Kia e-Soul – elektromobil s dojezdem přes 450 km

Soul je úspěšný model (alespoň globálně) a tak přichází na náš trh už ve 3. generaci a jeho elektrická varianta e-Soul v generaci druhé. Městský crossover zůstal věrný jak své typické siluetě tak i zaměření. Jak však bývá zvykem i tento model mezigeneračně povyrostl. Rozvor se prodloužil o 30mm a délka o 55mm.

Nejvýraznější rozdíl je vidět v přední části, kdy díky užším full LED světlometům a elegantněji vyhlížející masce už nepůsobí tak infantilně roztomile ale mnohem střízlivěji a dospěleji. Při pohledu z profilu se díky černé střeše, sloupkům a tónovaným sklům a opticky rozdělenému C sloupku podařilo zamaskovat krabicovitost a dodat autu na dynamickém vzhledu. Jako vzhledově nejméně imponující část vozu jednoznačně vidím záď. Výrazné světlomety kopírující prakticky celý obrys se mi do vkusu vůbec netrefily a mnohem více se mi líbilo provedení u obou předchozích generací.

Autor: Karel Michalec

Interiér ně mě působí velmi dobrým dojmem, podařilo se skloubit originalitu a hravost použitím kulatých a oválných prvků avšak bez výrazné extravagance jako například u Mini. Navíc jsem rád, že použitelnost i ergonomičnost zůstaly na velmi dobré úrovni. Bohužel na černých lesklých plastech jsou hned vidět otisky i prach, zde bych uvítal praktičtější povrchovou úpravu.

Autor: Karel Michalec

Obrovská 10,25“ obrazovka infotainmentu se ovládá intuitivně a díky velké šířce nabízí rozdělení obrazovky na více částí. Škoda, že Android Auto neumí využít celou šířku displeje. Také přístrojový štít je tvořen displejem umožňujícím určitou míru individualizace, ovšem ne do míry obvyklé u konkurence.

Příjemný je head-up displej který kromě aktuální rychlosti zobrazuje i rychlostní limit případně informace z navigace.

Elektrický Soul je k dispozici ve dvou variantách lišících se jak kapacitou baterie tak výkonem motoru. Standardní varianta s kapacitou 39,2 kWh a motorem o výkonu 100 kW a varianta s prodlouženým dojezdem nabízí kapacitu 64 kWh baterii a elektromotor s výkonem 150 kW. Vždy je poháněná pouze přední náprava. Varianta s prodlouženým dojezdem je přibližně o 150 kg těžší než standardní varianta a dražší o 100 000 Kč.

Mohlo by vás zajímat:  MINITEST Subaru Forester 2.0D-L Comfort - Milý Ježíšku...

Standardně je vůz vybaven pneumatikami s nízkým valivým odporem obutými na aerodynamických discích. Zadní náprava je víceprvková, vpředu je zavěšené McPherson. Na můj vkus byl podvozek na městský crossover až zbytečně tvrdý na úkor komfortu. Na druhou stranu díky vysoké hmotnosti, nízkému těžišti i naladění podvozku měl překvapivě nízké boční náklony.

Měnit charakter vozidla, respektive pouze reakci na sešlápnutí plynového pedálu je možné ve čtyřech krocích: Normal, Eco, Eco+ a Sport. Podle nastaveného režimu se změní intenzita akcelerace, u Eco+ je navíc omezená rychlost na 90 km v hodině zato slibující dojezd výrazně nad 400 km. Velkou výhodou je možnost nezávisle na vybraném režimu zvolit intenzitu rekuperace v krocích od plachtění a rekuperaci pouze při brzdění pedálem až po nejintenzivnější rekuperaci kdy pouhým sundáním nohy z plynu dojde až k úplnému zastavení.

V testu jsem měl variantu s prodlouženým dojezdem a v režimu Eco+ a snaze o úspornou jízdu se dojezd blížil slibovaným 452 km.

Podle WLTP by se spotřeba měla pohybovat mezi 15,6-1,57 kWh na 100 km. Při jízdě rychlostí 130 km / h se pohybovala okolo 25 kWh, naopak při jízdě za kamionem na adaptivní tempomat s nejkratším rozestupem a přibližnou rychlostí 90 km byla okolo 10 kWh. Samozřejmě používání komfortní výbavy vede ke snížení dojezdu, na druhou stranu k úspornému provozu dopomáhají vyhřívané sedačky či úsporné tepelné čerpadlo.

Autor: Karel Michalec

Následující tabulka ukazuje přibližnou rychlost nabíjení. Bohužel je zatím u nás 100 kW nabíjecích stanic minimum.

 

Standradní – 39 kWhProdloužený dojezd – 64 kWh
230V zásuvka 0-100%18h29h
wallbox 11 kW 0-100%4:307h
DC 50 kW 0-80%57m75m
DC 100 kW 0-80%54m54m

Ze všech asistentů jako adaptivní tempomat nebo aktivní udržování v jízdních pruzích oceňuji hlavně systém následování v jízdním pruhu který využijete nejenom v městských kolonách ale také na dálnici, protože funguje až do rychlosti 130 km / h.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Peugeot RCZ THP 155 - Batmobil

Celkově je Kia díky velkému dojezdu výborně použitelná pro běžné použití, navíc až bude k dispozicí více 100 kW nabíjecích stanic jeho užitná hodnota na delší cesty ještě stoupne.

Ceník e-Soulu je velmi minimalistický, k dispozici je pouze jedna úroveň výbavy která obsahuje veškerou dostupnou výbavu. Jediné možné příplatky jsou 13 tiíc za lak a 17 tisíc za dvoubarevné čalounění interiéru. Na výběr je mezi standardní variantou za 1 099 980 a s prodlouženým dojezdem za 1 199 980 Kč.