Jízda v mrazech má svá pravidla. Toto jsou rady, jak nezničit motor

Car 275924 960 720[1]

Motoristi pozor, zima se kvapem blíží, a na některých místech už vypukly mrazy. Dokonce i v teplejších oblastech se už objevují ranní mrazíky, které umí pěkně potrápit. Rozhodně více však umí potrápit nebezpečná jízda v mrazivých dnech. V tomto období je obzvláště potřeba, dobře pečovat o motor. Mohlo by se totiž stát, že ráno při odjezdu do práce nenastartujete. Z toho důvodu vám přinášíme několik rad, jak v mrazech jezdit, abyste si nezničili motor.

Jízdou v mrazech riskujete

Žijete-li v místech, kde v zimě vládnou silné mrazy, je pro vás nesmírně důležité, umět se o své vozidlo dobře postarat. Takový mráz je pro mnoho vozidel velmi nebezpečný, a pokud se o své vozidlo příliš nestaráte, riskujete, že si zničíte motor. V takovém případě se připravte na slušnou částku za opravu, nebo dokonce na koupi nového vozidla. Mnohem lepší je, zjistit si, jak s motorem v tomto období zacházet.

Mohlo by vás zajímat:  Řada řidičů stále upřednostňuje manuál, přestože nezvládají ani základní práci se spojkou

Volnoběh nebo sešlápnout pedál?

Víte, jak v mrazivém období správně nastartovat motor, abyste ho nezničili? Máte s tím zkušenosti, ale nejste si jistí, zda děláte dobře? Společně se podíváme, jak na tom jsou jednotlivé možnosti.

  • Nechat auto na volnoběh?
  • Pomalu přidávat plyn?

V podstatě platí obě dvě možnosti, ale u všeho je potřeba dodržovat určitou míru. Nechcete si přeci úplně odvařit motor jenom proto, že se vám nechtělo si o tom něco zjistit.

Zahřívání stojícího auta

Jedno z nešetrnějších možností startování je podle všeho volnoběh. Sedněte do vozidla, otočte klíčkem, nastartujte motor, ale nevytáčejte jej. Pár sekund ho nechte volně běžet a poté se normálně rozjeďte. Snažte se brzy přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Po ránu jsou pro motor dostačující otáčky mezi 2000 a 2500. Evropská komise ovšem tvrdí, že při zahřívání stojícího auta, spotřebujeme více paliva než při zahájení jízdy se studeným motorem.

Mohlo by vás zajímat:  Trendy na tuzemském trhu se mění. Češi vybírají jiné typy aut než před lety

Způsob zahřívání motoru se doporučuje především u nových vozů bez karburátoru, samozřejmě jen pro nezbytně dlouhou dobu třeba, než oškrábete skla nebo odstraníte sněhovou čepici.

Pozor na vysoké rychlosti

V případě, že budete chtít hned vyjet, buďte opatrní. Postupné zahřívání motoru volnější jízdou je možné, ale dejte si pozor na zbytečně vysoké rychlosti. Části motoru mohou být z jiných materiálů, a pokud jim naložíte hned na začátku, můžete si motor pěkně zadřít. Důležité je sledovat teploty provozních kapalin. V mrazech nemusí vždy platit, že to, co ukazuje palubní počítač, musí být i ve skutečnosti, např. teplota chladící kapaliny a prohřátý olej.

Mohlo by vás zajímat:  Kolona na dálnici je noční můrou každého řidiče. Mnozí ani nevědí, jak se správně zachovat

Pokud bychom to měli shrnout, tak odborníci na automobily se nejvíce zastávají názoru, že postupné prohřívání motoru je jednoznačně nejlepší volbou. A to i přesto, že někteří vývojáři motorů tvrdí, že motor vydrží i plný plyn.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora