Lehké univerzální stroje Honda prošly významnými změnami a jsou připraveny na všechny výzvy

Honda CRF250L, která byla v Evropě představena v roce 2012, svou nízkou hmotností a variabilitou tiše, avšak důsledně, potvrdila své univerzální vlastnosti a atraktivitu. V roce 2017 přibyla verze CRF250 RALLY, která svým vzhledem odkazovala na dakarské speciály a byla primárně určena pro dlouhá dobrodružství.  Do roku 2021 oba modely vstupují s množstvím změn, kterým dominuje nový motor s větším zdvihovým objemem, jenž je nyní umístěn ve výrazně lehčím podvozku a vyznačuje se výrazným 13% nárůstem poměru výkonu a hmotnosti.

Nový motor o objemu 286 cm3 splňuje emisní normu EURO5. Jedná se o kapalinou chlazený 4ventilový jednoválec DOHC, jenž disponuje maximálním výkonem 20,1 kW při 8 500 ot./min. a díky delšímu zdvihu o plných 18 % větším točivým momentem 26,6 Nm při 6 500 ot./min. (oproti 18,2 kW při 8 500 ot./min. a 22,6 Nm při 6 750 ot./min.). „Dýchání“ motoru bylo vylepšeno díky novému časování sací vačky a přepracované sací i výfukové soustavě. Kratší převodové poměry prvních pěti rychlostních stupňů zesilují účinek vyššího točivého momentu a výkonu, zatímco 6. převodový poměr je delší pro pohodlnější jízdu vyššími rychlostmi. Pomocná kluzná spojka nyní zlepšuje přenos síly na zadní kolo a ovládání spojkové páčky je o 20 % lehčí.

Zdroj obrázku: Tiskové materiály Honda

Hlavní zásluhu na redukci hmotnosti o plné 4 kg mají především přepracovaný ocelový dvoukolébkový rám, hliníkové kyvné rameno a spodní bod upevnění vidlice. U všech těchto prvků byla navíc revidována tuhost s důrazem na větší boční pružnost a s ohledem na lepší zpětnou vazbu a pocit kontroly. Větší zdvih odpružení (o 10 mm vpředu / 20 mm vzadu u CRF300L a o 10 mm vpředu u CRF300 RALLY) a větší světlá výška si vyžádaly drobné úpravy geometrie řízení.

Svěží, ostře řezaná kapotáž u CRF300L ukrývá štíhlejší palivovou nádrž o objemu 7,8 litru, štíhlejší sedlo a nový, snadno čitelný LCD přístrojový panel. Také pozice jezdce byla vylepšena s důrazem na lehké ovládání řídítek – ta jsou posunuta mírně vzad, stupačky jsou umístěny níže a více vzadu. Výška sedla vzrostla o 5 mm na 880 mm.

Mohlo by vás zajímat:  Opel chce v příštích 12 měsících uvézt 3 nové motory
Zdroj obrázku: Tiskové materiály Honda

S výškou 885 mm je širší, pryží potažené sedlo u CRF300 RALLY nyní umístěno o 10 mm níže; objem palivové nádrže vzrostl o 2,7 litru na 12,8 l. Řídítka stroje jsou vybavena integrovanými závažími pro snížení vibrací, stupačky jsou opatřeny pryžovými vložkami, zatímco LED ukazatele směru jsou s ohledem na větší odolnost upevněny pružně.

Jak CRF300L, tak CRF300 RALLY i nadále zůstávají věrné původnímu receptu a jedná se o mimořádně praktické a univerzální motocykly. A díky vylepšením pro rok 2021 jsou ještě lépe připraveny na všechny výzvy – ať se jedná o vyjížďku kolem bloku, nebo o cestu kolem světa.

O Tomáš Dunajčík

Kontakt na autora: tomas.dunajcik@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora