Majitelé elektromobilu musí řešit ten samý problém jako řidiči spalováků. Málokdo ho ale čeká

Close Up Electric Car Charging

Pokud majitele elektromobilu něco zajímá, je to především stav nabití hlavního akumulátoru. Právě samotné množství energie v baterce ovlivní to, jak daleko auto dojede a za jak dlouho bude nutné znovu dobíjet. Mnoho elektromobilistů však může být překvapeno tím, že i když mají baterku plnou, nemusí odjet. Jakto?

Dvě baterie

Když se mluví o bateriích v elektromobilu, pochopitelně výhradně jen o hlavním akumulátoru. Jeho kapacita má vliv právě na dojezd auta. V elektromobilech je ale ještě jedna baterka, o které mnozí nemají ani tušení. Je to v podstatě stejný akumulátor, jako najdeme ve spalovacích motorech. A v elektromobilu má v mnohém naprosto stejnou funkci.

Mohlo by vás zajímat:  Komentář: E-shop na známky je jako hrubá stavba. Existuje, ale je nepoužitelný
Zdroj obrázku: Freepik

K čemu je druhý akumulátor?

Ten hlavní, velký, o kapacitě často několika desítek kW, je určený právě k pohonu elektromotorů. Laicky řečeno k tomu, aby auto jelo. Druhý akumulátor, tedy klasická autobaterie, jakou známe ze spalováků, je v elektromobilech proto, aby dodával energii různým systémům. Z technologického hlediska obvykle není možné, aby to dělal akumulátor velký. Z něho však může jít energie na dobíjení klasické autobaterie. A energie z ní je následně používána na většinu běžné elektroniky, kterou během jízdy využíváme.

Mohlo by vás zajímat:  Málokdo umí nastavit ve voze správnou teplotu. Obsluha základních tlačítek je přitom banální

S vybitou máme smůlu

Když máte ve voze se spalovacím motorem vybitou autobaterii, máte smůlu. Často tak velkou, že se do auta ani nedostanete, jelikož není aktivní centrální zamykání. A problém může být i s náběhem některých elektronických systémů. A stejné to může být i u elektromobilu. Pokud se klasická autobaterie vybije, nemusíte se ani dostat do auta. A jak se může vybít? Často třeba při nepozornosti, kdy stačí nechat zapnutá světla přes noc a do rána bude akumulátor vybitý. Stejně tak mu může dát zabrat několikaletý provoz bez jakékoliv péče. Alespoň pravidelná kontrola před zimou a po ní by měla být i u elektromobilů základ. Málokdo něco takového ale tuší.

Zdroj: https://www.evexpert.eu/eshop1/knowledge-center/electric-vehicles-and-their-batteries
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora