Jízda a ovladatelnost vozu Kia EV9

Kia Ev9 Papenburg Online 39

Kia EV9 se speciálním systémem zavěšení kol, pneumatikami tlumícími hluk a pohonem všech kol přináší mimořádné pohodlí v kombinaci se stabilní a dynamickou jízdou. Při nedávném testování jízdních vlastností a handlingu v německém Papenburgu předvedlo EV9 mimořádné schopnosti při jízdě na limitu na nejrůznějších površích – suchý i mokrý terén pro testování handlingu, náročných nezpevněných cestách i ve svažitém terénu s cílem precizně odladit všechny komponenty.

„Vývoj SUV přináší celou řadu náročných úkolů, zejména když pracujete s relativně novými technologiemi, jako je tomu u elektromobilu,“ říká Daniel Junker, seniorní technik pro jízdu a handling z Technického centra značky Kia. „Abychom odladili všechny aspekty jízdy a handlingu, je zapotřebí produkty testovat a vyvíjet za nejrůznějších okolností. Proto využíváme různé zkušební dráhy po celé Evropě, abychom zákazníkům zprostředkovali ty nejlepší zkušenosti.“

Testování EV9 v Papenburgu

Při testování EV9 na vysokorychlostním víceproudovém okruhu s klopenými zatáčkami vozidlo dynamicky přejíždělo z pruhu do pruhu s cílem otestovat bezpečnou ovladatelnost vozidla na limitu. Na okruhu „NHK“ (zkratka pro německý „Nass handling Kurs“) ve stylu závodní trati, s povrchem trvale smáčeným vodou kvůli snížení přilnavosti, byl testován záběr a bezpečnost pneumatik i odpružení za reálných deštivých podmínek.

Testování jízdního pohodlí bylo zakončeno hodnocením na vozovce s různými vertikálními překážkami, např. výmoly, kryty kanálů a příčnými nárazovými bariérami. Právě za takových podmínek je možné ideálně zvolit pružiny a stabilizátory v kombinaci s odladěním tlumičů. A výsledek? Po všech stránkách nekompromisní jízdní schopnosti s vyváženou a hladkou jízdou.

Mohlo by vás zajímat:  Britové zvolili Lexus NX prémiovým autem roku

Odladěno pro požadavky elektromobilu bez kompromisů v otázkách jízdních schopností

Odlaďování jízdních vlastností elektromobilu je spojeno s konkrétními výzvami, které se liší od vozidel s konvenčním pohonem. Konstruktéři například musejí zohlednit dodatečnou hmotnost akumulátoru. V případě EV9 je akumulátor začleněn do spodní části podvozkové platformy E-GMP. Této výhody nízkého těžiště konstruktéři náležitě využili k dosažení stabilní jízdní dynamiky, jako jsou náklony vozidla nebo dynamické rozložení hmotnosti, což se následně odrazilo v lepším handlingu v zatáčkách.

„Představte si, že odbočujete za roh a nesete kanystr s vodou – když jej ponesete blízko u země, budete mít mnohem lepší stabilitu, než když jej budete držet nad hlavou,“ říká Junker.

Konstruktéři Kia si při vývoji EV9 předsevzali sladit pohodlí s jízdní dynamikou, a tak Kia EV9 nabízí jedny z nejlepších jízdních schopností ve svém segmentu. EV9 je například k dispozici s pohonem všech kol, k jehož výhodám patří lepší akcelerace a dynamičtější styl jízdy. Krom toho nabízí v daném segmentu vynikající řízení a brzdné schopnosti.

Kia EV9 se dále chlubí zdokonaleným systémem rekuperačního brzdění, což znamená, že EV9 dokáže rekuperovat i tu část energie, která by předtím během brzdění přišla vniveč. Druhá generace integrovaného posilovače elektromotoru (IEB) snižuje celkovou hmotnost brzdové soustavy ve prospěch vyšší provozní hospodárnosti. Asistent pro sjíždění příkrých svahů (DBC), který je další softwarovou funkcí brzdové soustavy, automaticky snižuje rychlost vozidla při jízdě ze svahu. Všechny tyto funkce se přímo promítají do jízdních parametrů, neboť vozidlo je hospodárnější, čímž se zkracuje doba nutná k dobíjení akumulátoru.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen nabídne českým zákazníkům 101 vozů jubilejní edice Polo GTI Edition 25

Kia EV9 nastoluje nová měřítka pohodlí

Jak již bylo uvedeno, Kia EV9 prošla pečlivou optimalizací s cílem nabídnout celé posádce maximální možné pohodlí. U nové geometrie zavěšení předních kol typu Multi-Link se používá poloměr rejdu k potlačení přenosu jízdních vibrací do kabiny. Systém zadních tlumičů s automatickým vyrovnáváním světlé výšky zlepšuje jízdní schopnosti a stabilitu zatíženého vozu. Vozidlo bylo kromě toho vybaveno speciálními pneumatikami, které potlačují hluk odvalování, vibrace a chvění, což se odrazilo v tišší jízdě, a to i za vysokých rychlostí.

Centralizovaný řídicí systém podvozku CDCU (Chassis Domain Control Unit) zajišťuje řízení všech systémů ovlivňujících handling vozidla, jako např. brzdové soustavy, elektronického řízení stability (ESC) a dynamického vektorování točivého momentu, kdy v zatáčkách využívá přibrzďování a kompenzaci točivého momentu elektromotoru ve prospěch bezpečnější a stabilnější jízdní dynamiky.

Další funkcí je řízení stability při bočním větru, která je důležitá zejména u elektromobilů s velkou boční plochou. Ta využívá přibrzďování a jemné zásahy do řízení ve snaze vyrušit vlivy silného bočního větru tak, aby vozidlo bezpečně zůstávalo v daném jízdním pruhu. „Jízdní vlastnosti bych s ohledem na rozměry vozu popsal jako překvapivě dynamické, nicméně stabilní a luxusní,“ říká Junker. „V případě EV9 jsme skutečně chtěli zdůraznit jeho charakter ‚rodinného SUV‘, takže jsme se zaměřili na hladkou a stabilní jízdu při zachování co nejvíce sportovních genů Kia.“

Mohlo by vás zajímat:  Vozy na LPG loni zaznamenaly nový rekord. Výrazně přibylo též dodatečných přestaveb na autoplyn

Terénní schopnosti s voličem terénních režimů

Kia EV9 i přes svůj rodinný charakter hravě zvládá náročné povrchy, a díky voliči terénních režimů (TMS) dokonce i jízdu v terénu. K zapnutí systému stačí, když řidič stiskem tlačítka na volantu zvolí režim Mud, Sand, nebo Snow. Volič terénních režimů vždy upravuje pohon, rozdělování hnacího momentu a podvozek, aby jízdní vlastnosti co nejlépe odpovídaly zvolenému povrchu s co nejmenším prokluzováním kol. Výsledkem je bezpečnější jízda a vyšší míra kontroly na površích se zhoršenou přilnavostí.

O modelu Kia EV9
Kia EV9 je první elektrické vlajkové SUV značky Kia se třemi řadami sedadel, uvádějící novou éru udržitelných výprav za dobrodružstvím. Sportovní jízdní schopnosti modelu postaveného na vyhrazené podvozkové platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform) doplňuje cílová hodnota elektrického dojezdu přes 541 km (podle metodiky WLTP). Se systémem 800V ultra rychlého dobíjení je možné již za 15 minut prodloužit dojezd o 239 km. Podmanivý design exteriéru inspirovaný světem přírody nejen dobře vypadá, ale je navíc spojen s pozoruhodným aerodynamickým koeficientem Cd o hodnotě 0,28. EV9 s bohatou výbavou high-tech technologií pro řízení, dobíjení a navigování je připraveno zhostit se jakkoli náročné výpravy za dobrodružstvím.