Komu jsou určené vyhrazené pruhy? Zjistěte to

Jízda po velkých městech rozhodně není v mnoha případech ideální. Je zcela běžné, že vás zde čekají problémy spojené s mnoha zácpami. A tak i krátká trasa může zabrat velké množství času. Mezi tím, co stojíte v koloně a díváte se okolo, může dojít k tomu, že zjistíte, že vedle vás jsou vyhrazené pruhy. A ty jsou zcela prázdné. A kdo jimi může jezdit? Podívejte se.

Vozy s právem přednosti v jízdě

Je celkem pochopitelné, že v první řadě to budou vozy s takzvaným právem přednosti v jízdě. Tedy automobily integrovaného záchranného systému, jako je sanitka, nebo hasiči. Zapomínat nesmíme ani na policii. Tedy na každého, kdo má maják a kdo také houká. Toto je celkem pochopitelný fakt, jelikož právě díky vyhrazeným pruhům může dojít k tomu, že se dané složky na místo dostanou v nejkratším možném čase. Nejde ale o jediné vozy, které do daného pruhu můžou.

Všechny linky MHD

Co je cílem každého většího města? Je to rozhodně snaha o to, aby podporovalo využívání linek MHD. Kde jsou potřeba desítky osobních aut, ta může postačit jedna jediná autobusová linka. A nejenom, že cesta MHD může vyjít levněji. Zapomínat nelze také na to, že může být i podstatně rychlejší. Proč? Jelikož autobusy, ale také trolejbusy, mohou vyhrazené pruhy používat. Díky tomu skutečně může dojít k tomu, že městská hromadná doprava bude podstatně rychlejší. A jelikož nové vyhrazené pruhy stále vznikají, je třeba říci, že obliba MHD bude i nadále stoupat. Tedy alespoň tomu věří právě většina měst.

Cyklisté

I jízda na koleje ve velkých městech podporována. Nejenom ta, že zde vznikají cyklostezky, nebo pruhy vyhrazené přímo pro cyklisty. Nesmíme zapomínat také na to, často si lze kola ve městech také půjčit – takzvaně sdílet. Nás ale zajímají vyhrazené pruhy, ve kterých je možné potkat jak vozy s majákem, tak i vozy MHD. A jak je tomu v případě cyklistů? Ti do nich mohou také. Je tu však jedno důležité omezení, které je třeba vzít v potaz. To omezení se týká toho, že rozhodně nebudou moci do všech vyhrazených pruhů. Jenom do těch, které jsou pro ně určené konkrétní značkou. Jsou to hlavě ty novější, kde už mají cyklisté i svůj prostor a jejich pohyb v tomto místě bude bezpečný.

Mohlo by vás zajímat:  Trump chce omezit dovoz německých aut a posílit tak domácí autoprůmysl

Vozy taxislužeb

I když je to pro mnohé možná nepochopitelné, realita je taková, že vyhrazené pruhy jsou skutečně určené také pro vozy taxislužeb. Důvod je jasný – cílem je rychlá přeprava zájemců z jednoho místa, na místo druhé. Nutno říci, že vozy taxy jsou pro velká města něčím zcela běžným. A tak semita logicky snaží přicházet s řadou výjimek, jako je právě možnost využívat vyhrazené pruhy. Mnohdy jde o výhodu, která je vykoupena tím, že vozy taxislužby budou využívat určitá stání, za která budou platit. Jde tedy oboustranně výhodný obchod jak pro město, ta vozy taxi.

A proč je to pro většinu lidí problém? Ze dvou důvodů. První je spojený s tím, že ne každý řidič taxi je poctivý. Proti těm férovým nikdo nic nemá, Proti druhé skupině už ano. A právě ta může oficiálně dané pruhy využívat. Druhým problémem je potom to, že vyhrazené pruhy nejsou určeny alternativním taxislužbám. Tedy služba Uber, jelikož ta oficiálně taxislužbou ani není. Je označována za službu využívající sdílenou ekonomiku. Pokud daným vozem pojedete, vyhrazený pruh pro vás není, a budete muset čekat v koloně. Jako v případě vlastního vozu.

Ekologická auta

Je to sice zatím hudba budoucnosti, ale už nyní musíme říci, že podobná věc v plánu skutečně je. Ekologie je ve spojení s auty stále velmi aktuální otázkou a tak je celkem jasné, že státy budou chtít nákup ekologických aut podpořit. A to primárně elektromobilů, kterých se u nás prodává velmi málo. A tak právě možnost využívat vyhrazené pruhy by mohla být tou, která lidi motivuje k tomu, aby si dané auto koupili. Pravda je sice taková, že při cestě po městě nevyužijí MHD, ale zároveň se nijak nepodepíší na znečišťování ovzduší.

Mohlo by vás zajímat:  Do Německa pro diesel! Proč? Kvůli ohromným slevám!

Nikdo jiný už vyhrazené pruhy využívat nesmí

Přehled možností těch, kdo může ve městě využívat vyhrazené pruhy, je konečný. Nikdo jiný je už využívat nesmí. A to například ani vozy městských služeb, jako jsou vozy popelářské, nebo jiné vozy údržby. Obecně takové, které mají oranžový maják. I těm je jízda daném pruhu zakázána, a tak riskují případnou pokutu. Na druhou stranu v rámci své služby daný pruh často využívají, a pokud jde o činnost policie, ta nad tím přivírá oči. I proto, že svou práci zvládnou v požadovaném čase, což by jinak nebylo možné.

Stejně tak by dle zákona daný pruh neměl využívat ani ten, co spěchá například do nemocnice – třeba s rodící manželkou. I zde je ale pochopitelné, že jde o mimořádnou situaci a pravidla jdou v tomto směru stranou. I zde se policie často chová lidsky, pokud jde o jasné prokázání důvodu.

Pokuty? Na základě videozáznamu

A jak je to s neoprávněnou jízdou ve vyhrazeném pruhu? Ano, je pokutována. A to na základě videozáznamů, které policie velmi často používá a následně viníky obesílá dopisem. Tím chceme říci, že i když vás mnohdy svádí jet v daném pruhu, jelikož nikde nevidíte hlídku, je dobré dát si pozor na to, že kamery mohou být na sloupech lemující silnici a tak za pár týdnů může k vám domů přijít dopis, jehož obsah vám bude jistě předem známý.

Komentáře