Kontroly, kterým se nevyhne ani ten nejlínější majitel auta – jak a proč je provádět?

V autoškole nás učili, že máme vozidlo kontrolovat před každou jízdou. Ale ruku na srdce – kdo z nás si před odjezdem do práce či do obchodu skutečně najde čas na to, aby zkontroloval, zda je vše v pořádku jak zvenčí, tak i pod kapotou?

Většinou pravidelné kontroly opomínáme a potíže řešíme v momentě, kdy se nám za jízdy rozsvítí kontrolka, nebo v horším případě až tehdy, kdy kvůli nedbalosti dojde k poruše. Takové jednání však není rozumné a už vůbec ne bezpečné.

Nikdo neříká, že vůz musíte kontrolovat úplně každý den, avšak alespoň jednou do měsíce byste si pár minut najít mohli, ať už jste časově sebevíc vytížení. A co vlastně na voze kontrolovat? 

Pneumatiky – základ stability na silnici

Pokud chcete mít nad vozidlem kontrolu i v náročnějších podmínkách, určitě byste neměli podceňovat kontrolu pneumatik. Jsou tím jediným, co vozidlo drží na vozovce, z čehož logicky vyplývá, že jejich stav přímo ovlivňuje naše bezpečí při jízdě.

U pneumatik je třeba kontrolovat dvě hlavní věci – tlak a vzorek

K měření tlaku se používá takzvaný manometr, který se připevní k ventilu a ukáže vám hodnotu tlaku v barech, případně jednotce „psi“. Pokud ukázané hodnoty neodpovídají doporučení pro váš model, je třeba pneumatiky dohustit, ať už v servisu či svépomocí.

Pokud jde o vzorek neboli dezén, je třeba řídit se zákonnými předpisy. U letních pneumatik nesmí hloubka klesnout pod 1,6 mm, v případě zimních pneumatik pak pod 4 mm. Příliš sjeté pneumatiky bohužel neopravíte a musíte je rovnou vyměnit za nové.

Zejména v zimních měsících se nevyplatí si s kvalitou pneumatik zahrávat. Pokud tedy neodpovídají bezpečnostním normám, je třeba okamžitě jednat

S nákupem nové sady vám může pomoci krátkodobá půjčka, která vás sice bude něco stát, ale pořád se jedná o lepší řešení, než kdybyste dennodenně na silnici riskovali své zdraví. Jen je pochopitelně třeba tuto investici dobře propočítat.

Světla přes den i v noci

Spousta řidičů zjistí, že jim nefunguje některé světlo až v momentě, kdy je potkají potíže s viditelností na noční silnici, nebo si všimnou opakujícího se blikání řidičů v protisměru. Ať tak či tak, v takových chvílích už může být pozdě.

Za bílého dne si o aktuálním provozu snadno uděláte přehled, ale za snížené viditelnosti už to může být horší. Pokud vám navíc nebude fungovat některé ze zadních světel, řidič za vámi vás může do poslední chvíle považovat za cyklistu či motorkáře.

Kromě předních a zadních světel je třeba revidovat stav mlhovek, couvacích a také brzdových světel – jejich funkčnost je nejlepší kontrolovat s druhou osobou, kdy jeden šlape na brzdový pedál a druhý sleduje, zda světla skutečně svítí.

Bez motorového oleje ani ránu

I když se v tom, jak auta vlastně fungují, sami příliš nevyznáte, rozhodně byste měli pečovat i o součástky ukryté pod kapotou, zejména pak o motor – srdce celého vozu. Nyní nemáme na mysli žádné větší zásahy, ale pouze kontrolu a případné dolévání a výměny motorového oleje.

Bez oleje motor nemůže pracovat, nicméně nadbytek také nedělá dobrotu. Vše vám ukáže ryska maximální a minimální hladiny oleje, která je umístěná na měrce připevněné k víčku otvoru, kam se olej dolévá. Ideálně by ho mělo v motoru být tolik, aby hladina dosahovala zhruba do středu mezi těmito ryskami

Auto by při kontrole mělo stát na zcela rovném povrchu a nemělo by být zahřáté. Pokud chcete kontrolu provést po jízdě, měli byste počkat minimálně pět minut, než olej zateče tam, kam má.

Motorový olej je třeba čas od času také měnit, s čímž vám pomohou v autoservisu. Obecně se doporučuje výměny provádět jednou za rok nebo po každých patnácti tisících ujetých kilometrech.

Kromě oleje je třeba kontrolovat i stav dalších kapalin, které jsou pro bezpečnou jízdu potřeba. Konkrétně se jedná o:

  • chladící kapalinu,
  • brzdovou kapalinu,
  • kapalinu do ostřikovačů.

Bez brzd to zkrátka nejde

Patřičnou pozornost je třeba věnovat také brzdám. Nyní nemáme na mysli klasickou kontrolu jako v ostatních případech – jakožto nezasvěcení byste toho příliš neviděli. O stavu brzd vám toho hodně vypoví především jejich používání. Pokud při sešlápnutí pedálu pískají, zadrhávají se nebo se vám zdají slabé, návštěva servisu je rozhodně na místě.

O stavu vašeho vozidla vám toho spoustu vypoví pravidelné technické kontroly. Nicméně čekat dva roky na to, aby vám někdo řekl, že je s vaším vozem něco špatně, je velmi riskantní. Vždy se proto vyplatí věnovat čas alespoň základním kontrolám – přece jen jsou tím nejmenším, co pro své bezpečí můžete udělat.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora