Lexus LS 500h AWD – prvorozený a velmi originální

0

Pod pojmem luxusní limuzíny si většina z nás představí vůz, který má svůj původ u našich západních sousedů. Na trhu je ale ještě minimálně jedna další značka, která umí, tyto celkem stojaté vody pěkně rozčeřit. Jedná se o automobilku Lexus a její vlajkovou loď, model LS.

Toyota v osmdesátých letech reaguje na aktuální dění na trhu a po dlouhém vývoji přichází se svojí značkou Lexus a prémiovým modelem LS. Ten se již od té doby stává poměrně velkým konkurentem již zmiňovaných automobilek, převážně pak na americkém trhu.

Já jsem aktuálně otestoval jeho již pátou generaci, a to v hybridním provedení a v nejvyšší výbavě SUPERIOR.

Originalita exteriéru

Aktuální designový směr vozů značky Lexus nemusí být hned každému po chuti, mně se však jednoznačně líbí. Vozy Lexus jsou jednoduše jiné, velmi originální a velmi nevšední. S koupí vozu Lexus vybavíte interiér vaší garáže jednoznačně tím nejzajímavějším kusem nábytku, s Lexusem si totiž kupujete i umělecké dílo a to mu dodává zajímavou přidanou hodnotu.

Již při samotném přebírání vozu k redakčnímu testu se na sebe s pány od Lexusu tak trochu potutelně usmíváme, že jako jo, že tento vůz je jistě zajímavou volbou v rámci jejich vozového parku. Vedle testovaného LS tam pak také stojí další novinka, model ES, v modré barvě a výbavě F-Sport, a řeknu vám, že po stránce designu tu máme další parádní kousek. Ale o tom zase až příště.

Vraťme se zpět k testovanému LS, tato 5,2 metrů dlouhá limuzína budí velké pozdvižení, její celkové proporce společně s grafitově černou příplatkovou metalízou a s dvacetipalcovými leštěnými koly vypadá opravdu úchvatně. Boční profil převážně pak partie střechy vypadá velmi elegantně a dynamicky. Za zmínku také stojí ohromné vykrojení blatníků v místě nad předními koly, další z prvků, které podporují jeho optickou dynamičnost. Přední část pak disponuje klasickými designovými prvky automobilky, tedy ohromnou přední maskou, která absolutně eliminuje přední nárazník, nebo nádhernými lampami s efektně zabudovanými světly pro denní svícení. Záď vozu je pak, na poměry značky, celkem umírněná.

Celkový vnější dojem páté generace je tedy pro daný segment vozů spíše odvážný, velmi dynamický a zcela jistě originální.

Mohlo by vás zajímat:  Honda CR-V 4WD 1,5T CVT – vyspělý vůz z vyspělé země

Propracovanost interiéru

Interiér modelu LS, to je další velké téma. Začněme hned z kraje, jen samotné dveře a jejich výplně. Zde na vás čeká ručně skládaná, plisovaná látka, která jak propagační materiál tvrdí, podtrhuje tradiční japonskou pohostinnost, její prostorový efekt je navíc umocněn velmi decentním nasvětlením. Aby toho v rámci dveřních výplní nebylo málo, byly dveře testovaného vozu navíc vybaveny příplatkovými prvky ručně broušeného skla Kiriko Glass, a to za příplatek „pouhých“ 375 000 Kč.

V duchu velké originality a s puncem skvělého zpracování je samozřejmě pojatý celý interiér. Ohromná palubní deska je ve výsledku pojednána velmi decentně, její horizontální dělení je prezentováno v takových „vlnách“, které vlastně propojují celý interiér. Těžištěm celé palubní desky je multimediální displej s uhlopříčkou 12,3 palce. Ten je možné ovládat hlasovými povely, nebo touch padem, který je v rámci středového panelu umístěný hned za voličem převodovky. Je bohužel známo, že tyto ovládací prvky Lexusu moc nejdou a osobně s nimi mám zkušenost z modelů RX a NX. Zde však došlo k jistému vylepšení a ovladatelnost palubního infotainmentu, přes zmiňovaný touch pad, je zase o něco snazší. Kaplička přístrojů je plně digitální vyjma ukazatele teploty motoru a ukazatele množství paliva. Vrchní část kapličky pak překvapí dvojicí, v celkovém kontextu interiéru, celkem netradičních válcovitých ovladačů, kterými se na jedné straně volí jízdní režimy a na straně druhé se aktivuje režim snow, nebo vypíná stabilizace.

Stran vnitřního prostoru, Lexus se nabízí pouze v jedné „prodloužené“ karosářské variantě. Od výbavy SUPERIOR, kterou disponoval i testovaný vůz, pak máte k dispozici i elektricky nastavitelná zadní sedadla s opěrkou pro nohy, tzv. „otoman“ (jak uvádí prospekt výrobce). Skrze dotykový tablet, který je umístěný ve středové opěrce, pak získáváte možnost ovládat obě zadní sedadla včetně sedadla spolujezdce. Stisknutím příslušných tlačítek tabletu, uvedete sedadla do polohy „na pana továrníka“, kdy sedadlo spolujezdce odjede automaticky až k palubní desce, vaše zadní sedadlo se položí a z jeho spodní části vyjede podpěra pro nohy.   

Řeknu vám, velmi zajímavý zážitek, teď už jen tu fabriku. No nic, vraťme se ale do reality a k samotnému vozu. Všechna sedadla vozu disponují masážní funkcí, samozřejmě vyhříváním a větráním. Přední sedadla jsou pak pro zadní posádku vybavena dvojicí 11,6 palců širokými LCD obrazovkami pro sledování filmů. Systém může přehrávat Blu-ray disky, je kompatibilní se čtečkou SD karet a Wi-fi. Střední loketní opěrka je pak vybavena konektorem pro připojení sluchátek a HDMI portem. Ve spojitosti s 24-mi reproduktory prémiového audiosystému Mark Levinson Surround se jedná o opravdu intenzivní zážitek.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Rover 3500

Interiér páté generace je tedy jednoduše prvotřídní, jak svým pojetím, tak zpracováním. Extravagantnost exteriéru je v interiéru úspěšně potlačena, Lexus Ls si vás pak všudypřítomně hýčká.

Multistage hybrid

Aktuální generace nabízí dvě varianty pohonných jednotek.  V obou případech, hraje prim klasická „véšestka“ o objemu 3,5 litru. Ta je nabízena buď s přeplňováním, nebo jako hybridní verze. Přeplňovaná varianta je dopována hned dvojicí turbodmychadel, hybridní potom dvojicí elektromotorů.

Lexus LS 500h zde nově přichází s vícestupňovým systémem hybridního pohonu, kde spalovací motor a dvojice elektromotorů nově spolupracuje také s dvojicí převodovek.

Samotný benzínový agregát disponuje 264 kW a 350 Nm točivého momentu. Dvojice hybridních elektromotorů pak nabídne 132 kW a 300 Nm točivého momentu. Nové hybridní ústrojí je nově prezentováno pod názvem Multistage hybrid a co do obsahové stránky nabídne tedy toto uspořádání. V přední části je umístěný benzínový motor, následují dva elektromotory, planetová převodovka e-CVT se třemi přednastavenými stupni, dále kardan a v zadní části u baterií druhá, čtyřstupňová převodovka od společnosti Aisin. Tato koncepce má pak za následek nejen 10 převodových stupňů, ale také samotné zpřevodování elektromotorů, vůz pak může jet až do 140 km/h pouze na elektřinu.

Celá tato paráda má také za následek pohon AWD, nebo zrychlení 0-100 km/h za pouhých 5,5 s. A věřte, že při váze přes 2,3 tuny je to sakra zajímavý údaj.

Dost tedy bylo teorie, jak celé toto soukolí funguje v praxi?

Ticho a plavnost, to jsou pocity, kterými vaše mysl disponuje po ujetí prvních pár kilometrů. To vše samozřejmě díky hybridnímu ústrojí a stavitelnému podvozku vozu. Hybridní ústrojí v rámci města zvládá nejednu kolonu, nebo přemístění od jedné křižovatky k druhé, to vše čistě na elektrickou energii. Jízda je tedy nejen tichá, ale také úsporná. Další výhodou nového zpřevodování je také možnost lehkého doťukávání výkonu motoru elektrickou energií i ve vyšších rychlostech. To je možnost, která klidnou a plavnou jízdu posouvá i do těchto, například dálničních poloh.

Mohlo by vás zajímat:  TEST Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi AT - Sázka na komfort

Se sportovní jízdou už to začíná být o trochu horší, hybridní ústrojí si dává občas trochu na čas, přesto se ale nejedná o nic, co bych chtěl nějak hanit. Například „raketový“ start z nulové rychlosti v režimu SPORT + je až lehce návykový. Véšestka dopovaná dvojicí elektromotoru umí náležitě ukázat co v tomto soukolí je :-).

Klidná a rozvážná jízda svědčí Lexusu nejvíce, zde si ho jednoduše opravdu užijete.

Se spotřebou jsem se během týdenního testu pohyboval okolo 12-ti litrů. Trochu jsem si v rámci testu hrál na opravdového majitele eleska a spotřebu jsem tedy moc neřešil. Přesto se ale jedná o zajímavý údaj, v kontextu s váhou a rozměry vozu.

Podvozkově je Lexus skvělý, výškově stavitelný, vůz si můžete stiskem ovladače jednoduše přizvednout. Této možnosti jsem při sněhové kalamitě, která při testu panovala, velmi ocenil (stejně tak, jako pohon AWD). Stavitelný podvozek vám nabídne také další vychytávku, při příchodu k vozu se vozidlo automaticky přizvedne a vám tak zlepší komfort nastupování. Jak jednoduché.

Závěr

Lexus LS, tato výkladní skříň automobilky je po stránce originality, v daném segmentu, zcela jistě na předním místě. Aktuální, pátá generace velmi elegantně, sebevědomě a efektně oblékla aktuální designový směr automobilky. Model LS příjemně dozrál a ke svému komplexnímu preciznímu zpracování přidává ještě výrazný šmrnc.

Za tyto atributy si ho velmi cením, a těm, kteří o něm zcela vážně uvažují, tiše závidím. Stejně tak si ho ale cenní i automobilka, Lexus LS ve výbavě SUPERIOR startuje na ceně 3 800 000 Kč včetně DPH. Námi testovaný kousek, disponoval navíc prvky na přání v podobě Kiriko Glass (+ 375 000Kč) a metalickým lakem (+ 40 000Kč). Výsledná cena testovaného kousku pak činila 4 215 000 Kč.

Jan Horský

O Jan Horský

Kontakt na autora: horsky@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora