Když dojde ke smyku, sešlápne většina lidí ten nejhorší možný pedál. Myslí si, že je to správné

Wet 3149997 640

Nejenom v zimě, ale i v létě můžeme dostat smyk. Během zimy je to na sněhu nebo ledu, v létě zase ve chvíli, kdy jedeme v dešti a pneumatiky nezvládají dostatečně rychle odvádět vodu. Mnoho řidičů, když se do smyku dostane, udělá instinktivně jedu jedinou věc – prudce sešlápnout brzdový pedál. Myslí si, že tím auto rychle zastaví a tak zamezí nehodě. Ve skutečnosti je ale tento manévr tím nejhorším možným. Je to právě brzdový pedál, který je vhodné raději nechat být.

Rizika přetáčivého smyku

Přetáčivý smyk je nejenom v zimním období při průjezdu zatáčkou celkem častý. Lidově řečeno se jedná o stav, kdy nás začne „předjíždět zadek auta“. Zadní část vozu se takzvaně utrhne, což může být způsobeno jak velkou nájezdovou rychlostí, tak i nekvalitními pneumatikami. Jakmile taková situace nastane, je třeba začít jednat. A jelikož většina aut na našich silnicích má náhon na předek, je náš návod určený právě jejich majitelům.

Mohlo by vás zajímat:  Nová generace Hyundai Santa Fe bude díky technologii sledování mrtvého úhlu ještě bezpečnější

Kola do opačného směru

Jakmile ucítíme že jdeme do přetáčivého smyku, je třeba co nejrychleji zatočit volantem a natočit kola proti pohybu smyku. V pravotočivé zatáčce tedy točíme doleva, v levotočivé zase doprava. I když tento manévr může budit dojem, že vjedeme do protisměru, jde o nejlepší postup, jak se ze smyku rychle dostat.

Zdroj obrázku: Freepik

Jak je to s pedály?

To nejhorší, co může řidič při přetáčivém smyku udělat, je sešlápnout brzdu. Zvláště u starších vozů bez ABS je to cesta, jak z auta vytvořit nekontrolovatelné sáně. Cílem je, aby se kola stále točila, což u těch novějších alespoň částečně zajistí právě Anti-lock Brake System. Přesto je však lepší nechat prostřední pedál v klidu. Pokud je problémem i větší nájezdová rychlost, je vhodné nešlapat na žádný pedál, využít brzdění motorem a vše zachránit volantem. Pokud s rychlostí problém není, je vhodné sešlápnou během manévrování spojku.

Mohlo by vás zajímat:  Kontroly, kterým se nevyhne ani ten nejlínější majitel auta – jak a proč je provádět?

Pro zkušenější řidiče je tu ještě další možnost, a to sešlápnutí plynu, které pomůže kolům zabrat právě v protisměrném směru, a tak smyk lépe vybereme. Důležité je však odhadnout jak správný okamžik, tak i množství výkonu. Tento manévr je lepší si předem raději natrénovat na opuštěném parkovišti, nebo jiné větší ploše.

Zdroj: https://www.aarp.org/auto/driver-safety/info-2013/the-car-skids-what-you-should-do.html