezované jízdy s ještě větším potěšením,“ vysvětluje Gené. Dalším výsledkem společné práce je e-Boost, „krátkodobé zvýšení výkonu, které lze využívat v režimu CUPRA,“ říká Almuniová. Tato funkce poskytuje v požadovanou chvíli při jízdě rychlostí 80 až 120 km/h dodatečných 27 k. Tento prvek výbavy bude na přání k dispozici pro verzi o výkonu 204 k v roce 2022. Nejvyšší výkon tak vzroste na 231 k (170 k). „Jízda s elektromobilem může být také hodně zábavná, a CUPRA Born to dokazuje,“ říká jezdec.

– Preciznost nade vše. Další oblastí, na které se pracovalo, bylo řízení. „Born je prvním vozem CUPRA s pohonem zadních kol, takže precizní řízení bylo další výzvou,“ říká Almuniová. „Když jsem poprvé uchopil volant, bylo v něm hodně vůle a jízda zatáčkami byla náročná. Ale nyní, díky progresivnímu řízení, se nám podařilo dodat zážitkům z jízdy 100% charakter CUPRA,“ dodává Gené. Kromě výkonu a řízení se jezdci důkladně zaměřili také na brzdy. Na základě jejich postřehů se zvětšily rozměry brzdového pedálu a zlepšila se jeho citlivost. Současně bylo optimalizováno rozdělování brzdné síly a podařilo se dokonce zkrátit brzdnou dráhu.

Mohlo by vás zajímat:  Eko úzkost: Nedostatečná infrastruktura pro elektrická vozidla způsobuje stres u řidičů

Nejvyšší výkony:

150 k (110 kW)

204 k (150 kW) – s paketem e-Boost 231 k (170 kW)

Paket e-Boost

77 kWh – zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,0 sekundy – dojezd cca 540 km

58 kWh – zrychlení z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy – dojezd cca 424 km

Zdroj: TZ Cupra
Tomáš Dostál

O Tomáš Dostál

Kontakt na autora: tomas.dostal@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora