Jízda za deště má svá pravidla. Důležité je nezmatkovat, držet jízdní stopu a být opatrný

08

Bouřky k letnímu počasí patří. Často se nevyhneme ani silným dešťům – cestu ale někdy odložit nejde. Jak jezdit v nepříznivém počasí, tak aby vaše byla co nejbezpečnější a nejpříjemnější? Stačí dodržovat pár jednoduchých zásad.

Déšť může být nebezpečný

V průběhu roku se každému stane, že musí vyjet i do silného deště. Nezáleží na tom, jestli jde o prudký letní liják nebo vytrvalé podzimní deště. Každopádně by zodpovědný řidič měl vždy přizpůsobit svou jízdu venkovním podmínkám.

V zásadě platí, že za deště byste měli být automaticky mnohem opatrnější než za hezkého počasí. Například je dobré zvětšit vzdálenost mezi vaším vozem a vozem před vámi – a to alespoň o půlku. Vaše vzdálenost by se teda měla navýšit alespoň na čtyři sekundy. To vám dá dostatek času řešit možné nečekané situace i za ztížených podmínek.

Mohlo by vás zajímat:  Tyto cenově dostupné elektromobily jsou k dostání i v tuzemsku

Zásadní je, abyste nezapomínali na světla. Je časté, že se automatická světla za deště nerozsvítí – neuškodí proto, když světla zkontrolujete a případně je zapnete ručně.

Aquaplaning a co s ním

Aquaplaning je situace, kdy pneumatika ztratí svoji přilnavost k silnici kvůli tomu, že se voda dostane mezi pneumatiku a vozovku. V tu chvíli se vlastně pneumatika nedotýká silnici, jak by měla, ale místo toho vlastně jede po vodě, která neodtekla a ohrozila tak dopravní situaci. V takovou chvíli se řízení stane špatně ovladatelné a často končí nepříjemnou dopravní nehodou.

Vznik Aguaplaningu je ovlivněn:

  • Rychlostí vozidla
  • Množstvím vody
  • Hloubkou dezénu pneumatiky

Ve chvíli, kdy máte pocit, že vám auto nejde ovládat, byste měli pomalu odstavit plyn. Volant byste měli pevně držet, ale zároveň s ním nesmíte dělat žádné prudké pohyby – důležité je udržet směr. Nejhorší věc, co byste mohli udělat, je brzdit. Nesnažte se tedy vůz zastavit.

Mohlo by vás zajímat:  Havarijní pojištění se vyplatí sjednat také pro starší auto

Jak se aquaplaningu vyhnout?

Nejjednodušší a nejlepší je ale dbát na prevenci a možnost aguaplaningu minimalizovat. Pokud je tedy před vámi hluboká kaluž, je lepší se jí vyhnout – ale ne vždy to jde. Také je dobré sledovat stopy aut, které jedou před vámi. Pokud jsou stopy dobře vidět, je jízda bezpečná.

Silnice jsou jen tak bezpečné, jak se na nich chováme. Zvlášť při nepříznivém počasí je důležité být na cestě ohleduplný i k ostatním. Pokud se hluboké kaluži vyhnout nelze a proti vám jede auto v protisměru, snažte se co nejvíce zpomalit. Nejde jen o vaši bezpečnost, ale také o to, abyste „neohodili“ čelní sklo protijedoucího auta.

Mohlo by vás zajímat:  Za pomalou jízdu pokuta většinou nehrozí, rizikem přesto je

Povodně, záplavy a řízení

Může se stát, že se setkáme i s povodněmi a jiná cesta než přes zatopenou cesta, zkrátka nevede. Ani v tom případě se ale nepouštějte do hloubky nad 16 cm. Každopádně ale odhad přizpůsobte vlastnímu autu – vysoký terénní vůz si může dovolit něco jiného, než nízké městské auto.

Také ale záleží na příčině záplavy. Při vylitém potoku si často můžete troufnout do oblasti vjet – pokud ale příčinu neznáte, jde o zbytečný risk. Pokud by šlo např. o havárii vodovodu, můžou být roztrhané silnice. Zásadně do vody nejezděte ve chvíli, kdy vidíte směr proudu – mohl by vás unést.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora