Letní a zimní pneumatiky mají opodstatnění, nepřezutím řidiči hazardují

Typickým nešvarem českých řidičů je, že se při údržbě a provozu auta snaží ušetřit i na věcech, které pro ně mohou být v konečném důsledku smrtelně nebezpečné. Podle odborníků se tak Češi v tomto ohledu chtě nechtě řadí mezi Východoevropany – právě mezi řidiči z bývalého východního bloku je tento zlozvyk podstatně rozšířenější než v tradičně demokratických evropských zemích. Řada z nás se pak snaží ušetřit i na přezouvání na zimní pneumatiky.

Letní pneumatiky mohou být bezpečné, ale…

Rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami není jen v hloubce dezénu. Liší se také směsí, že které jsou vyrobeny. Letní gumy tak celkem pochopitelně dobře snášejí teploty kolem třiceti stupňů nad nulou a příliš jim nevadí ani to, že jsou vystaveny přímému letnímu slunci. I když sluneční paprsky pochopitelně gumu degradují, a tak letní gumy obvykle vydrží kratší dobu než ty zimní. Při teplotách pod nulou ovšem letní gumy ztrácejí přilnavost, která je pro bezpečnou jízdu klíčová.

Zdroj obrázku: pixabay.com

Při podrobných testováních vyšlo najevo, že za optimálních podmínek jsou letní gumy i v podmínkách, které v zimě panují na většině území České republiky, relativně bezpečné. Musí však být splněno hned několik podmínek:

  • Vozovka musí být dokonale suchá a vlhkost vzduchu nesmí být příliš vysoká.
  • Teplota vzduchu i vozovky by měla zůstat nad nulou.
  • Pneumatiky musí být v perfektním stavu a musí být správně nahuštěné.
Zdroj obrázku: pixabay.com

Zimní gumy jsou jistota

Asi správně tušíte, že dní, během kterých je jízda na letních gumách bezpečná, není během zimních měsíců mnoho. V horách na ně prakticky nenarazíte, například na jihu Moravy pak může jít řádově o deset dní z celé zimy. Proto je lepší přezouvat na kvalitní zimní pneumatiky. Asi není třeba dodávat, že i zimní gumy by měly být ve skvělém stavu. A měly by být také správně nahuštěné. Tlak v pneumatikách přitom kontroluje jen málokterý neprofesionální řidič.