Mercees-Benz 450SEL 6.9 – Vrchol řady W116

Je těžké si představit  reakce lidí, když před sedmatřiceti lety přišel na americký trh Mercedes-Benz 450SEL 6.9. Byla to zvláštní doba plná organizace OPEC, písně “I’m Your Boogie Man”, prezidenta Nixona a sportovního vozu od Johna DeLoreana.

Mezi výrobci automobilů tehdy zuřila výkonová válka a němci se rozhodli do ní vstoupit s novým vrcholným modelem třídy W116. To bylo v dobách, kdy se třída S ještě takhle nejmenovala. Již předtím tady byl typ 300SEL 6.3vidlicovým osmiválcem, který se vyráběl od roku 1968 do roku 1972. Mimochodem, ten stejný osmiválec už kdysi byl v limuzíně 600, praotci všech velkých výkonných německých limuzín. Jenže od jeho výroby se velmi zpřísnili emisní limity, takže musel přijít nový a ještě výkonnější agregát.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Renault R8

Nejrychlejší vyráběný čtyřdvéřový sedan vás tehdy vyšel na 38 230 dolarů, to by v dnešním kurzu bylo méně, než 830 tisíc korun. Tehdy se ovšem jednalo o neuvěřitelně vysokou sumu, kterou si nemohl dovolit zaplatit každý. Za svoje peníze jste ovšem dostaly luxusní kožená sedadla, spoustu dřeva na palubní desce a další známky luxusu. Jen čtrnáctipalcová kola a decetní štítek 6.9 dávaly najevo, že jde o vrcholnou verzi a ne běžný model 450SEL. Už před zavedením emisních limitů tu bala řada amerických sedanů s big blockem pod kapotou, které byly dden ze dne odsouzeny k záhubě. Ovšem žádný z nich nebyl tak sofistikovaný jako tento Mercedes. Jeho ručně vyráběný vidlicový osmiválec SOHC měl objem takřka sedm litrů a mechanické vstřikování paliva. A navíc ujel 20 tisíc km na jednu výměnu oleje.

Mohlo by vás zajímat:  Historie zajímavé Lady s prvky Porsche

I hliníková hlava válců byla ve své době revoluční. Celkem osmiválec produkoval výkon 250 koní ve 4000 otáčkách, omezovač však ležel ještě o tisícovku výše. A to mluvíme o americké verzi, která byla oproti evropským 286 koním přiškrcená. K tomu všemu byla třístupňová automatická převodovkasamosvorný diferenciál. Na stovku se vůz dostal za 7 vteřin a pokračoval na 213 km/h. Čekali jste víc? Ale no tak, vždyť tenhle drobeček vážil dvě tuny. A aby se nezapomnělo na výborné ovládání, dostal vůz hydropneumatické odpružení, které dokázalo vůz srovnávat nejen v zatáčkách, ale také při zrychlení a brždění a to i při plně naloženém zavazadlovém prostoru. Časopis Car and Driver jej označil za vykřičník celé automobilové éry.

Mohlo by vás zajímat:  Historie Porsche B32

Nyní je to jeden z nejcennějších sportovních sedanů na světě. Celkem totiž vzniklo jen 7380 vozů. Dnes potřebujete v přepočtu více než milion korun na jeden kousek, ale zato máte jistotu, že ho prodáte za více peněz. Ovšem obrňte se trpělivostí a sežeňte si partu šikovných mechaniků.

Zdroj: Petrolicious