Kia investovala 70 milionů eur do evropské výrobní kapacity

Společnost Kia Motors Europe završila sérii modernizací evropského závodu na výrobu vozidel a motorů v Žilině na Slovensku. Úpravy jsou výsledkem letošní investice Kia o objemu 70 milionů eur v rámci příprav na výrobu nových spalovacích a hybridních pohonů Kia ‚Smartstream‘.

Investice do závodu v Žilině umožňuje výrobu a montáž nových benzínových motorů v reakci na měnící se požadavky trhu. Kia nyní bude na třech linkách pro montáž motorů vyrábět maloobjemové a vysoce hospodárné benzínové motory, které jsou kompatibilní s hybridními systémy pohonu. Čtvrtá linka bude vyhrazena pro nejnovější naftový motor Kia 1,6 litru ‚Smartstream‘. Výrazně tímto vychází vstříc trendům hybridizace a elektrifikace v souladu se širšími změnami na evropském trhu.

Uvedená investice zároveň umožňuje výrobu nejnovějších pohonů Kia ‚Smartstream‘, založených na novém benzínovém motoru 1,5 litru ‚Kappa‘, resp. 1,6 litru ‚Gamma‘ T-GDi (zkr. Turbocharged Gasoline Direct injection). Tyto nové zážehové čtyřválce podpoří evropskou strategii značky zaměřenou na hybridizaci a snižování emisí. Oba nové spalovací motory byly navrženy tak, aby umožňovaly spojení s mild-hybridním 48V systémem pohonu Kia EcoDynamics+. Jednotka ‚Gamma‘ 1,6 litru T-GDI navíc podporuje spojení s technologiemi hybridního pohonu v souladu se snahami značky zkoumat další varianty hnacích ústrojí.

Pokračující investice do našeho slovenského závodu nám pomohou reagovat na měnící se poptávku evropských řidičů,“ komentuje Emilio Herrera, COO společnosti Kia Motors Europe. „Již jsme zaznamenali výrazný nárůst poptávky po elektrifikovaných vozidlech s benzínovými motory. Tato investice do výroby vyspělých pohonů nám umožní přinést elektrifikaci mnohem většímu počtu zákazníků.

 „V současnosti je nějakým způsobem elektrifikována více než čtvrtina vozů Kia prodávaných v Evropě – a tento podíl bude v příštích letech pouze růst,“ dodává Herrera. „Naše nové spalovací motory díky snadnému spojení s hybridními systémy umožní dosáhnout ještě hospodárnějšího provozu a rychlejšího přechodu do ‚éry elektrifikace‘. Jsme hrdí na to, že nejmodernější technologie pohonů Kia pro evropské zákazníky můžeme vyrábět zde v Evropě.

V návaznosti na investici Kia do Žiliny se tento výrobní závod stává světovým leaderem ve výrobě hybridních hnacích ústrojí. Montážní linka pro nový spalovací motor 1,5 litru T-GDi je umístěna souběžně s nově upravenou výrobní linkou na jednotky 1,6 litru T-GDi. V Žilině se dále vyrábí naftový motor Kia 1,6 litru ‚Smartstream‘ a naftové mild-hybridní 48V pohony, které dnes používají vozy řady Kia Ceed a Kia Sportage.

Zkušenosti s hybridními technologiemi – konstrukce v Koreji, výroba v Evropě

Nové spalovací motory pocházejí z vlastního globálního vývojového centra Kia v korejském Namyangu. Týmy pro vývoj hnacích ústrojí dokázaly zlepšit odezvu motorů, účinnost spalování a dostupnost točivého momentu v širokém rozsahu nejčastěji využívaných otáček motoru. V rámci vývoje obou spalovacích motorů bylo též klíčové začlenění technologií hybridního pohonu Kia.

Uvedené spalovací motory jsou součástí širší strategie Kia vyvíjet různorodé technologie pohonu – vč. hybridů, čistých elektromobilů a spalovacích motorů – v souladu s potřebami a různorodými nároky řidičů.

Vyšší výkon a nižší emise díky novým technologiím ‚Smartstream‘

Nový spalovací motor 1,5 litru T-GDi nahrazuje současnou jednotku Kia 1,4 litru T-GDi a do budoucna se počítá s jeho nasazením do různých sériových modelů Kia. Uvedený motor se rovněž expeduje do Nošovic v České republice, kde se montuje do vozů Hyundai i30. Nový spalovací motor ‚Kappa‘ o výkonu 160 k je ve srovnání s předchůdcem nejen o 14 % výkonnější (dříve 140 k), ale také nabízí o 4,5 % vyšší točivý moment (253 Nm) a je až o sedm procent hospodárnější.

Nový spalovací motor ‚Gamma‘ je výsledkem vývoje stávajícího motoru 1,6 litru T-GDI automobilky Kia. Využitím nejmodernějších technologií Kia ‚Smartstream‘ se podařilo snížit spotřebu paliva ve srovnání s předchůdcem až o osm procent. Zároveň vzrostl výkon jednotky ze 177 na 180 koní; maximální točivý moment zůstal na 265 Nm.

Oba nové motory využívají nejnovější technologie hnacích ústrojí Kia ‚Smartstream‘ ve prospěch nižších emisí a lepších jízdních schopností. Jedná se např. o technologii plynule proměnné periody ventilů CVVD (Continuously Variable Valve Duration) a nízkotlaký systém recirkulace výfukových plynů (LP-EGR) ve prospěch spotřeby paliva i emisí.

Technologie CVVD řídí dobu, po kterou se ventily spalovacího motoru otevírají a zavírají s cílem zvýšit výkon při současném snížení spotřeby paliva a emisí. Systém LP-EGR je aktivní za nižších otáček motoru, kdy zamezuje předčasnému vznícení a tzv. ‚klepání‘ motoru a rovněž napomáhá zlepšit spotřebu paliva. Spotřebu výrazně snižuje i kombinace technologií CVVD a LP-EGR.

Uvedené spalovací motory rovněž pracují s vyšším vstřikovacím tlakem a částicovými filtry (GPF) s cílem snížit emise pevných částic. Nové technologie kromě snížení emisí přispívají k praktické použitelnosti motorů díky posílení výkonu a točivého momentu v nižším pásmu otáček motoru.

Představení modelů a oznámení data zahájení prodeje

Další plány ohledně nasazování nových motorů odhalí Kia ještě před koncem roku 2020, vč. spalovacích motorů pro mild-hybridy, hybridy a plug-in hybridy. Společně se zprávami ke konkrétním modelovým řadám bude též zveřejněn postup homologace emisí a spotřeby paliva.

Zdroj: Kia
Komentáře

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora