Kia GT4 Stinger – Koncept korejského žihadla

Je až k neuvěření, co korejský koncern Hyundai-Kia během relativně krátké doby dokázal. Z výrobců laciných přibližovatel unylého designu a nezajímavé techniky, se obě značky dokázaly dostat na pozici relevantního soupeře dávno zavedených značek. Zatímco Hyundai se zaměřuje především na luxusněji pojaté vozy, Kia nás už několik let láká na své koncepty sportovních kupé. Tím nejnovějším je detroitská novinka GT4 Stinger.

Koncept Kia GT4 Stinger je sportovním kupé s uspořádáním sedadel 2+2, jehož vzhled navrhlo kalifornské designové středisko značky. Design vozu má odkazovat na doby, kdy do řízení ještě nezasahovali rozliční elektroničtí pomocníci, a vše bylo na řidiči. Výsledek dle tiskové zprávy má působit čistě a funkčně, se zaměřením na nízkou váhu a požitek z řízení. Kia se neopomněla chlubit ani svými závodními zkušenostmi s modelem Forte Koup v seriálu Gran-AmOptima v seriálu Pirelli World Challenge.

Základem žlutého kupé je speciálně postavený podvozek s nezávislým zavěšením všech kol dvojitými lichoběžníkovými rameny. O dostatečný brzdný účinek se starají čtyři vrtané kotoučové brzdy Brembo Gran Turismo s průměrem 15 palců a se čtyřpístkovými třmeny. Ty se skrývají za speciálními hliníkovými koly o průměru 20 palců s centrální maticí a vnitřky z karbonových vláken. Použité pneumatiky Pirelli P-Zero dostaly na předních kolech rozměry 235/35 R20 a na zadních 275/35 R20. Celý vůz pak na délku měří 4 310 milimetrů, rozvor činí 2 619 mm, šířka 1 890 mm a výška 1 250 mm. Váha 1 304 kilogramů je na nápravy rozdělena v poměru 52:48.

Mohlo by vás zajímat:  Peugeot 308 GT a verze R

O pohon konceptu se stará přeplňovaný čtyřválec 2.0 T-GDI s přímým vstřikováním a výkonem 315 koní. Automobilka připomíná, že stejný motor pracuje i v okruhových Optimách, kde poskytuje přes 400 koní. Výkon v GT4 Stinger proudí přes šestistupňový manuál s krátkými převody na zadní kola. O sportovní pocit a přímou zpětnou vazbu se stará také strmé řízení, které má dodávat nekompromisní kontrolu nad vozem.

V interiéru se Kia zbavila všech zbytečností a upřednostnila lehkou váhu a sportovní jednoduchost. Základem jsou závodní skořepinové sedačky a tlustý volant s plochou spodní částí. A-sloupky v sobě mají otvory pro zlepšený výhled řidiče, který údajně činí až 270 téměř nerušených stupňů. Na vnitřní straně dveří chybí klasická madla, jež byla nahrazena červenými popruhy. Uvnitř nečekejte ani koberečky nebo audio systém, k jehož absenci se značka vyjadřuje slovy: „Audio systém začíná pod kapotou a jeho reproduktory jsou koncovky výfuku“.

Kia oficiálně s produkční verzí tohoto vozu nepočítá, ale jeho designér Tom Kearns v rozhovoru s AutoExpressem naznačil, že koncept byl navržen tak, aby se jeho charakteristické prvky daly použít i při sériové výrobě. Rád by také viděl otevřenou variantu. Cena produkčního automobilu by pak neměla překročit milion korun a za hlavní konkurenci by se dala považovat trojice Subaru BRZ, Toyota GT86Scion FR-S, nebo také Mazda MX-5. Problémem ovšem je, že Kia v současnosti nedisponuje vhodnou platformou pro podobně malé sportovní kupé s pohonem zadních kol.

Mohlo by vás zajímat:  Kia přichází s upraveným Cee'dem

##KiaGT4##

Zdroj: Kia, autoexpress.co.uk