Motoristi pozor, zima se kvapem blíží, a na některých místech už vypukly mrazy. Dokonce i v teplejších oblastech se už objevují ranní mrazíky, které umí pěkně potrápit. Rozhodně více však umí potrápit nebezpečná jízda v mrazivých dnech. V tomto období je obzvláště potřeba, dobře pečovat o motor. Mohlo by se totiž stát, že ráno při odjezdu do práce nenastartujete. Z toho důvodu vám přinášíme několik rad, jak v mrazech jezdit, abyste si nezničili motor.
Jízdou v mrazech riskujete
Žijete-li v místech, kde v zimě vládnou silné mrazy, je pro vás nesmírně důležité, umět se o své vozidlo dobře postarat. Takový mráz je pro mnoho vozidel velmi nebezpečný, a pokud se o své vozidlo příliš nestaráte, riskujete, že si zničíte motor. V takovém případě se připravte na slušnou částku za opravu, nebo dokonce na koupi nového vozidla. Mnohem lepší je, zjistit si, jak s motorem v tomto období zacházet.
Volnoběh nebo sešlápnout pedál?
Víte, jak v mrazivém období správně nastartovat motor, abyste ho nezničili? Máte s tím zkušenosti, ale nejste si jistí, zda děláte dobře? Společně se podíváme, jak na tom jsou jednotlivé možnosti.
- Nechat auto na volnoběh?
- Pomalu přidávat plyn?
V podstatě platí obě dvě možnosti, ale u všeho je potřeba dodržovat určitou míru. Nechcete si přeci úplně odvařit motor jenom proto, že se vám nechtělo si o tom něco zjistit.
Zahřívání stojícího auta
Jedno z nešetrnějších možností startování je podle všeho volnoběh. Sedněte do vozidla, otočte klíčkem, nastartujte motor, ale nevytáčejte jej. Pár sekund ho nechte volně běžet a poté se normálně rozjeďte. Snažte se brzy přeřadit na vyšší rychlostní stupeň. Po ránu jsou pro motor dostačující otáčky mezi 2000 a 2500. Evropská komise ovšem tvrdí, že při zahřívání stojícího auta, spotřebujeme více paliva než při zahájení jízdy se studeným motorem.
Způsob zahřívání motoru se doporučuje především u nových vozů bez karburátoru, samozřejmě jen pro nezbytně dlouhou dobu třeba, než oškrábete skla nebo odstraníte sněhovou čepici.
Pozor na vysoké rychlosti
V případě, že budete chtít hned vyjet, buďte opatrní. Postupné zahřívání motoru volnější jízdou je možné, ale dejte si pozor na zbytečně vysoké rychlosti. Části motoru mohou být z jiných materiálů, a pokud jim naložíte hned na začátku, můžete si motor pěkně zadřít. Důležité je sledovat teploty provozních kapalin. V mrazech nemusí vždy platit, že to, co ukazuje palubní počítač, musí být i ve skutečnosti, např. teplota chladící kapaliny a prohřátý olej.
Pokud bychom to měli shrnout, tak odborníci na automobily se nejvíce zastávají názoru, že postupné prohřívání motoru je jednoznačně nejlepší volbou. A to i přesto, že někteří vývojáři motorů tvrdí, že motor vydrží i plný plyn.