Kia na autosalonu v Chicagu slavnostně odhalila robustní koncept Trail’ster s pohonem e-AWD. Ten vychází z i u nás prodávaného Soulu a je určený především pro aktivně žijící lidi.
Jeho hlavním posláním však není ukázat dobrodružnou povahu základního crossoveru, nýbrž možnou cestu k Soulu s pohonem všech kol. Primárním pohonem Trail’steru je přeplňovaná šestnáctistovka o výkonu 185 koní s točivým momentem 251 Nm přenášející výkon na přední kola prostřednictvím šestistupňové automatické převodovky. Na zadní nápravě mu sekunduje elektrický systém AWD, jehož cílem je vypomáhat za nízkých rychlostí jízdy, podpořit dynamiku při rychlých rozjezdech a zlepšovat záběrové schopnosti za nevlídného počasí nebo při jízdě v terénu. Uvedené řešení navíc pomáhá zmírnit turbo efekt díky návalu točivého momentu již od nulových otáček.
Soustava zároveň zlepšuje spotřebu paliva v porovnání se standardními pohony AWD, neboť se zapojuje pouze v případě potřeby a funguje jako mechanizmus rekuperace energie. Elektrický pohon čerpá energii z Li-Ion baterie o kapacitě 1,2 kWh, která napájí synchronní elektromotor s permanentním magnetem o výkonu 35 koní a točivém momentu 136 Nm přenášeném na kola zadní nápravy. Celkový systémový výkon tak činí 220 koní a maximum točivého momentu je 386 Nm. S cílem dále snížit spotřebu paliva pak soustava využívá i hybridní startér/generátor (HSG) ke spouštění a vypínání motoru podle potřeby (a k napájení vysokonapěťové baterie) a elektrický kompresor klimatizace, jenž může být spuštěn i při vypnutém spalovacím motoru. Použitá technologie je koncipována pro snadnou a lehkou zástavbu s kompaktní baterií uloženou pod podlahou zavazadelníku.
Elektrický pohon zadních kol se operativně zapojuje vždy v jednom ze tří scénářů v závislosti na poloze škrticí klapky a jízdních podmínkách – při lehkém sešlápnutí plynového pedálu se crossover pohybuje maximálně ekologicky, kdy vůz pohání samotný elektromotor na vzdálenost 3 až 5 km, za běžné jízdy pak zadní elektromotor pomáhá přeplňovanému agregátu při akceleraci k posílení výkonu a točivého momentu a když vůz překonává nezpevněný terén nebo jede v mokru, elektrický pohon se zapojuje vždy při prokluzu předních kol. Elektromotor Trail’steru funguje i jako generátor schopný rekuperovat kinetickou energii a dobíjet baterii v době, kdy vůz zpomaluje po uvolnění plynového pedálu.
Design jednotlivých prvků karosérie v bílé barvě Polar Pearl Snowdrift se střechou a hliníkovými ochrannými prvky v tmavé metalíze Terra Bronze sice Soul připomíná, většina z nich jako například přední projektorová LED světla u sériového modelu nenajdete. Totéž se dá říct i o 19palcových kolech s pneumatikami Pirelli Winter Carving, výrazně tvarovaných náraznících (ten přední obsahuje dvojici kulatých mlhovek) a skupinových LED světlech v masivních krytech. Zajímavá je plátěná nepromokavá stahovací střecha, respektive nosič na kola či snowboard. Terénní ambice dotváří o 6,3 cm vyšší světlá výška v porovnání se standardním Soulem a stavitelné tlumiče K-Sport.
Interiér je oproti karosérii designově o dost umírněnější, prim v něm hrají především hnědé kožené čalounění a hliníkové dekory. Nejvýraznějším vzhledovým prvkem je vedle přepracovaného volantu masivní volič převodového ústrojí, respektive červené tlačítko zapalování. Středové konzoli dominuje obrazovka multimediálního systému.
Zdroj: Kia