Které generace vozů nebudou mít zástupce?

Když se podíváme na životní cyklus jakéhokoliv automobilu, je to vesměs stejné. Nejprve je oficiálně představený a uvedený do výroby. Po pár letech přijde facelift neboli lehčí modernizace. A následně druhá a další generace. A takto to je do doby, než dojde k ukončení výroby. U některých modelů k tomu ani po desítkách let nedochází. Jsou ale takové, kde se to očekává v nejbližší době. U kterých vozů máte posední šanci na koupi? Podívejte se společně s námi.

Audi R8

Je to celkem velké překvapení, jelikož model Audi R8 je poměrně úspěšný, jelikož se ho jenom za loňský rok v rámci Evropy prodalo více než 1 350 kusů. Nutno ale říci, že vůz je poměrně velkým konkurentem modelu Lamborghini Huracán. To by v běžném konkurenčním prostředí nebyl problém. Když ale obě automobilky patří do koncern Volkswagen, musí se jeden model upřednostnit. A tím je ten prestižnější. A to i přesto, že jeho prodeje jsou v Evropě ani ne poloviční. Třetí generaci modelu Audi R8 tedy nečekejte. Pokud po voze toužíte, je nejvyšší čas na objednávku druhé.

Audi TT Roadster

U této automobilky ještě zůstaneme. A to hlavně u poměrně proslaveného modelu Audi TT Roadster. Zatímco v minulosti se jednalo o velký hit, nyní to vypadá, že zájem o kabriolety postupně klesá. A tak se v Audi jasně rozhodli, že nová generace se již neobjeví.

Audi A5 Cabriolet

Stejná situace, jako u předchozího modelu. Jedná se opět o kabriolet, jehož prodejnost rok od roku klesá. A tak se automobilka jasně rozhodla, že i toto bude ten model, který bude se současnou generací oficiálně ukončen a přímý nástupce nebude.

Pokud jste měli na vůz Audi TT Roadster nebo Audi A5 Cabriolet zálusk a nechcete kupovat hned, je třeba dodat, že Audi přece jenom jeden kabriolet do budoucna chystá. V plánu e model Audi A4 Cabriolet, která by sice neměla být přímým, ale rozhodně bude alespoň trochu adekvátním zástupcem.

BMW 3 Gran Turismo

Dost možná si za to automobilka BMW může sama. Nic proti trojkové třídě, ale nutno říci, že kdo vyrazí do autosalonu, ten může být lehce zmatený. To proto, že mu je nabízen proslavený sedan střední třídy, popřípadě i praktičnost zaměřená verze combi. A právě mezi nimi se nachází varianta BMW 3 Gran Turismo. Tedy verze označená písmeny GT, která je v karosářské verzi liftback. A jelikož o ní není tak očekávaný zájem, je potvrzeno, že tento model bude také patřit do skupiny těch, které skončí.

Mohlo by vás zajímat:  Fiat X1/9

Ford Mondeo

Toto by v podstatě očekával málokdo. I proto, že se jedná o jeden z typických vozů této automobilky. První generace se na trhu objevila již v roce 1997 a byla spojena s velkým úspěchem. Nutno ale říci, že s dalšími a dalšími generacemi se vozu dařilo méně – i vzhledem ke konkurenci. Tou největší je rozhodně Volkswagen Passat, kterého se aktuálně prodává čtyřikrát více. A tak zatímco první generaci si v Evropě pořídilo na 322 000 lidí, tak u té poslední mluvíme o čísle přesahující jenom 55 000 aut. A to je už pro automobilku celkem neúnosné a tak Ford Mondeo definitivně končí.

Mercedes-Benz SLC

Stylový malý roadster, který rozhodně uměl zaujmout. A to nejenom svým designem, ale také svým výkone. Původně byl v plánu i osmiválec, ze kterého nakonec bohužel sešlo. Proč? EU a tlaky na snižování emisí. Unikátnost vozu proto už přestala být taková, jak tomu bylo v minulosti. A to jasně potvrzují také prodeje. A jelikož už se auto přestává vyplácet a jsou tu modely jiné, kterým se daří více, mluví se o tom, že by Mercedes-Benz SLC mohl skončit. Oficiální termín znám není, ale spekuluje se o termínu zhruba dvouletém. Na pořízení tedy ještě nějaký ten čas máte.

Opel Ampera-e

Slyšeli jste o vozidle Chevrolet Bolt? Ten u nás neseženete. Tedy alespoň ne pod tímto názvem, jelikož v Evropě se prodává pod označením Opel Ampera-e. Jak už napovídá sám název, jedná se o ryze elektrický model. Šlo o jednoho z hlavních průkopníků elektřiny. Jak se ale očekávalo, zájem nebyl zase až takový. Mohl za to jak konzervatismus, tak i cena vozu a pochopitelně i malá praktičnost na delších cestách. A jelikož zároveň došlo i k tomu, že Opel přestal být součástí koncernu General Motors, budou dovyrobeny poslední kusy a toto evropské auto skončí. To ale určitě neznamená, že by dal Opel elektřině definitivně sbohem. Jenom nemá v plánu žádného jasného přímého nástupce.

Mohlo by vás zajímat:  Avia A11 Trend

Toyota Avensis

Také jeden z automobilů, u kterého můžeme mluvit o dlouhé tradici. A jak dlouho vlastně trvala? Je to doba celých 21 let. Postupem času se automobil vyvíjel s ohledem na požadavky zákazníků, ale u nich se projevil fakt, že z důvodu výběru mnohdy sáhly po jiném modelu. To se negativně podepsalo na prodejích, které klesaly celkem výrazným tempem. Výsledek toho všeho je jasný. Toyota Avensis končí. Má k tomu dojít už v průběhu roku 2019. Pokud máme hovořit o nástupci, tak by mělo jít o model Toyota Camry, který se v Evropě aktuálně neprodává, ale právě po uvolnění místa by se měla jeho nabídka rozšířit. Tento model by mohl být přece jenom úspěšnější. Jak z důvodu, že čísla prodejnosti nejsou nijak špatná, tak i proto, že jde o auto o poznání praktičtější.

Škoda Citigo

Už od uvedení na trh mělo mnoho lidí k tomuto vozu výhrady. Hlavně proto, že se Škodovka od doby praktické a lidové Felicie celkem změnila. I tím, že přišlas modelem Škoda Citigo, který se od podobných vozů v koncernu lišil jenom minimálně. Na mysli máme dvojici malých městských vozů s označením VW up! a Seatu Mii. A jelikož se domovskému Volkswagenu up! daří podstatně lépe, je celkem zbytečné udržovat naživu městkou malou Škodu. A tak dojde k tomu, že z nabídky zmizí. Z výše napsaného samozřejmě celkem dobře vyplývá i to, že nástupce nebude žádný. Škoda se bude chtít opět zaměřit spíše na současný a praktický vzhled.

Volkswagen Beetle

Legendární Brouk celkem výrazně změnil svůj design, která je možná až příliš moderní. New Beetle jak byl tento model pojmenován, bohužel nesplnil svá očekávání. Loňský rok se ho neprodalo ani 40 000 modelů. A to nemluvíme jenom o Evropě, ale mluvíme i o USA. Je zkrátka vidět, že Volkswagen Beetle je spíše jenom pro fanoušky tohoto modelu, který má sice moderní, ale z minulosti vycházející design. A protože se o případném nástupci – alespoň v lehce podobném designu nemluví, vypadá to celkem jasně. Legenda skončí definitivně. I tady je tedy poslední možnost koupit si nového Brouka, dokud ještě sjíždí z výrobních linek.

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora