Konec podzimu nebo první sníh v karavanu? Není problém! Aneb jak si užít netradiční cestování mimo sezónu

S končícím podzimem padá i hladina rtuti teploměru pod komfortní hodnotu. Motorkáři s povzdechem zazimovali své stroje a nostalgicky prohlížejí fotografie z letních cest. Zdá se, že mimosezóna – od začátku října do konce dubna – přeje pouze vnitřním aktivitám nebo lyžování. Milovníci asfaltu a dobrodružnější svobodné turistiky mají prostě utrum. Opak je ale pravdou, karavaning se dá provozovat celý rok! Zážitek z jízdy a kempování tak dostanete jako takzvané dva v jednom. Jak si ale karavaning užít mimo letní sezónu? Je to jednoduché, stačí si dát pozor na pár maličkostí.

„Po letošní sezóně asi už všichni vědí, že cestování obytkou je velmi populární formou trávení dovolené a objevování nových míst. A dává to smysl. Svoboda jízdy s autem bez nutnosti shánět hotel, vlastní kuchyňka, toaleta, topení – a to vše v blízkosti míst, jaká si jen dovedete představit. Co ale na podzim a v zimě? Podle mě nabízí období od října do dubna spousty příležitostí vidět turistické a přírodní cíle ze zcela jiné perspektivy. Nové barvy, odliv turistů, příliv klidu. Byla by zkrátka škoda tuto část roku opomenout a nechat si zajít své cestovatelské choutky,“ říká CEO Campiri Lukáš Janoušek.

Výrazné plusy, zanedbatelné minusy

Prázdnější cesty a vyhlídková místa, nižší náklady spojené s lokálními gastronomickými zážitky i pronájmem samotného vozu a celkově uvolněnější atmosféra – takový je karavaning mimo sezónu. „V neposlední řadě má člověk při cestování obytkou v období od října do dubna mnohem větší klid. Je ale třeba zmínit, že na vás čeká o něco méně ‚mimokaravanových‘ aktivit. Co bývá v létě otevřené, může být nyní zavřené a naopak. Proto pečlivě plánujte cestu, destinaci i zastávky tak, abyste si celý výlet opravdu užili. Na druhou stranu karavaning nestojí jen na destinaci, ale i na samotné cestě a času ve voze či jeho okolí. A proč si vlastně jen neužít tichý večer pod dekou s výhledem, který si sami vyberete,“ komentuje Janoušek.

Mohlo by vás zajímat:  Nejčastější mýty o vodíkové Toyotě Mirai

Zároveň v dnešní době už se člověk nemusí spoléhat na bichle v podobě autoatlasů, map a nejrůznějších bedekrů. V chytrém mobilu si může každý jednoduše naklikat celou trasu. Stačí k tomu některá z populárních aplikací, třeba Google Maps, Mapy.cz, TomTom, MyDrive, Park4Night, nebo webový portál ViaMichelin. Ty už vám skrze různá doporučení samy navrhnou, která cesta je nejekonomičtější, nejkratší nebo nejzajímavější. Jak ale všichni víme, není moudré se spoléhat na jediný zdroj. Proto doporučujeme veškeré informace o atrakcích či vyhlídkách ještě jednou ověřit na jiných portálech.

Že je pod nulou? Nevadí

Strávit mrazivou noc v obyčejném osobním autě je téměř sebevražda. Pokud nezmrzne auto, zmrznete v něm pravděpodobně vy. Dobře, to trochu přeháníme, ale příjemné to rozhodně nebude. Osobáky prostě nejsou připraveny na dobrodružství mimo sezónu. Existují samozřejmě i podomácku vyrobená řešení, která z dodávky udělají něco trochu obytnějšího, ale ani tady to není v zimě zrovna procházka růžovým sadem. Nad čím v létě na horách mávnete rukou, představuje v chladnějším počasí doslova horor. Profukující štěrbiny, absence izolace a možnost, že vám zamrzne nádrž, je ve chvíli, kdy okolo panují minusové teploty a zuří vánice, mírně řečeno nepříjemné. Nic z toho se vám ale s moderní obytkou nemůže stát.

„Naštěstí jsou tu možnosti, které vám cestování mimo sezónu usnadní natolik, že si je zamilujete a možná už ani nebudete chtít jinak. V nabídce Campiri najdete modely, které jsou zcela připraveny i na nejnáročnější dobrodružství. Pokud plánujete zimní výlety do teplot nižších než -10 stupňů, můžete si na naší platformě dokonce vyfiltrovat vozy s takzvaným zimním paketem, tedy obytky disponující vyhřívanou nádrží, zimními pneumatikami nebo i sněhovými řetězy. Navíc má většina našich modelů dvě plynové bomby pro větší pohodlí nebo možnost zatopit si, i když vůz zrovna není připojen k elektrické síti. To obytňáku dodává tolik potřebnou nezávislost,“ přidává Janoušek.

Mohlo by vás zajímat:  Nabíjení u paneláku je spíše utopie budoucnosti. Dostupné možnosti nejsou až tak reálné

Myslete na energii

Abyste si jedinečnou atmosféru nepokazili, pamatujte, že na čtyřech kolech vám v zimě baterie a plyn na vyhřívání karavanu vydrží podstatně méně než v létě. Ze dvou až tří dnů provozu na baterii je rázem jedna noc a v případě plynu vám rezerva místo dvou až tří týdnů vydrží tři až pět dní. Navíc pokud elektrický okruh zastaveného vozu jede pouze na baterii (tedy bez běžícího motoru), nebudou vám fungovat 230V přípojky, ale pouze 12V USB přípojky, které jsou například na nabíjení notebooků nedostačující. Zvládnou jen mobil nebo drobnější elektroniku.

Správný vůz není vše

Správný výběr neomezujte ale pouze na vůz, je nutné počítat s tím, že mimo sezónu musíte změnit i chování na cestách. Myslet je potřeba zejména na nezpevněné cesty, na které nikdy nenajíždějte, pokud pršelo nebo pršet má. Pečlivě proto sledujte počasí. Plně naložený karavan může vážit až tři a půl tuny a až na výjimky má náhon na přední kola. Ve sněhu proto dávejte velký pozor, zejména do větších kopců. Mohlo by se vám stát, že se z vašeho vozu snadno stanou sáně. A pokud hledáte off-road zážitek, raději si místo karavanu půjčte teréňák na jednorázovou vyjížďku.

 „Pozor ještě na jednu věc. Cestu i vybavení plánujte tak, že budete většinu nocí trávit mimo kempy a stellplatzy takzvaně na divoko. Většina letovisek je logicky uzavřená pro nedostatek turistů, ale najdete i taková, která mají celoroční provoz. S sebou si samozřejmě vezměte všechno, co potřebujete pro přežití v nižších teplotách. I když mají karavany veškerý komfort, je lepší, když budete připraveni na případy, kdy se rozhodnete zažít dobrodružství mimo vyhřátou kabinu,“ uzavírá Janoušek.

Zdroj: TZ Campiri

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora