Kvůli Covidu přibývá nekalých praktik při prodeji ojetin do bazarů

Kvůli pandemii Covid 19 a s tím souvisejícím poklesem ekonomiky na sekundárním trhu aut rapidně přibývá aut, která se opravdu nevyplatí koupit. Společnost AURES Holdings, provozovatel sítě autobazarů AAA AUTO a Mototechna, v současnosti odmítá vykoupit až tři čtvrtiny aut, která zákazníci na výkup přivezou. Nejčastější jsou právní vady, stočené tachometry nebo technický stav vylučující další provozování takového vozu bez finančně velmi náročných oprav.

 Podle Petra Vaněčka, provozního ředitele sítě autocenter AAA AUTO narůstá počet problémových aut, které lidé nabízejí k prodeji. Stále častější jsou nabídky vozů, jejichž majitel je v exekuci. „Velmi rizikové jsou vozy, které mají v krátkém časovém sledu v technickém průkazu hodně záznamů o změně majitele a poslední majitel má například trvalé bydliště na úřadě. U několika případů jsme odhalili, že šlo o pokus obejít exekuci,“ popisuje Vaněček. „Dlužník prodal vůz několika bílým koním za sebou a doufal, že při prověřování záznamů o exekucích nepůjdeme daleko do minulosti. Ten, kdo je v exekuci a snaží se takové auto prodat, se pochopitelně pohybuje za hranou zákona. Když si někdo takový vůz koupí bez možnosti důkladného prověření, může se stát, že mu zanedlouho zaklepe na dveře exekutor, vůz mu zabaví a své investované peníze už nikdy neuvidí,“ varuje Vaněček.

Zdroj obrázku: Pixabay.com

 Tím, že spousta lidí vlivem koronavirové pandemie přichází o zaměstnání a mnohdy o značnou část příjmů, snaží se prodat auta, jejichž technický stav je zcela nevyhovující a případné opravy by vyšly na desítky tisíc korun, na které ale v těžké finanční situaci nemají. „Takových aut se v našich výkupních centrech nyní objevilo několik. Byly v takovém stavu, že jsme je museli odmítnout vykoupit, protože bychom za ně nemohli po následujícím prodeji ručit. Běžně odmítáme okolo 60 % nabízených aut, v posledních měsících se už ale pohybujeme okolo 75 % zamítnutých výkupů,“ podotýká Vaněček.

Nepříznivé situace se snaží využívat hlavně menší dovozci aut ze zahraničí. Jakmile vůz překročí hranice, ztrácí prakticky veškerou historii. V tu chvíli se nepoctivým prodejcům naskýtá možnost auto omladit, stočit tachometry nebo zatajit nějakou vážnější havárii. „Týká se to především starších a levnějších vozů, u kterých ještě nebyly elektronické servisní knížky. Kolikrát se nám na výkupu objeví auta, u nichž je zcela evidentní, že byly v minulosti bourané, že stav tachometru vůbec neodpovídá faktickému stavu opotřebení, ale podle servisní knížky mělo pravidelný servis a nájezd by záznamům také odpovídal,“ říká Vaněček. Takové zásahy laik bez potřebného vybavení, diagnostiky, měřiče tloušťky laku a přístupu do systému, kde je možné historii auta prověřit, není prakticky vůbec schopný odhalit. „Pokud autům příliš nerozumíte, vždy si s sebou na prohlídku vezměte zkušeného mechanika a vybírejte takového prodejce, který je schopen garantovat faktický, ale i právní stav vozu. Zejména vyžadujte garanci vrácení peněz pro případ, že by se u vozu prokázal nelegální původ,“ uzavírá Vaněček.

Zdroj: AURES Holdings
Komentáře

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora