Kruhové objezdy řidičům stále dělají problémy, pravidla jsou však jasná

Transport Concept With Intersection

Někomu se to může zdát zvláštní, ale podle odborníků na dopravu i silničních inženýrů patří budoucnost kruhovým objezdům. Ty mají efektivně regulovat dopravu a bránit zbytečnému překračování rychlosti lépe než světelné křižovatky se semafory. Jak moc je to pravda, nechť si laskavý čtenář vyhodnotí sám. Pravdou nicméně je, že kruhových objezdů přibývá a přibývat bude. Nedávno se jeden hodně diskutovaný objevil i na pražském náměstí Republiky, z čehož se stalo velké mediální téma. Ale to je jiný příběh. Víte, jak kruhové objezdy správně projíždět?

Mohlo by vás zajímat:  V Rusku mají parkovací místa jen pro ženy. Jsou větší a označena růžovou

Není objezd jako objezd

Minimálně v České republice platí, že není objezd jako objezd. Některé jsou bez dalšího dopravního značení, a tak průjezd takovým objezdem upravují pouze klasická pravidla silničního provozu. Ale pozor, existují také objezdy s dalšími značkami. A zatímco na světelných křižovatkách takové značky platí, jen když semafor nefunguje, a tak je řidiči většinou ignorují, tady platí vždy. Pojďme se na to nyní podívat podrobněji.

Zdroj obrázku: Freepik

Přednost zprava, nebo zleva?

Na kruhovém objezdu bez značek platí stejně jako na jakékoli jiné křižovatce bez značení přednost zprava. Ano, znamená to, že auta na kruhovém objezdu musí dát vždy přednost vozidlům, která se na objezd teprve chystají vjet. Nutno dodat, že tohle není příliš časté, občas se ale takový kruhový objezd objeví. Běžnější jsou objezdy se značkou Dej přednost v jízdě na každé příjezdové cestě. Na nich mají přednost vozidla na objezdu a jiná na něj mohou vjet jen tehdy, když je to bezpečné.

Mohlo by vás zajímat:  Bezemisní provoz se časem bude týkat také hromadné dopravy

Objezdy s více pruhy

Zdaleka nejméně populární jsou mezi řidiči kruhové objezdy, které mají více než jeden pruh. V takovém případě je situace na nich často dost nepřehledná, protože řidiči musí během jízdy pruhy měnit. Obvykle se doporučuje, aby řidič, který odbočuje na prvních dvou sjezdech, zůstal v pravém jízdním pruhu a ten, kdo jede dál, přejel alespoň zpočátku do pruhu levého.

Zdroj: https://www.firsttimedriver.com/blog/traffic-rules-for-roundabouts/
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora