Od auta obvykle chceme, aby také trochu jelo. Aby nás po sešlápnutí plynu na semaforech neproklínali řidiči za námi a abychom zvládli bez potíží také předjížděcí manévry. Řada lidí proto vybírá auto podle toho, jaký má výkon. Tato hodnota ale nemusí být objektivní a do hry vstupuje ještě řada jiných parametrů, které jsou zcela opomíjeny.
Hmotnost auta
Jasným příkladem mohou být elektromobily, které jsou kvůli akumulátoru těžší. Mnohdy oplývají vysokým výkonem, ale takové zrychlení může být horší než u výkonnostně stejného vozu se spalovacím motorem. I proto některé supersporty na první pohled nemusí oplývat počtem koní, ale extrémně nízká hmotnost napomáhá k tomu, aby auto bylo doslova raketou.
Nástup výkonu auta
Výše jsme na elektromobil pohlíželi negativně, teď obrátíme. V případě elektromotoru je nástup výkonu v podstatě okamžitý. U spalovacího motoru tomu tak není. Roli hraje například zpřevodování motoru, stejně jako zapojování turbodmychadel nebo i to, v jakých ideálních otáčkách je plný výkon k dispozici. I to ovlivní samotnou dynamiku každého vozu, což dělá hlavní rozdíly mezi elektromobily, vozy s turbem a ty s atmosférickým motorem.
Aerodynamika auta
Postavme k sobě hmotnostně i výkonnostně shodnou dodávku a aerodynamicky tvarované auto a výsledek bude zcela jasný. Odpor vzduchu je veličina, která má vliv nejenom na spotřebu auta, ale také na potenciál využití jeho výkonu. Čím bude proudění vzduchu okolo vozu lepší a efektivnější, tím lépe lze jeho výkon využít a auto bude působit dynamickým dojmem.
Stáří auta
S výkonem souvisí také samotné stáří auta. Postupem času nelze očekávat, že motor bude parametrově stejný jako v době, kdy konkrétní auto sjelo z výrobní linky. I když papírové hodnoty uvedené v technickém průkazu budou působit značně zajímavě, může být běžnou věcí, že motor bude poněkud líný.
Zdroj: https://link.springer.com/10.1007/978-1-4419-0851-3_799, https://www.researchgate.net/publication/336588793_Effect_of_engine_dynamics_on_performance_of_vehicle_adaptive_cruise_control_system