Mazda MX-5 NC (2005 – 2013)

Recept na dobrý sportovní automobil se zdá možná jednoduchý, ale jen málokterá automobilka ho dokázala dodržet tak přesně, jako právě Mazda s modelem MX-5. Ať už se podíváte na kteroukoliv předešlou generaci, její design byl zajímavý a hravý, celková konstrukce automobilu byla lehká a díky tomu nebylo potřeba použít těžkých a výkonných agregátů. Takže předpoklad pro upoutání pozornosti a skvělých jízdních vlastností byl splněn na výbornou, navíc byla i cenově dostupná, takže se nejednalo pouze o výhradu movitějších lidí. Naopak, MX-5 byla stvořena pro lovení tlustých pánů v silnějších Mercedesech po klikatých silnicích.

Stejně jako Volkswagen se svým modelem Golf, i Mazda moc dobře ví, že není nutné dělat příliš velké změny na něčem, co už dlouhá léta prokazatelně funguje. Proto se u třetí generace rozhodla pouze zvýraznit a vylepšit charakteristické vlastnosti vozu. 

Třetí generace toho po svém předchůdci moc nezdědila, základní filozofie je sice podobná, ale designéři potřebovali posunout MX-5 zase o krok dále. To se jim povedlo na výbornou. Přední část vozu je kompletně přepracovaná, zachován byl ale důraz na hladké zaoblené linky. Možná si budete ťukat na čelo, ale mně trochu připomíná Mazdu RX-8. Z boku na první pohled zaujmou vytažené lemy blatníků. Tento detail se mi moc líbí, je výrazný a k autu se skvěle hodí. Každý centimetr šířky se hodí. Zezadu je více zachována podobnost s předešlou generací, ale došlo zde k nárůstu výšky o 20-40 mm. Za to může prostor pro složení střechy. Pořád tu o MX 5 mluvím jako o kabrioletu, ale nemám tak úplně pravdu. Na výběr je jak klasická měkká skládací střecha ze syntetické tkaniny, tak sklolaminátový hard top.  Zajímavostí je, že pevná střecha je jen o 18 kg těžší, než látková. Celkový rozdíl hmotnosti oproti roadsteru je 37 kg (výztuhy, kabeláž, ocelové víko kufru místo hliníkového atd.). Pro úplnost doplním, že výrobcem je společnost Webasto a složení obou typů střech v trvá jen 12 vteřin. Třetí generace celkově narostla- na délku o 20 mm, na šířku o 40 mm a na výšku o 20 mm, takže celkové rozměry činí 3 995 x 1 720 x 1 254 mm.

Mohlo by vás zajímat:  Ford P68 - Aneb když toho z GT40 moc nezůstane

Stejně jako exteriér, byl přepracovaný i interiér, kterému zůstal minimalistický koncept. Neruší Vás hromadou tlačítek, jedinou podstatou zůstává jízda a požitek z ní. Sice zde bylo použito značné množství šedého plastu, ale díky velmi kvalitnímu dílenskému zpracování to nijak nevadí. Rozhodně se nemusíte stydět jezdit se staženou střechou a nechat kolemjdoucí nahlédnout. Kabina je nejen hezká, ale také funkční a díky zvládnutí aerodynamiky můžete jet s vytaženými okny, společně s deflektorem mezi sedadly, až 130 Km/h. Bohužel už ale neuslyšíte audio systém od Bose, který by si zasloužil kvalitnější projev. Další nevýhodu pocítí lidé vyšší postavy, které čelní sklo dostatečně neschová. Posledním detailem je absence foukání teplého vzduchu na krční oblast. Ano, tuto možnost nabízí sice vozy jako Mercedes-Benz, ale do příští generace by to mohla Mazda vylepšit. O pohodlí se tak stará klimatizace, která má i tři speciální režimy pro jízdu se staženou střechou. Pokud si na cestu berete nějaká zavazadla, můžete je uložit do zavazadlového prostoru o velikosti 150 litrů, který není ovlivněn složenou střechou, té je vyhrazen oddělený prostor za sedadly. Za nimi se nacházejí další uzamykatelné schránky na drobnosti.  

Pod kapotu dostala MX-5 dva čtyřválcové šestnáctiventilové atmosférické pohonné jednotky. Slabší agregát má objem 1.8 litru s výkonem 125 k, umožňující zrychlení z 0 na 100 km/h za 9.4 s. a maximální rychlost 196 Km/h. Silnější dvoulitr disponuje výkonem 160 k a Mazda s ním zrychlí z 0 na 100 km/h za 7.9 s, a poté dále až na hranici 210 Km/h. U obou motorů počítejte s kvalitním zážitkem z jízdy, jelikož točivý moment je k dispozici v širokém spektru otáček (2500 až 6700 ot./min.). Výkon motoru přenáší pětistupňová nebo šestistupňová manuální převodovka. Spotřeba paliva se pohybuje kolem 10 l/100 km, tomu odpovídá i palivová nádrž, kam se vejde 50 l.

Mohlo by vás zajímat:  Mazda a barvy v průběhu sta let s unikátní technologií Takuminuri

Podvozek MX-5 je, jako celé auto, vyladěný na nejlepší možnou úroveň. Těžiště se oproti předchůdci posunulo o 18 mm k silnici a zapracovalo se i na celkovém rozložení hmotnosti. V zatáčkách tak velmi dobře podrží, na nerovnostech zase hodně odpustí a eliminuje nepříjemné vibrace. Vpředu se nachází lichoběžníková náprava, vzadu je použita víceprvková.

Z předešlých řádků už můžete tušit, jaká bude jízda v Mazdě MX-5. Kouzlo toho vozu neodhalíte na dálnici, ale na klikatých silnicích v horách, kde oceníte malý sportovní volant, kladoucí příjemný odpor, a malou řadicí páku s přesnými drahami. Celá atmosféra přináší radost a adrenalin i v menších rychlostech, takže si užíváte v mezích zákona. Když jsem tu zmínil hory, nemusíte se bát nízkých teplot, v Mazdě se staženou střechou nenastydnete ani při teplotě 15 ⁰C. Příjemné.

V roce 2005 se cena nového modelu pohybovala kolem 800 000 korun, když se podíváte po bazarovém kousku, pohybujete se cenově v rozmezí 300 – 600 tisíc korun.

Zdroj: Mazda, edmunds.com

Komentáře