Majitelé spalováků se vysmívají elektromobilům kvůli problémům s vytápěním. Sami na tom nejsou lépe

Car Air Conditioning Panel Luxury Car Console

Auto na benzín nebo naftu versus auto na elektřinu. Jde o častý, neutichající boj, který nemá konce. Obě strany pochopitelně nacházejí argumenty, proč je konkrétní varianta lepší. S chladným počasím se objevuje jedna z nevýhod aut na elektřinu. Je to nutnost vytápění, které snižuje dojezd auta. Tím mnozí propagátoři nafty a benzínu často argumentují, ale ani jejich vozy na tom nejsou o moc lépe. Jakými neduhy v zimě trpí spalovák?

Větší spotřeba

Není to jenom elektromobil, který má kvůli nutnosti topit a ohřívat baterii vyšší spotřebu, a tedy i dojezd. Stejné je to také s vozy se spalovacím motorem. I u nich je běžné, že v mrazech si auto na stejné trase vezme více, než je tomu za ideálních podmínek v teplých dnech. Navíc je mnohdy palivo spalováno i zbytečně, když auto stojí na volnoběh při škrábání.

Mohlo by vás zajímat:  U tří válců to nekončí. Dvouválcové motory už jsou realita, která málokoho potěší

Jízda v chladu

Elektromobil má tu výhodu, že po „nastartování“ a zapnutí topení začne ohřívat interiér takřka okamžitě. To je v případě spalovacího motoru jenom sen. U takového vozu se musí nejprve čekat na to, až se zahřeje motor, a až teprve potom může auto začít topit. Navíc je běžné, že v případě nafty je to ještě o něco déle než v případě benzínu. Na krátkých cestách proto může být zcela běžné, že ve spalováku je po celou cestu zima.

Mohlo by vás zajímat:  Automobilky na fotkách svých vozů nešetří. V reálu ale může přijít zklamání
Zdroj obrázku: Freepik

Absence předehřevu

Je jenom málo aut, která jsou vybavena nezávislým topením, které lze předehřát dopředu. A navíc i tady dochází ke spotřebování paliva. U elektromobilu je předehřev zcela běžnou věcí a může být naprogramován i řízen přes mobilní telefon. Pokud je navíc auto na nabíječce, dochází k ohřevu interiéru bez toho, aby se vybíjela baterie a snižoval se dojezd.

Výdrž vytápění

I když mnozí vymýšlí v případě uvíznutí elektromobilu v koloně katastrofické scénáře, je třeba říct, že se na pravdě nezakládají. Vzhledem ke kapacitám baterií a spotřebě topení nemusí být výjimečné, že elektrické auto zaseklé v koloně dokáže topit delší dobu než průměrný spalovák. Jsou to klidně i desítky hodin.

Zdrojhttps://www.gregs.com/how-do-your-cars-a-c-and-heater-work/: https://cleantechnica.com/2021/11/22/heating-cooling-are-a-challenge-for-electric-vehicles/,
Karel Michalec

O Karel Michalec

Kontakt na autora: karel.michalec@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora