Máte přezuto na zimní pneumatiky? Naučte se na nich správně jezdit

Kolo

Není to zcela stoprocentní povinnost, jelikož jsou situace, jak se dá zima zvládnout na letních pneumatikách. Většina řidičů však v zájmu svého bezpečí i ve snaze vyhnout se pokutám přezouvá. Pokud patříte mezi ně a již máte přezuto, je dobré vědět, jak na zimních pneumatikách správně jezdit. Oproti letním zde panuje několik odlišností.

Nové pneumatiky je třeba zajet

Byla předchozí sada vašich zimních pneumatik v nepoužitelném stavu, což vedlo k nutnosti pořídit sadu novou? Pokud ano, nezapomeňte na to, že ji musíte nejprve takzvaně zajet. Úplně nové pneumatiky mohou být opatřeny různými ochrannými vrstvami, které mají prodloužit hlavně jejich schopnost skladování. Na vozovce může daná vrstva způsobit horší vlastnosti, než  pneumatik zajetých. Pokud máte novou sadu, je dobré absolvovat pár desítek kilometrů na sjízdném asfaltovém povrchu.

Mohlo by vás zajímat:  Noční můra Škodovky: Do servisu musí Superb, Kamiq i Scala

Při vyšších teplotách buďte opatrnější

Zimní pneu jsou vyráběny do podmínek, kdy teploty klesají k bodu mrazu a následně pod nulu. V takové chvíli nabídnou své nejlepší možné vlastnosti. Čím teploty stoupají, tím jsou jejich vlastnosti horší. A to především v souvislosti s jejich přilnavostí. Při teplotách nad 10 stupňů Celsia už doporučujeme nejezdit takzvaně „na hraně“. Co zvládly vaše letní pneu, to v době vyšších teplot na stejném úseku ty zimní nemusí zvládnout. Čím jde teplota výše, tím horší jejich vlastnosti jsou.

Pozor na jízdu v mokru

Zimní pneumatiky jsou konstruovány tak, aby dokázaly dobře a efektivně odvádět sněhovou břečku a jí podobnou konzistenci. Rizikem však může být jízda během deště. A to především s ohledem na brzdnou dráhu na vodě. Opět zde hraje roli vyšší teplota, která znamená, že brzdný účinek na souvislé vrstvě vody nebo při silném dešti může být horší, než v případě letní pneumatiky. Myslete na to a předvídejte.

Mohlo by vás zajímat:  Kontakt ICE v telefonu je hoax a zbytečnost. Praktické využití je nereálné

Asistenty nevypínejte

Mnoho lidí může dělat v zimním obdobní tu chybu, že vypíná různé bezpečnostní asistenty, jako je například ABS neb ESP. Toto je velká chyba. Stejně, jako daní asistenti přijdou vhod během letního období, vás dokážou velmi dobře podržet i v zimně, na zimních pneumatikách.

Vždy pozvolna

Objevil se na silnici sníh, sněhové jazyky, námraza, nebo dokonce led? Základem rozjezdu i na zimních pneumatikách je nutnost rozjíždět se pozvolně a také pomalu. Proč? Jedině tak zajistíte lepší záběr a bez problémů budete pokračovat v jízdě. Prudké rozjezdy znamenají pouze protáčení kol, což může při hlubší sněhové pokrývce vést dokonce i k tomu, že své auto ve sněhu zahrabete.

Mohlo by vás zajímat:  Kia Sorento, Příběh premianta: Inteligentní parkovací asistent RSPA s ovládáním na dálku

Na jakou nápravu umístit horší dvojici?

Nedoporučujeme to ani my, ani odborníci. Když přezouváte na zimní pneumatiky, měly by být všechny 4 podobné kvality a podobné hloubky. Pokud tuto radu nechcete respektovat a máte 2 nové a 2 téměř sjeté, hraje důležitou roli jejich umístění. Ty horší patří vždy na přední nápravu, která je poháněna. I když se tato rada může jevit nelogická, je stále lepší, když se nerozjedete, než když vás vůz v zatáčce začne z ničeho nic předjíždět. Právě tomu správné umístnění pneumatik dokáže zamezit. Navíc byste na tento jejich stav měli myslet před každou jízdou. Tento fakt potvrdil jak ÚAMK, tak i ÖAMTC.

David Hampl

O David Hampl

V případě kontaktu využijte email: hampl@autozine.cz

Zobrazit více příspěvků autora