České Auto roku má svého vítěze. Místo slov chvály se opět rozdmýchaly diskuze plné nenávisti. Finálová šestice zahrnovala 5 vozů se spalovacím motorem a jeden elektromobil. A právě ten vyhrál. Komu výsledku unikly, připomenu, že na první pozici se umístil vůz BMW i4. Za ním Subaru Outback, Škoda Fabia, Opel Astra, Peugeot 308, Dacia Jogger.
Nesourodá finálová šestka
Když se vyhlašuje jakákoliv anketa, dá se očekávat, že určitá měřítka hodnocení budou vždy víceméně stejná. Podle nich budou následně hodnoceni jednotliví účastníci, ze kterých ti nejlepší postoupí do užšího výběru. Při pohledu na finálovou šestku tuzemské ankety Auto roku se o tom dá úspěšně pochybovat. Každý vůz je totiž úplně jiný, každý je jinak použitelný a každý je ve zcela jiné cenové kategorii.
Jak je vlastně možné, že se do stejné finálové šestice může dostat elektrické BMW i4, stejně jako lowcost automobilového trhu, Dacia Jogger? Ta auta jsou tak diametrálně odlišná, že je nepochopitelné, aby je někdo v takové letošní konkurenci vybral k sobě mezi nejlepší. Je to stejné, jako volit královnu krásy mezi ženami a do finálové šestky zvolit transku, černošku, anorektičku, tlustou, vysokou a malou. K tomu pro jistotu ještě jednu chytrou, další hloupou a na závěr jednu s plastikou. Jen těžko by se u takového výběru žen našel jeden společný klíč, podle kterého se vybíraly. A Auto roku to má letos stejné.
Vítěz nedokázal vyhrát
Zpět k vítězi, kterým je BMW i4. To se stalo absolutním vítězem ankety Auto roku v ČR 2021/2022. Na tom by možná nebylo až tak nic divného, kdyby tato „prestižní“ anketa neměla ještě svou pod-soutěž. Ta se jmenuje Ekologické auto roku. Očekáváte – naprosto logicky, že když BMW i4 vyhrálo celkového vítěze, muselo vyhrát i svou kategorii? Ale kdepak, nevyhrálo. Ekologické auto roku v ČR je totiž Kia EV6, BMW i4 skončilo až druhé, před Škodou Enyaq. Považuji za nepochopitelné, jak může někdo, kdo nevyhrál svou kategorii, vyhrát celkově?
Na závěr ještě raději pohled do světa. Vítěz ekologické kategorie v ČR je Kia EV6. Tento vůz dokázal vyhrát Evropské Auto roku COTY 2022 a o jeho správnosti výběru patrně nelze pochybovat. Stejně tak nelze pochybovat ani o kvalitách vozu Hyundai IONIQ 5, který ovládl soutěž Světové auto roku 2022 a zvítězil ve všech kategoriích, kde byl nominován. A jak dopadl v ČR? V ekologických autech není v TOP 3 a v klasické anketě se nedostal ani do finálové šestice. Vědí snad čeští novináři něco jiného, než jejich světová konkurence?
Zdroj: Autorský text