Kia představuje plug-in hybridní veze XCeed a Ceed Sportswagon

Společnost KIA MOTORS CZECH uvádí na český trh plug-in hybridní verze modelů Kia XCeed a Ceed Sporstwagon. Jde přitom o vůbec první elektrifikované modely v segmentu kompaktních vozů na českém trhu. Jejich uvedení na český trh je dalším krokem k naplnění strategie elektrifikace vozidel značky Kia.

„Modelová řada Ceed patří od samého začátku k nejoblíbenějším vozům značky KIA na českém i evropském trhu. Rodina Ceed je zhmotněním naší snahy nabídnout zákazníkům široké spektrum možností, ať už jde o variantu karoserie nebo volbu pohonných jednotek. Rodina vozů Ceed je nejvariabilnější modelovou řadou na českém trhu a je proto příznačné, že je to právě Ceed, který do segmentu C na českém trhu přináší jako první plug-in hybridní technologii,“ říká Arnošt Barna, generální ředitel společnosti KIA MOTORS CZECH s tím, že Ceed je nyní k dispozici ve čtyřech karosářských variantách a s pěti pohonnými jednotkami, z toho dvěma nízkoemisními.   

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Kia

Oba plug-in hybridní modely jsou určeny pro zákazníky z vyšší střední třídy se zájmem o nové technologie, čemuž odpovídá i jejich cena a výbava. Ceed Sportswagon PHEV je k dispozici za 949 980 Kč a XCeed PHEV potom za 999 980 Kč. Výbava obou modelů odpovídá v mnohém plné výbavě vozů z vyšších segmentů, ať již jde o inteligentní parkovací asistent pro kolmé i příčné parkování, přední parkovací senzory, Full LED přední i zadní světlomety s funkcí denního svícení nebo balíček pokročilých bezpečnostních asistentů, včetně autonomního nouzového brzdění FCA s rozpoznáváním nejen aut a chodců, ale také cyklistů. Od druhé poloviny roku bude navíc možné propojit vozy s mobilním telefonem díky aplikaci UVO Connect a využít tak pokročilých telematických systémů KIA pro vzdálené ovládání a diagnostiku vozu.

Oba modely se díky až 60kilometrovému dojezdu na elektřinu v kombinovaném režimu hodí pro všechny, kteří často cestují po městě nebo v příměstském provozu a zároveň vůz využívají k přesunům na delší vzdálenosti. „Plug-in hybridní Ceed SW je tak ideálním manažerským vozem. Ve velkých městech umožňuje cestování v elektrickém režimu a například v Praze výrazně šetří náklady na abonentní parkování. Přitom umožňuje cestování na dlouhé služební cesty bez kompromisů a s nižší spotřebou paliva. Výhodou je také to, že model si zachoval ducha a design oblíbených klasických verzí,“ říká Arnošt Barna. U modelu XCeed, který nabízí stejné výhody, potom KIA předpokládá, že si k němu najdou cestu převážně privátní zákazníci s aktivním životním stylem.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Kia

KIA plánuje do konce roku u každého z modelů prodat na desítku vozů. „Během roku 2019 tvořily elektrifikované modely celou sedminu prodejů značky KIA na evropském trhu. Na českém trhu se zájem o elektrifikované modely probouzí pomaleji, ale podle našich předpokladů se v dalších letech výrazně zvýší. Je proto dobře, že zákazníci zajímající se o vysoce elektrifikované modely budou moci vybírat i v segmentu, který zatím ostatní značky opomíjejí,“ říká Kateřina Vaňková Jouglíčková, PR Manager společnosti KIA MOTORS CZECH s tím, že oba modely by měly pomoci značce KIA zdvojnásobit podíl na českém trhu s plug-in hybridními vozy. „Náš tržní podíl v Česku u nových vozů dlouhodobě přesahuje 4 %. U plug-in hybridních vozů činil loni tento podíl 2,5 %. Naším cílem je překročit v segmentu plug-in hybridů díky novým modelům 5% hranici,“ dodává Vaňková Jouglíčková.

Plug-in hybridní modely Kia XCeed a Ceed Sportswagon se vyrábí ve slovenské Žilině – jde o vůbec první plug-in hybridní modely vyráběné touto značkou v Evropě a výhradně pro evropské zákazníky. Standardně se nabízí s bezkonkurenční sedmiletou zárukou Kia s omezením na 150 tisíc km, pokrývající i bateriový modul a elektromotor nového hnacího ústrojí.

  • Pohony a převodovky

Plug-in hybridní výkon s nízkými emisemi a schopností cestovat pouze na elektřinu

Nové plug-in hybridy Kia XCeed a Ceed Sportswagon jsou zajímavou alternativou k modelům s klasickým benzínovým nebo naftovým motorem. Nové hnací ústrojí kombinuje lithium-iont polymerovou baterii o kapacitě 8,9 kWh, elektromotor o výkonu 44,5 kW a úsporný čtyřválec 1,6 litru ‚Kappa‘ GDI s přímým vstřikováním paliva. Celkový systémový výkon a točivý moment činí 141 k, resp. 265 Nm; Ceed Sportswagon zrychluje z 0 na 100 km/h za 10,8 s (Kia XCeed za 11,0 s).

Mohlo by vás zajímat:  Ford Fiesta ST - Nová verze ostrého hatchbacku

Hnací ústrojí spolupracuje se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou (6DCT). Řidič tak může sám řadit a vychutnat si zábavnější jízdu než v případě hybridních konkurentů vybavených elektronicky řízeným variátorem (e-CVT). Hybridní modely s tradičně používaným ústrojím e-CVT převádějí část výkonu spalovacího motoru přes elektromotor, což přináší výkonové ztráty v důsledku přeměny energie. Ústrojí 6DCT ve vozech Kia umožňuje prostřednictvím převodovky souběžně přenášet výkon spalovacího motoru a elektromotoru při minimálních energetických ztrátách.

Díky technologii rekuperačního brzdění jsou nové plug-in hybridy schopné získávat kinetickou energii a nabíjet baterii při jízdě na volnoběh a během brzdění, což ještě zvyšuje celkovou účinnost hnacího ústrojí.

Ceed Sportswagon dokáže v bezemisním režimu na elektřinu urazit až 60 kilometrů; v případě modelu XCeed činí dojezd až 58 km (oba údaje platí v kombinovaném cyklu podle NEDC). Majitel tak snadno absolvuje většinu každodenních záležitostí a kratších dojíždění na samotnou elektřinu.

Obě vozidla jsou vybavena novým systémem virtuálního zvuku motoru (Virtual Engine Sound) – akustickou varovnou signalizací, která se aktivuje pouze v režimu jízdy na elektřinu za nízkých rychlostí nebo při couvání. Uvedený systém produkuje virtuální zvuk o hlasitosti až 59 dBA k bezpečnému upozorňování chodců na přítomnost vozidla.

  • Jízda a jízdní chování

 Pro evropské silnice a s ohledem na potřeby zákazníků

Plug-in hybridní varianty modelů XCeed a Ceed Sportswagon byly podobně jako benzínová a naftová provedení navrženy výhradně pro evropské silnice se zohledněním požadavků evropských a českých zákazníků. Díky nově odladěné jízdní charakteristice pak uvedené varianty svojí dynamikou a zapojením řidiče překonávají jiná provedení modelů s plug-in hybridním pohonem.

Pro obě plug-in hybridní varianty bylo poupraveno nezávislé zavěšení všech kol a řízení vozu, které je naladěno jinak než v případě benzínové či naftové verze příslušných modelů. Díky těmto úpravám si vozidla zachovala stejný jízdní charakter jako verze s konvenčním pohonem, přestože došlo ke změně rozložení hmotnosti hnacího ústrojí.

Kia XCeed Plug-in Hybrid používá stejné hydraulické dorazy propružení na přední nápravě jako benzínová či naftová varianta tohoto modelu. Pryžový doraz propružení plovoucí v hydraulické kapalině tlumiče zajišťuje jízdní pohodlí i na vozovkách se špatným povrchem. Vůz byl navržen tak, aby pohlcoval větší rázy s hladkou a progresivní odezvou, kdy se zamezuje poskakování karoserie ve fázi usazování soustavy odpružení po prudkém stlačení. Řešení zároveň přispívá k lepší odezvě řízení a celkově lepší kontrole pohybů karoserie při současném potlačení ruchů od podvozku při přejezdu nerovností.

Použitá technologie ještě znásobuje potěšení za volantem i bezpečnost cestování. Oba modely jsou standardně vybaveny elektronickým řízením stability (ESC) a stabilizačním systémem Kia VSM, stejně tak jako vektorováním točivého momentu pomocí přibrzďování kol, tedy funkcí zajišťující inteligentní přibrzďování vnitřních kol k potlačení nedotáčivosti v zatáčkách.

  • Design exteriéru a interiéru

Nové prvky designu a technologie v kabině pro plug-in hybridní modely

Oba nové modely se pyšní markantními designovými prvky, kterými se odlišují od modelů Kia XCeed a Ceed Sportswagon s klasickým benzínovým nebo naftovým motorem.

V obou případech se vpředu používá nová uzavřená ‚tygří maska‘ ke zvýšení aerodynamiky; Sportswagon navíc zaujme výrazným označením ‚eco plug-in‘ na karoserii. Nabíjecí konektor je prakticky začleněn do levého předního blatníku. V obou případech vozy standardně obouvají 16″ kola z hliníkové slitiny, avšak pro každý model je připraven nový specifický design kol; na přání jsou k dispozici 17″ (Ceed Sportswagon), resp. 18″ kola (XCeed). S ohledem na účinnější proudění vzduchu a celkově sportovnější vzhled je Ceed Sportswagon dále speciálně vybaven nárazníky pro verzi Ceed Sportswagon GT-Line.

Mohlo by vás zajímat:  Volkswagen Golf VII Variant - první špionážní snímky a ilustrace!

Ve sportovně pojaté kabině byla zachována stejná přístrojová deska orientovaná na řidiče, nízká poloha sedadel a praktická ergonomie stávající modelové řady Ceed. Nové plug-in hybridní varianty však přinášejí řadu nových funkcí ke zvýšení užitné hodnoty z pohledu majitelů, kteří chtějí nové hnací ústrojí využít skutečně na maximum.

Obě vozidla jsou vybavena ukazatelem nabíjení, který slouží jako optická indikace nabíjení vozidla nebo plného nabití baterie. Ukazatel najdeme nahoře na přístrojové desce, aby řidič mohl zvenčí rychle překontrolovat stav nabití vozidla.

Oba modely používají 10,25″ dotykový displej infotainmentu a navigace. Systém pro plug-in hybridní varianty navíc zahrnuje novou jedinečnou funkci, která majitelům pomáhá vyhledávat nabíjecí stanice v okolí nebo na trase do cíle zadaného v navigaci. Na displejích se též mohou zobrazovat důležité informace hnacího ústrojí, zbývající úroveň nabití baterií a grafika využití energie. Kromě toho si může majitel na dotykovém displeji nastavit plán nabíjení vozidla při zapojení v domácnosti, aby využíval levnější tarif mimo špičku (noční proud). Standardní součástí obou systémů palubního infotainmentu je technologie Apple CarPlay a Android Auto; systém 10,25″ dotykovým displejem a navigací disponuje funkcí pro současné připojení až dvou mobilních zařízení přes Bluetooth.

Přístrojový štít také nabízí jedinečnou grafiku plug-in hybridního ústrojí Kia se zobrazováním zbývající úrovně nabití, očekávaným dojezdem na elektřinu a tokem energií mezi bateriovým modulem, spalovacím motorem a elektromotorem. Nový plně digitální přístrojový štít Kia‚ o úhlopříčce 12,3″ je navržen pro maximálně srozumitelné předávání informací prostřednictvím několika jedinečných grafik. Displej přístrojového štítu o vysokém rozlišení 1920×720 obrazových bodů jednotně nahrazuje dnešní tradiční rychloměr a otáčkoměr ve vozech značky.

Funkce vyhřívání, ventilace a klimatizace ‚Driver Only‘ (samotný řidič) – aktivovaná novým tlačítkem na přístrojové desce – okamžitě deaktivuje proudění vzduchu do všech výdechů ventilace v kabině s výjimkou těch, které jsou bezprostředně u řidiče. Ventilační režim snižuje odběr energie z baterie ventilační soustavou, avšak bez negativních dopadů na tepelný komfort řidiče. Uvedená funkce na rozdíl od běžných systémů ventilace pouze nepřiškrtí vybrané výdechy ventilace a nepřesměruje vzduch jinam; namísto toho ventilátory skutečně vypne, čímž šetří energií.

  • Karoserie

Promyšlené řešení hnacího ústrojí a užitné vlastnosti pro každý den

Modelová řada Ceed byla od počátku navržena pro zástavbu nového hybridního ústrojí. To znamená, že zástavba plug-in hybridního ústrojí v modelech Kia XCeed a Ceed Sportswagon má jen minimální dopady na využití prostoru, neboť konstrukce byla od počátku navržena ve prospěch snadného začlenění bateriového modulu pohonu.

Bateriový modul o kapacitě 8,9 kWh najdeme vedle palivové nádrže o objemu 37 litrů pod zadními sedadly (na rozdíl od mnoha jiných plug-in hybridních vozů, kde baterie zabírá cenný prostor v zavazadelníku). Ceed Sportswagon Plug-in Hybrid nabízí zavazadelník o objemu 437 litrů; po sklopení zadních sedadel (dělených v poměru 40:20:40) vznikne nákladový prostor o objemu až 1506 litrů. Kia XCeed s plug-in hybridním pohonem disponuje zavazadelníkem o objemu 291 litrů s možností zvětšení sklopením zadních sedadel až na 1243 litrů. Pod podlahou kufru je v obou modelech vyhrazeno místo k uložení nabíjecího kabelu.

Oba modely jsou k dispozici s paketem závěsného zařízení s možností tažení brzděného přívěsu do hmotnosti až 1 300 kg – což je v rámci vozů s hybridním pohonem ojedinělá záležitost.

Zdroj: TZ Kia
Komentáře

O Jakub Horák

Kontakt na autora: jakub.horak@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora