Když dojde ke smyku, sešlápne většina lidí ten nejhorší možný pedál. Myslí si, že je to správné

Nejenom v zimě, ale i v létě můžeme dostat smyk. Během zimy je to na sněhu nebo ledu, v létě zase ve chvíli, kdy jedeme v dešti a pneumatiky nezvládají dostatečně rychle odvádět vodu. Mnoho řidičů, když se do smyku dostane, udělá instinktivně jedu jedinou věc – prudce sešlápnout brzdový pedál. Myslí si, že tím auto rychle zastaví a tak zamezí nehodě. Ve skutečnosti je ale tento manévr tím nejhorším možným. Je to právě brzdový pedál, který je vhodné raději nechat být.

Rizika přetáčivého smyku

Přetáčivý smyk je nejenom v zimním období při průjezdu zatáčkou celkem častý. Lidově řečeno se jedná o stav, kdy nás začne „předjíždět zadek auta“. Zadní část vozu se takzvaně utrhne, což může být způsobeno jak velkou nájezdovou rychlostí, tak i nekvalitními pneumatikami. Jakmile taková situace nastane, je třeba začít jednat. A jelikož většina aut na našich silnicích má náhon na předek, je náš návod určený právě jejich majitelům.

Kola do opačného směru

Jakmile ucítíme že jdeme do přetáčivého smyku, je třeba co nejrychleji zatočit volantem a natočit kola proti pohybu smyku. V pravotočivé zatáčce tedy točíme doleva, v levotočivé zase doprava. I když tento manévr může budit dojem, že vjedeme do protisměru, jde o nejlepší postup, jak se ze smyku rychle dostat.

Zdroj obrázku: Freepik

Jak je to s pedály?

To nejhorší, co může řidič při přetáčivém smyku udělat, je sešlápnout brzdu. Zvláště u starších vozů bez ABS je to cesta, jak z auta vytvořit nekontrolovatelné sáně. Cílem je, aby se kola stále točila, což u těch novějších alespoň částečně zajistí právě Anti-lock Brake System. Přesto je však lepší nechat prostřední pedál v klidu. Pokud je problémem i větší nájezdová rychlost, je vhodné nešlapat na žádný pedál, využít brzdění motorem a vše zachránit volantem. Pokud s rychlostí problém není, je vhodné sešlápnou během manévrování spojku.

Mohlo by vás zajímat:  Černý led vypadá jako mokrý asfalt. Poznat ho nemusí ani zkušený řidič

Pro zkušenější řidiče je tu ještě další možnost, a to sešlápnutí plynu, které pomůže kolům zabrat právě v protisměrném směru, a tak smyk lépe vybereme. Důležité je však odhadnout jak správný okamžik, tak i množství výkonu. Tento manévr je lepší si předem raději natrénovat na opuštěném parkovišti, nebo jiné větší ploše.

Zdroj: https://www.aarp.org/auto/driver-safety/info-2013/the-car-skids-what-you-should-do.html