„Fajn, tak si to uděláme po svém!“ Pokud tohle není nikde na kastli BMW M1 vyraženo, pak by to tam ale rozhodně být mělo. Původně totiž projekt supersportu BMW vzniknul ve spolupráci s automobilkou Lamborghini. Výsledkem měl být sportovní vůz, jehož výroba by umožnila homologaci speciálu pro závody ve skupině 4. Italská značka se ale dostala do finančních potíží a tak se práce museli chopit v Mnichově, kde měli původně na startost vývoj motoru. Nakonec z toho vznikl výjimečný vůz s motorem uprostřed a skvělým designem od Giugiara, který byl ve své době nejrychlejším sériově vyráběným automobilem na světě.
Zní to jak pohádka se šťastným koncem, ale v BMW se jim tenhdy prostě lepila smůla na paty. Pravidla pro skupinu 4 se náhle změnila a vůz tak byl prakticky bezcenný, alespoň z výrobního hlediska. Jochen Neerspach, šéf divize BMW Motorsport ale ve spolupráci s firmou Procar vytvořil vlastní závodní šampionát pro tyto vozy, který se uskutečnil v roce 1980. Závody se jezdili před velkými cenami Formule 1 a za volant typu M1 usedli Emerson Fittipaldi, Niki Lauda, Mario Andretti, Hans-Joachim Stuck nebo Nelson Piquet. „Lamborghini nám nepomůže? Tak si to postavíme sami! Nepustí nás s tím autem do závodů? Tak si uspořádáme vlastní!“ A právě z téhle mnichovské zarputilosti vznikl úžasný a dnes sběrateli vysoce ceněný vůz, který se zatím nedočkal nástupce.
Vůz na videu patří Mikeovi. Ten původně na vysoké vlastnil starý Ford Mustang. Pak jej chtěl vyměnit za Datsun B210, ale v prodejně si všiml staršího BMW 2002, které si vyzkoušel a už jej nedokázal opustit. A nakonec z jeho lásky k BMW vzešla v roce 2009 koupě supersportovní M1 z roku 1980. Doposud na ní najle 10 tisíc mil po cestách v Dallasu a je nadmíru spokojen. Občas jí vytáhne i na nějaký ten track day na okruhu.
##PetroliciousBMWM1##
Zdroj: Petrolicious