Komentář: E-shop na známky je jako hrubá stavba. Existuje, ale je nepoužitelný

Když Tomáš Vondráček vyhlásil, že eshop na dálniční známky vytvoří během jediného víkendu, zaznamenal obrovský ohlas. Jak podporu veřejnosti, tak podporu programátorů, kteří na jeho plánovaný víkendový hackathon zareagovali. S jak to s e-shopem vypadá nyní?

Eshop na známky jako dům

Představme si tvorbu e-shopu jako dům. I jeho stavba má několik fází. Začíná se základy, pokračuje se hrubou stavbou a následně se pokračuje napojením na jednotlivé sítě a zdroje energie. Vše končí úpravou interiéru, řešením nedostatků a následně bydlením, správou a provozem. Eshop na dálniční známky můžeme klidně ke stavbě domu přirovnat.

Máme hrubou stavbu. A ještě nedokončenou

Co tedy v případě eshopu na dálniční známky, který byl vytvořený za víkend, máme? V podstatě hrubou stavbu. Určitý základ, který je hotový, který funguje a který se může napojit na další systémy. Není ale dokončený, jelikož části, kde byla třeba bezpečnostní prověrka chybí. Asi stejné jako nemít část domu proto, že to daná firma neumí a my si následně musíme hledat někoho, kdo nám ji dodělá.

Avizovaný termín se nestihl

Hackathon měl ukázat, že se eshop zvládne udělat za víkend. Deadline byl stanovený na neděli na 18:00. A výsledek? Termín uváděný organizátory se nestihl. Reálně byl eshop spuštěná až před devatenáctou hodinou, tedy o necelou hodinu déle. Nechme stranou to, že se jedná o zanedbatelný časový úsek. Pokud si necháte postavit dům, také očekáváte, že termín stanovený danou firmou bude dodržet – a že bylo třeba něco operativně řešit vás jako zákazníka nezajímá.

Existuje, ale nefunguje

Eshop sice existuje, ale nefunguje. Sám Vondráček v jednom ze svých rozhovorů uvedl, že by si sám netroufl eshop ihned pustit do ostrého provozu. Je třeba ho podle jeho slov nejprve odladit a zdokumentovat. Takže máme něco, co je nepoužitelné. K čemu by vám byla hrubá stavba postavená za víkend, když do ní stejně následující měsíce nemůžete.

Mohlo by vás zajímat:  Jsme zemí dopravních značek. Jen na dálnicích jich je 26 702

Bezpečnost je problém

Aby toho nebylo málo, objevila se informace o tom, že nový eshop byl napaden hackery, kterým se podařilo odcizit osobní data od několika set osob. Co to ukazuje? Ne velmi slabou bezpečnost. Kdyby vám byl postaven dům, chtěli byste v něm bydlet, když víte, že reálně není bezpečný?

Stát musí najít další firmy

Základ eshopu je sice hotový, ale další kroky má v rukou stát, který musí vyhlásit další výběrová řízení na potřebné dodělávky, které nejsou. Nejenom, že to stejně bude stát peníze, ale je to starost navíc. Při stavbě domu také chceme realizaci takzvaně „na klíč“ a není v zájmu nikoho hledat jednotlivé řemeslníky na dílčí práce, jelikož je to zbytečně komplikované.

401 milionů není za vytvoření

Důvodem proč se hackathon uskutečnil byla snaha poukázat za nesmyslnou cenu 401 milionů korun. Tolik však mělo stát vytvoření eshopu, ale i jeho 4 letý provoz. Sousední Slovensko vyjde rok provozu na zhruba 50 milionů, čímž se dostáváme na cenu tvorby zhruba poloviční. A na posled zpět k domu – i jeho provoz vždy něco stojí a že nám nějaká firma vyhotoví levně hrubou stavbu stále neznamená, že v něm budete moci následující roky žít zcela zdarma.

Kolik stáli programátoři?

Ano, pracovali zdarma, ze své dobré vůle. Ale na kolik by reálně vyšli? Během víkendového hackatonu jich na eshopu pracovalo celkem 60. A to máme jenom hrubou stavbu. Vše se musí ještě dále ladit, aby bylo vše stoprocentně funkční. Jak dlouho to bude trvat a na kolik by reálně vyla ohodnocena práce programátorů? A jaká by byla pokuta za zpoždění dodání hrubé stavby?

Zdarma = za trest?

Na závěr jedno zamyšlení – také když dostanete něco zdarma, tak u toho pomíjíte různé chyby a říkáte si, že když to vlastně nic nestálo, nemáte právo to kritizovat a poukazovat na možné chyby? Běžně není nic výjimečného, že když je něco zdarma, má to nějaké mouchy, chytáky a na vše se vztahuje přísloví, že nejsme tak bohatí, abychom si mohlo kupovat levné věcí. Tím však nerozporujeme názor, že původně vysoutěžená cena 401 milionů je přestřelená. Myslíme si to také.

Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora