McLaren odhalil brutální P1 GTR

Vypadá jako závodní auto, ale tak úplně závodní auto to není. Přesto je dost možná nejbrutálnější McLaren všech dob určen pouze na okruh do rukou vyvolených. P1 GTR však nebudou řídit závodní jezdci, ale „obyčejní řidiči“, kteří britské automobilce zaplatí patřičný obnos.

Přesněji řečeno budou muset zaplatit 1,98 milionu liber (cca 68,8 milionu korun) a k tomu ještě vlastnit jeden z 375 vyrobených silničních verzí P1. Přesto se investice bohatě vyplatí a rozhodně nemluvím o speciálním řidičském programu P1 GTR, který funguje jako mentální i fyzická příprava na řízení extrémního stroje, jejíž součástí je i výcvik s profesionální závodníkem a na simulátoru značky. 

Mluvím o tvrzení McLarenu, že připravil řidičsky nejlepší auto na okruh na světě. A to už je hodně troufalé tvrzení. Vše začíná v útrobách vozu, u 3.8litrového osmiválce twin-turbo, který je uložen uprostřed, a elektromotoru. Tato hybridní soustava totiž poskytuje výkon 1000 koní a podle nepotvrzených informací s ní GTR akceleruje na 100 km/h za 2,8 vteřiny.

Viditelné změny se odehrály na karosérii, která byla upravena s cílem co nejlepší aerodynamiky. V přední části nechybí mohutný splitter, který zakrývá o 80 mm rozšířenou zadní nápravu. Upravené jsou přívody vzduchu k chladiči v přední části, zcela nový je nasávací otvor na střeše a na bocích karosérie je hned několik nových prvků, zlepšující obtékání vzduchu kolem karbonové karosérie. Upraveno bylo i proudění vzduchu k zadním chladičům a díky nové podlaze a zadnímu difuzoru generuje P1 GTR větší přítlak na zadní nápravu. Dozajista nejviditelnější úpravou karosérie je mohutné zadní křídlo ze dvou dílů, které podobně jako vozy formule 1 disponuje funkcí DRS (Drag Reduction System). To funguje tak, že se zadní spoiler pomocí pokynu řidiče na určitou dobu (na rovinkách) otevře a díky upravenému proudění vzduchu s ním budete o něco málo rychlejší. Nepřehlédnutelný je také centrální výfukový systém.

Mohlo by vás zajímat:  Volvo P1800 ES na prodej

Po vzoru závodních aut byla fixně snížena světlá výška auta. O přenos výkonu na povrch okruhu se starají speciálně vyvinuté pneumatiky Pirelli, obuté na 19palcových kolech s centrální maticí, o šířce 10,5 palce vpředu a 13 palců vzadu. Na výstavě Concours d’Elegance v Pebble Beach se pak P1 GTR představuje jako koncept s designem karosérie, odkazujícím na původní testovací McLaren F1 GTR s číslem šasi 01R. Výroba bude spuštěna přesně rok po tom, co továrnu opustí poslední silniční P1. 

Zdroj: McLaren