Kia Xceed 1.6 CRDI MHEV: Skoro dokonalý crossover

„Crossover, neboli Průnik (česky překřížení) znamená, že se nějaký hudební umělec snaží o fúzi dvou a více žánrů v jedné písni“ – takový je výklad Wikipedie. Dnes se však chci věnovat trochu jinému „průniku žánrů“ a to od společnosti Kia.

Testovaným modelem je Kia XCeed 1.6 CRDi SCR MHEV, jak zní celý název, který jakoby vypadl z písničky Ivana Mládka. Kdo umí anglicky, jistě už prokouknul slovní hříčku. Zatímco základní model je „Semeno“, zvýšený crossover „Vyniká“ nad ostatními, nebo přinejmenším překoná vaše představy. Pojďme zjistit, jak to tedy je. Zasadí model XCeed semeno úspěchu, nebo z něj vyklíčí plevel v příliš široké nabídce řady Ceed‘?

SEMENO NEZÁVISLOSTI

Dnešní svět je velmi složitý, mnohem těžší, než devadesátky, ve kterých jsem vyrůstal. V roce 2020 není snadné ani vytočit telefonní hovor, nebo dokonce poslat dopis. Úplně snadná není ani orientace v modelové nabídce automobilky KIA. Nicméně to má i své výhody. KIA jasně ukazuje, že je velkou automobilkou a jako taková má správný model snad pro všechny. Jen samotná rodina Ceed‘ čítá 5 modelů; Máme tu základní Ceed‘ pro běžné smrtelníky, Ceed‘ SW by se před dvaceti lety jmenoval „kombi“, sportovní variantu GT, víc cool kombi zvané Proceed a nakonec námi testovaný crossover Xceed – z téhle nabídky si snad vybere každý.

Foto: Jindřiška Lidická

Xceed z celé nabídky vyčnívá nejvíce, jediným společným prvkem se základní variantou jsou přední dveře, všechny ostatní panely karoserie jsou pro crossover unikátní. Samotný design bych označil za velmi současný a evropský, však ho má také na svědomí Peter Schreyer, mezi jehož díla patří třeba slavné Audi TT.

Vůz je dle očekávání celý oplastovaný nástavci blatníků a má vyšší světlou výšku, což na většině modelů vypadá hrozně, XCeed však díky vlastní svébytnosti vypadá skvěle, křičí do světa, že je jiný a víc cool. Nejvíc cool je ve svítivě žluté barvě Quantum, v této ho má ale nejspíš každý, na druhém místě bych měl modrou metalízu Flame, ta je světlejší a veselejší, než na testovaném kousku.

Foto: Jindřiška Lidická

Vnímání designu je pro každého z nás velmi subjektivní, nuže, udělejte si názor z přiložených fotek a v diskusi nám můžete říct, jak se líbí Vám 😉 Já dávám palec nahoru za originalitu, která přitom neubírá mnoho praktičnosti. Oplastování a vyšší světlost přijdou opět nejvíce vhod tam, kde jsou propadlé kanály, vysoké obrubníky a neukáznění cyklisté, tedy ve městě. 

MEDOVÝ INTERIÉR

Jak takový automobil vypadá zvenku, je jistě důležité, musí vás zaujmout, musí se líbit, tím nejdůležitějším místem pro nás řidiče, je však interiér. Žijeme v době, kdy extravagance už dávno ztratila svůj původní význam, co dříve bylo nemožné, je dnes zcela běžné, přesto se dnes napříč automobilovým spektrem, setkáváme především s černými vnitřky, na barvy jakoby se zapomnělo. Testovaná Kia má však žlutý interiér. Pravda, základem je stále černá čerň, ale medově žluté/zlaté doplňky ho krásně prosvítí a rozveselí. Ve žluté jsou vyvedeny výdechy ventilace a také prošívání sedadel s vtipným vzorem medové plástve. Jak málo stačí, pro lepší atmosféru na palubě!

Foto: Jindřiška Lidická

Kvalita zpracování a použitých materiálů je na vysoké úrovni. Přiznám se, že vůz k testu jsem přebíral poněkud neinformovaný, měl jsem XCeed za vyloženě svébytný a luxusnější model, kde mi interiér přišel adekvátně kvalitní ceně 729 tisíc za testovaný model. Taková kůží obšitá palubní deska na mě působila vyloženě jako luxusní prvek.

O pár dní později při důkladnějším zkoumání jsem však zjistil, že to žádná kůže není. Vrchem palubní desky je pouze vedený šev, který však nic nesešívá! V mozku vám to ale jen tak nesepne a podvědomě to budete jako něco koženého, vnímat i po „skandálním“ zjištění. Každopádně nechci, aby to vyznělo skandálně, naopak. Velmi jednoduchý detail, který nic nestojí a vynese interiér do jiných výšin.

Foto: Jindřiška Lidická

 

Milým překvapením pak pro mě bylo setkání se základním modelem běžného Ceedu – jehož interiér se až na barevné detaily a počet obrazovek, prakticky neliší. Další důkaz, že jdou Korejci správnou cestou a evropské automobilky by se měly mít na pozoru.

PROSTOR A POHODLÍ

Protože je XCeed crossover, tedy tak trochu SUV, sedí se tu o něco výše, než v běžném osobáku, nicméně jelikož XCeed SUV není, má poměrně nízký strop, jako běžný osobák. V kombinaci s prostorově výrazným střešním oknem je asi problém nasnadě, totiž, není tu místo na hlavu. Se svými 185cm jsem musel „sedět na zemi“, abych se nedotýkal stropu. Vzadu se tento neduh opakuje, nízká linie střechy „alá coupé“ ubírá prostor pro hlavu i tam.

Foto: Jindřiška Lidická

Stylový design si jednoduše vybírá svou daň, v ostatních aspektech je ale v XCeedu místa dostatek. Sedadla jsou spíše měkčího rázu, mají ale slušné boční vedení, podle mě ideální kombinace i na dlouhé cestování. Zavazadlový prostor nabídne kvůli baterii jen 380 litrů, což je sice o 46 méně než XCeed „nehybrid“, ale skoro stejně jako běžný Ceed‘. Takže ne, není to málo. 

Dominantou interiéru jsou dnes velmi moderní obrazovky, přítomny ve dvou kusech. Jedna uprostřed palubní desky s úhlopříčkou 10,25 palce, interaktivní přístrojový štít před řidičem pak má 12,3 palce a najdete na něm všechno co je třeba. Interface obou jde s dobou. Je velice povedený a plný animací, jak se v roce 2020 sluší a patří.

Foto: Jindřiška Lidická

Sečteno podtrženo, interiér XCeedu je krásný a kvalitní, nedopouští se závažných chyb v ergonomii a nebál bych se s XCeedem ani dlouhých cest za hranicí vlasti. Líbí se mi, že i v rámci „koncernu“ s automobilkou Hyundai, si KIA drží svůj svébytný, snad trochu sportovnější styl a vlastně tak trochu nakukuje mezi prémiové značky.

Nemusí to dlouho trvat a KIA klidně může být mnohem víc Audi, než Audi samotné. Zbývá tedy už jen ten zádrhel se střešním oknem. Bez skrupulí řeknu, že mě to štvalo. Abych měl z auta ideální rozhled, musel bych se posunout výše, takže jste-li vyšší postavy a uvažujete nad stylovým crossoverem, kupte si prostě XCeed bez „šíbru“.

MEDOVÝ KOMFORT A TICHO

Kia XCeed není závodní auto. Umí být rychlá a i když má sportovní režim, není to ani sporťák. Vypadá to, že si výrobci uvědomují, kam své produkty cílí a podle toho pak ladí podvozky. V testované KIE byl laděný na komfortní notu.

Jen aby bylo jasno, rozhodně to neznamená, že by se XCeed houpal, jako starý Lincoln. V zatáčkách se samozřejmě více naklání, ale stopu drží excelentně a řízení má krásně strmý převod. Ačkoliv je tedy hlavním teritoriem vozu klidná a pohodová jízda, díky výkonnému motoru a víceprvkové zadní nápravě, se s ním dá i velmi obstojně spěchat. 

Foto: Jindřiška Lidická

Jestli mě něco ale opravdu překvapilo, byl to až neuvěřitelný akustický komfort na palubě. Mají ho má svědomí dorazy plynokapalinových tlumičů, tedy něco co dávno známé z luxusních vozů německé provenience, korejská automobilka však toto řešení použila vůbec poprvé ve své existenci. 

MILD-HYBRID DIESEL, BOHUŽEL V MANUÁLU

Spojení efektivního hybridního ústrojí a účinného naftového motoru mi vždy přišlo jako dobrý nápad, nuže, tady ho máme. Základem je naftový čtyřválec o objemu 1,6 litrů s výkonem 136 koní. Točivý moment má hodnotu 280NM od 1500 otáček. Ještě tu je baterie trakčního akumulátoru 48V, který zabírá místo v kufru (zato jde ale snadno vyměnit) a má kapacitu 0,44 kWh. 

Jak takové pohonné ústrojí funguje?  Vlastně to ani nepoznáte od běžného nafťáku. Elektromotor, respektive tedy generátor a baterie, zde fungují pouze jako jakýsi „nakopávač“, který sem tam ulehčí práci spalovacímu motoru, případně se dá do práce, když je třeba větší výkon. Baterie pak ukládá rekuperovanou energii na později. Vzhledem k její velikosti ale nelze jet jenom čistě na elektřinu. Cílem je hlavně nižší spotřeba, KIA tvrdí, že by měla klesnout o 4% proti běžné verzi.

Jízda se pak veskrze neliší od běžného nafťáku – máte k dispozici spoustu točivého momentu a řadit vyšší převodový stupeň se dá už kolem 1500 otáček. Samotný naftový motor sice netrpí na turbodíru, ale je to právě elektrický generátor, který její efekt vytváří. Nejvíce znát je to při rozjezdu z křižovatky, kdy vás v dobré víře „nakopne“ dopředu, ale ať zacházíte s plynovým pedálem sebeopatrněji, pustit spojku tak, aby to s vámi necuklo, je zhola nemožné! Problém se v menší míře opakuje i při řazení na výše.

Každý rok najezdím s manuální převodovkou asi 80 tisíc kilometrů. S testovanou Kiou jsem jich najel zhruba tisíc jenže ani po takové porci jsem si na každém semaforu připadal jako první den v autoškole. Tohle prostě nefunguje. A není to všechno. Ačkoliv samotné řazení je poměrně přesné, převody jsou odstupňované prapodivně. Od jedničky do pětky jsou převody poměrně dlouhé, nicméně třeba povolených 50 se nedá jet optimálně na dvojku, ani na trojku. Šestka je pak z nepochopitelnych důvodů zase dost krátká… Při 130ti motor na šestku točí 2800 otáček. 

Foto: Jindřiška Lidická

Ať máme i nějaká ta pozitiva. Tlačítkem u řadící páky si vyberete jeden ze tří režimů: ECO, NORMAL a SPORT. ECO nejvíce rekuperuje, NORMAL je nejlepší a SPORT do hry více zapojuje elektromotor a rovněž má ostřejší odezvu na plynový pedál (přičemž řadit bez cukání už je zhola nemožné). Standardně vůz startuje na režim ECO, vy si ho tak po každém nastartování musíte změnit… 

Automat prosím. Manuální převodovky mám rád, jsem jejich velký zastánce a kdykoliv mám možnost, vzal bych si manuál. Dnes ale ne. KIA má vynikající dvouspojkový automat 7DCT a každý kilometr jízdy s novým Ceedem jsem si přál, aby tu byl. Jakkoliv je pohonné ústrojí jinak báječně sladěné, manuál to tady vyloženě kazí. Automat za příplatek 40 tisíc rozhodně stojí.

A co spotřeba? Je mild-hybridní systém k něčemu, nebo jde jen o úlitbu evropské unii? Při snaze o úspornou jízdu, jsem jezdil za 5,7 l/100km. Se zapnutým režimem SPORT to ve městě bylo za 6,3. To jsou velmi slušné výsledky.

SKORO DOKONALÝ CROSSOVER

Dnešní svět je jiný, než býval. Konkurence přituhuje, EU přikazuje a sázky na jistotu už nevychází ani koncernu VW. 

Foto: Jindřiška Lidická

Nová Kia XCeed je svěžím vánkem do umírajícího segmentu kompaktních hatchbacků. Nemám strach, že by se špatně prodávala, naopak. Většina si ji stejně koupí z prostého důvodu, že se jim líbí, přesto nelze opomenout i zbývající kvality. Korejcům to vážně jde, semeno úspěchu je zasazeno. 

Stojí tu před námi kvalitní zástupce moderních trendů. Výborné a poctivé auto, které mi až na prapodivnou převodovku, dělalo celý týden jenom radost.

Testovaný model stál 729 tisíc, velmi slušný základ ale můžete mít už za 445 tisíc. Kdo chce krásný medový interiér (všichni), sáhne po výbavě TOP, která paradoxně není nejvyšší, za 569 tisíc a 15 ještě přihodí. Přidejte ještě sto a dostanete MILD-HYBRID s automatem. 

Komentáře

O Václav Linhart

Kontakt na autora: vaclav.linhart@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora