Jeep Compass 2.0 MultiJet AWD – stylové kompaktní SUV, které se terénu nebojí

Toto pohledné kompaktní SUV brázdí naše silnice již nějakou dobu, nám se aktuálně do rukou dostalo jeho naftové dvoulitrové provedení s devítistupňovým automatem a výbavou Limited. Jedná se již o druhou generaci tohoto modelu, který se svojí originalitou a jistým odkazem do minulosti snaží oslovit nemalou část svých potencionálních zákazníků. Compass to ve svém segmentu nemá vůbec snadné, konkurence je v zde opravdu veliká. Jistou snaživost mu však odepřít opravdu nelze a například v průchodnosti terénem se stává jedním z nejlepších.

Druhá generace tohoto modelu je, předpokládám ke spokojenosti všech, na míle vzdálená od té první, a to převážně díky koncernu ve kterém se aktuálně značka Jeep nachází. Compass tak například nově sdílí společnou platformu s Fiatem 500X nebo se svým stájovým sourozencem Renegadem.

S novou technikou přišel také nový a svěží vzhled a Compassu byla nalitá nová krev do žil. Compass nyní působí velmi sebevědomě. Nejvýrazněji potom jeho přední partie, která disponuje maskou s typickým členěním se sedmi otvory. Na masku přímo navazují poněkud přísně působící přední světlomety. Mohutnost přední partie je dále dána její vysokou stavbou s poměrně striktními horizontálními proporcemi. Jeho boční profil pak celkovou mohutnost jen podtrhuje. Spodní linka bočního prosklení kontinuálně po své délce stoupá a nejvíce masa (plechu) je potom logicky situováno nad zadním kolem. Boční profil je dále oživen decentní chromovanou linkou, která vychází od předních zpětných zrcátek a efektně po obou stranách vozu lemuje horní partii bočních oken. Přes „déčkový“ sloupek následně padá a lemuje spodní hranu okna pátých dveří. Zadní partie vozu je velmi decentní a celkový kompaktní pocit jen dotváří a podtrhuje.

Z interiéru druhé generace Compassu už takové nadšení neplyne. Hodně striktně svisle orientovaná střední část palubní desky s velkým množstvím jednotlivých ovladačů jednoduše nevypadá moc pohledně a soudobě. Této partii vévodí dotykový displej palubního infotainmentu, přes který ovládáte funkce audiosoustavy, navigace, klimatizace nebo samotného telefonu. Na ovládání infotainmentu si zvyknete poměrně rychle, zamrzí snad jen jeho pomalejší reakce a absence češtiny. Středový panel mezi předními sedadly disponuje ovladačem jízdního režimu, dále pak poměrně objemným voličem automatické převodovky a ovladači elektronické ruční brzdy, systému start x stop a stabilizačního systému. Za pochvalu ale jistě stojí samotný multifunkční volant, který disponuje příjemně mohutným obvodovým límcem. Pochválil bych také displej palubního počítače, který je situován mezi budíky rychloměru a otáčkoměru a který Vás v příjemné grafice zásobuje opravdu velkým množstvím dat o vozidle.

Prostoru na předních pozicích je dostatek, na zadních a v kufru už to tak veselé není. Kufr disponuje základním objemem 438 litrů (s dojezdovým kolem 388 litrů, s plnohodnotným kolem pak 368 litrů) a při vyšší stavbě vozu se logicky velmi dobře nakládá. Co už ale není logické a uživatelsky příjemné, je nemožnost vyndání zadního plata bez sklopení opěradel zadních sedadel, klasicky směrem dozadu to jednoduše nejde, a to díky mohutným a po výšce se zužujícím „déčkovým“ sloupkům.

Jak jsem již v úvodu zmiňoval, námi testovaný Compass disponoval přeplňovaným naftovým dvoulitrem MultiJet o objemu dvou litrů v kombinaci s devítistupňovým automatem ZF. V nabídce Jeepu dále naleznete ještě základní benzínovou čtrnáctistovku MultiAir nebo vznětovou šestnáctistovku MultiJet.

Testovaný naftový dvoulitr disponoval výkonem 125kW a točivým momentem 380N.m. Výkon je pro tento vůz adekvátní a samozřejmě dostatečný, požadovanou dynamickou jízdu však umí zkazit testovaná automatická převodovka, která pro tento styl jízdy nemá občas moc pochopení. Když však máte lehkou nohu funguje naopak velmi dobře, jízda s ní je velmi plynulá. Za pochvalu pak určitě stojí její naladění v rámci dálničního tempa, kdy na devátý rychlostní stupeň točí okolo 2000 otáček a jízda je velmi plavná a komfortní. Spotřeba Compassu se v průběhu redakčního týdne pohybovala okolo slušných 8 litrů na 100 km.

Jak jsem již zmiňoval v úvodu, Jeep Compass se vyjet mimo zpevněné komunikace jednoduše nebojí. K dispozici je zde hned několik jízdních režimů, při kterých dochází ke změnám v nastavení vozu, převážně pak v pohonu všech kol. Compass není žádná leštěnka, jak se na první pohled může zdát, zvládne toho v terénu opravdu hodně. Limitem testovaného modelu byla jen osmnáctipalcová kola s nízkoprofilovým obutím. Na klasických komunikacích je podvozek také velmi dobrý. Jeho konstrukce z něj činí vozidlo s opravdu velmi komfortními a univerzálními vlastnostmi.

Jeep Compass je vozem s originálním a líbivým vnějším vzhledem, který velmi dobře zapadá do celého portfolia značky. Jeho potencionální kupci si ho právě pro jeho zmiňovanou originalitu jednoduše vyberou a jistě mu i odpustí lehké minely, které se odehrávají převážně v jeho interiéru. Základní cena Jeepu Compass je dle stránek prodejce zajímavých 539 000 Kč. Cena s testovaným motorem, automatickou převodovkou a výbavou potom bohužel nemalých 942 290 Kč.

Komentáře
Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot 508