Jízda ve sněhu má svá pravidla. Toto si pamatujte, než sednete za volant

Máte v plánu vyrazit v zimním období? Pokud žijete v nížinách, a v nich také budete svým vozem jezdit, tak zde není moc velká pravděpodobnost toho, že by se zde objevilo riziko většího množství sněhu. Něco jiného to ale už může být ve vyšších horských oblastech. Zde je dobré si přeci jenom dát pozor na to, jak se bude vaše auto chovat. Pamatujte si, že jízda na sněhu má svá pravidla, která jsou často specifická. Podívejte se, jak jezdit, abyste do cíle dojeli bez problémů.

Buďte neustále na pozoru

To první, co byste si měli za všech okolností zapamatovat? Jde o to, že během jízdy na sněhu musíte být neustále na pozoru. Jedině, když budete s každým ujetým metrem počítat s tím, že se může cokoliv stát, si můžete být jisti i tím, že na to dokážete včas reagovat. A co všechno se může při jízdě v zimě, tedy na sněhu přihodit? Smyk je naprostou klasikou. Stejně tak ale může dojít i k tomu, že se výrazně sníží záběr a kola se začnou protáčet. Rizikem je ale i změna podkladu. Sníh může být tvrdý, nejednou z něho bude břečka, stejně jako se může objevit i ledová plocha. I to se projeví na chování vozu. Proto buďte připraveni na to, že jízda na sněhu může být nevyzpytatelná.

Sledujte venkovní teplotu

Většina modernějších aut s ucházející výbavou už má teploměr, který dokáže zjišťovat, jaké je venku počasí s ohledem na výši teplot. Pokud toto umožní i váš automobil, doporučujeme je na sledování teploty zaměřit. Jsou vozy, které vám v tom pomáhají, a když teplota klesne na nulu, tak jste na to upozorněni zvukovým signálem. A proč je pro vás sledování teploty důležité? Můžete se stát, že když vyjedete, budou teploty nad nulou a vy jedete po vrstvě, která je rozbředlá a kde nehrozí výraznější uklouznutí. Jakmile teploty začnou klesat, už může dojít k tomu, že vozovka namrzne a horní část se mění v led. A to je impuls k tomu, že byste měli zpomalit. Díky teploměru máte orientační informace o tom, zda je riziko namrzání reálné, nebo ne. Podle toho můžete odvodit, jak vozovka vypadá a jak na ní jet.

Mohlo by vás zajímat:  Jaké máte auto, takovým jste řidičem

Zhodnoťte, po čem jedete

Důležité je při jízdě na sněhu i to, po čem jedete. Jedná se o pevný uježděný sníh? Nebo se jedná o rozsolenou kaši, do které se vaše pneumatiky boří? Či snad jde spíše o vrstvu ledu? Či jde jenom o lehký poprašek na vozovce, nebo hlubší vrstvu? A je vozovka mokrá, nebo spíše namrzlá? To vše jsou věci, které je dobré během jízdy vyhodnocovat. Jedině když víte, po čem jedete, můžete být připraveni na to, co se může stát. Zde mají výhodu spíše zkušenější řidiči, kteří už poměrně snadno poznají, na čem jedou. A tomu styl jízdy dále přizpůsobí.

Naučte se správně brzdit

Tato rada je určená hlavně tomu, kdo jezdí ve starším voze, který ještě nemá ABS. Pokud byste prudce šlápli na brzdu, tak se kola zablokují a vy jedete dále, jako na saních. A to znamená, že nemůžete ani nijak zatáčet. Proto u takových vozů brzděte tak, že budete rychle sešlapávat a povolovat brzdu. Brzděte přerušovaně, čímž napodobíte efekt ABS systémů. Díky tomu budete brzdit, ale kola se budou stále občas protáčet, díky čemuž umožníte i případný manévr v podobě zatočení, nebo objetí překážky. U moderních vozů už to není nutné, jelikož ty problém s blokací kol vyřeší efektivněji elektronicky.

Při smyku buďte klidní

Projíždíte zatáčku a rázem vám takzvaně ustřelí zadek auta? Nepropadejte panice. Jízda na sněhu tím není nijak výjimečný a může se to stát. V takovém případě nepropadejte panice. Nikdy nesešlapávejte plyn, ani brzdu. Je třeba dát nohu z plynu a vůz nechat se zařazenou rychlostí, v lehkém záběru. Také nesešlapujte brzdu, jelikož tím smyk prohloubíte. Na řadu přichází také volant. Jak zatočit, aby došlo k vybrání smyku? Bude se vám to dobře pamatovat, jelikož jde vždy o opačnou stranu, než jedete. Dejme tomu, že projíždíte pravotočivou otáčkou a zadek vám ustřelí. Uvolněte pedály a volantem, rychle zatočte do leva. Tím vyrovnáte kola, auto se chytne a poté už můžete opět pomalu zajet do svého pruhu a s lehkým plynem pokračovat dále. Ideální je si tento manévr zkusit někde na prázdném velkém parkovišti.

Mohlo by vás zajímat:  Martin Tolar: Motoristický ráj

Kontrolujte svá kola

Jízda na sněhu může být nebezpečná i z toho důvodu, že se vám do disků může dostat sníh, nebo třeba i kamínky vlivem posypu. Co to znamená? Můžete slyšet během jízdy drhnutí. V takovém případě zastavte a zkuste několikrát kopnout do kol a uvolnit případný problém. Pokud zase budete zrychlovat a začnete cítit vibrace, a vůz se stává nestabilní, může být v disku zbytek sněhu, který se proměnil v led. Rázem to naruší vyvážení kola. Sníh a led odstraňte a můžete pokračovat. O něco horší situací je ta, kdy vlivem jízdy ve sněhu ztratíte závaží. Potom je třeba návštěva pneuservisu. Tam kolo opět vyváží. Je to sice větší komplikace, ale nové závaží a vyvážení rozhodně není nijak výrazně drahé.

Kvalitní pneumatiky i řetězy

Jsou jasné rady spojené s tím, jak jízdu na sněhu může dobře zvládnout i začátečník. Stačí jenom, aby byl na zimní období připraven a měl i tu správnou výbavu. Co si pod tím představit? Ideální jsou samozřejmě kvalitní pneumatiky. Nejlépe ne příliš staré a s dostatečnou hloubkou dezénu. Dále je dobré mít v zavazadlovém prostoru přibaleny také sněhové řetězy. I ty se stanou dobrou pomůckou, pokud vyrážíte do horských oblastí. Obojí zvládne rizikovou jízdu na méně stabilním podkladu mnohem lépe absolvovat. Potvrzují to i odborníci, kteří radí, že bez zimních pneumatik není radno na zasněžené vozovky pro jistotu vůbec vyjíždět.

Komentáře